کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رییس اداره مشاوره معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی عنوان کرد:

ریتالین؛ اعتیاد در لباس هوشیاری و تمرکز

وبدا , 18 خرداد 1398 ساعت 15:49

رییس اداره مشاوره معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: استفاده از داروهای محرک آمفتامینی نظیر ریتالین دروازه ورود به اعتیاد، و ترک آن بسیار دشوارتر از مواد مخدر است.


ميگنا: دكتر علیرضا نیکزاد با اشاره به در پیش رو بودن ایام امتحانات دانشجویان و رواج باور غلط چون افزایش هوشیاری و کاهش پر خوابی فرد توسط قرص ریتالین اظهار داشت: این دارو مسیر ورود به اعتیاد و عامل بسیاری از مشکلات روحی و روانی از جمله کاهش سطح هوشیاری و تخریب سلول های مغزی است و تبلیغات آن فاقد مبنای صحیح علمی و تحت تاثیر القای غلط دوستان و افراد سودجو صورت می گیرد.

وی درخصوص استفاده از ریتالین در شب های امتحان به منظور افزایش هوشیاری، گفت: به رغم تصور بسیاری از جوانان که گمان می‌کنند قرص‌هایی چون ریتالین بی‌خطر هستند و عواقب و بدنامی مواد مخدر را ندارند، باید تاکید کرد که استفاده از آن اعتیاد آور و دارای عوارض سوء جدی است.

نیکزاد با اشاره به اینکه ترک کردن داروهای محرک آمفتامینی نظیر ریتالین، بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر از سایر مواد مخدر است، اظهار کرد: استفاده کوتاه ‌مدت ریتالین منجر به نیاز بدن فرد مصرف‌کننده به دوزهای بالاتر این دارو می شود و در نهایت در برخی موارد به استفاده از مواد مخدر منتهی می شود.

وی افزود: نام ژنریک ریتالین، متیل فنیدیت است که به‌ طور وسیع و شایعی برای درمان اختلال بیش فعالی و نقص توجه به کار می رود.

رییس اداره مشاوره معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی توضیح داد: اختلال بیش فعالی و نقص توجه در کودکان بسیار شایع است و گاهی در تعدادی از بزرگسالان نیز دیده می شود و علاوه بر این، ریتالین برای درمان حمله خواب نیز به کار می رود، با این حال استفاده آن برای کودکان و بزرگسالانی که مشکلی ندارند، بسیار نابجاست.

وی اضافه کرد: سوء مصرف ریتالین در دانشجویان بیش از گروه های دیگر جامعه است. نیکزاد دلایل استفاده غلط دانشجویان از این قرص را دو علت عمده افزایش تمرکز و بهبود مطالعه دانشجویان و کاهش میزان خواب به خصوص در شب‌های امتحان عنوان کرد.

رییس اداره مشاوره معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: از آنجایی که قرص ریتالین برای درمان کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی با تجویز پزشک به کار برده می شود، عده ای این دارو را به غلط ماده بی ضرر و بی خطر تصور کرده اند که اشتباه بزرگی است.


وی با اشاره به اینکه ریتالین به اندازه کوکائین قوی است، تصریح کرد: انتظار این که ریتالین همان تاثیر افزایش تمرکزی که بر کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی دارد بر ذهن افراد عادی هم داشته باشد، اشتباهی بزرگ است.

نیکزاد عوارض استفاده از ریتالین در شب های بعد از مصرف را اثرات بسیار ناخوشایند عنوان کرد و یادآور شد: نکته بسیار مهم آن است که ریتالین از دسته آمفتامین هاست که محرک به شمار می روند و اثرات این دارو بر افراد عادی همانند هر نوع محرک دیگر، با مشکلات سنگین متعددی همراه است.


رییس اداره مشاوره معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، افزایش ضربان قلب و پر فشاری خون، بی نظمی کارکرد قلب، سردرد، سرگیجه، اضطراب، بی قراری، لرزش و پرش عضلات، درد شکمی، مشکلات بدنی، خارش و جوش های پوست، بی اشتهایی و کاهش موقت وزن و تب را از عوارض مصرف ریتالین عنوان کرد.

نیکزاد از دیگر پیامدهای استفاده از این ماده محرک را خواب آلودگی، خشکی دهان، تشنج، جنون، سوءظن به دیگران، توهم، هذیان و مرگ در صورت مصرف زیاد بیان کرد. وی یادآور شد: دانشجویان و جوانان با جدی گرفتن عوارض استفاده از ریتالین، باید به طور جدی از مصرف این ماده محرک و اعتیاد آور بپرهیزند.


کد مطلب: 47439

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/47439/ریتالین-اعتیاد-لباس-هوشیاری-تمرکز

میگنا
  https://www.migna.ir