چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ / ۰۷:۱۹
کد مطلب: 47484
۱

زنان در تیررس ام.اس

زنان در تیررس ام.اس
میگنا: دکتر فرهاد گلی‌پور در رابطه با بیماری ام.اس، اظهار کرد: بیماری ام.اس یک بیماری خودایمنی است که در دستگاه عصبی مرکزی می‌تواند نواحی مختلفی را درگیر کرده و علائمی نظیر اختلال بینایی، اختلال حسی و حرکتی، اختلال تعادل، اختلالات ادراری و ... ایجاد کند. زنان 20 تا 40 ساله بیشتر مبتلا به این بیماری می‌شوند. مردان و سنین دیگر نیز در خطر ابتلا به این بیماری هستند.

وی در رابطه با تشخیص اولیه بیماری ام.اس، اظهار کرد: بیماری ام.اس یک بیماری پیچیده و با واسطه سیستم ایمنی (اختلال عملکرد سیستم ایمنی) است که سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) را درگیر می‌کند و می‌تواند علائم بسیار متنوعی بروز کند اما تعدادی از علائم بالینی که در ابتدا بروز می‌کنند، شایع‌تر است که می‌توان از اختلال بینایی، اختلال حسی در نواحی مختلف بدن، اختلال و ضعف حرکتی، سرگیجه و اختلال تعادل و مخچه‌ای و ... نام برد که معمولا بایستی طول مدت این علائم بیشتر از بیست و چهار ساعت باشد.

گلی‌پور با اشاره به تاثیر ژنتیک در این بیماری، گفت: ارث در ابتلا به بیماری ام.اس نقش دارد اما وراثت در بروز این بیماری تعیین‌کننده نهایی نیست و عوامل دیگری نیز علاوه بر ارث در بروز بیماری نقش دارد، بنابراین نمی‌توان یک ژن خاص را در ابتلا به بیماری ام.اس دخیل دانست و تعداد ژن‌های دخیل در این بیماری زیاد بوده و هنوز به طور کامل مشخص نشده است. عوامل محیطی دیگر مثل عفونت‌ها و کمبود ویتامین D و ... نیز علاوه بر وراثت نقش دارند، بنابراین ابتلا به این بیماری مانعی برای ازدواج و تشکیل خانواده نیست.

وی در رابطه با روش‌های درمان ام.اس، افزود: در حال حاضر روش‌هایی که باعث تنظیم سیستم ایمنی فرد می‌شوند برای درمان این بیماری استفاده می‌شود که به طور روزافزونی در حال پیشرفت می‌باشد و ممکن است در آینده‌‌ نه چندان دور این بیماری کاملا درمان‌پذیر باشد.

فوق تخصص ام.اس با اشاره به اهمیت تشخیص زودهنگام بیماری، تصریح کرد: با توجه به درمان‌های موثر جدیدی که در مورد این بیماری ایجاد شده است، تشخیص زود هنگام و شروع درمان‌های موثر اهمیت به‌سزایی جهت جلوگیری از پیشرفت بیماری و ناتوان کردن بیمار دارد.

گلی‌پور در ادامه یادآور شد: علائم ام.اس به‌طور شایعی قابل مشاهده است اما این علائم می‌توانند در سایر بیماری‌های عصبی نیز مشاهده شوند، بنابراین زمانی که افراد این علائم را مشاهده کردند و به بیماری ام.اس مشکوک شدند، برای تشخیص قطعی و معاینات کامل عصبی و بررسی‌های آزمایشگاهی و تصویربرداری لازم به پزشک متخصص مراجعه کنند.
مرجع : جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...