جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۳
کد مطلب: 47502
۲
عضو انجمن روانپزشکان ایران:

هورمون های خوشبختی در بدن با ۱۵ دقیقه خندیدن در روز آزاد می شود

هورمون های خوشبختی در بدن با ۱۵ دقیقه خندیدن در روز آزاد می شود
به گزارش میگنا دكتر فربد فدایی در گفت و گو با ایرنا افزود: در پدیده‌ها با دو موضوع شکل و محتوا روبرو هستیم، برای نمونه از نظر شکل، فردی که خوشحال است، احساس تحرک می‌کند، علاقه به معاشرت با دیگران دارد یا می خندد، از نظر محتوایی فردی که احساس شادی می‌کند یعنی شادی محتوا است و تحرک تمایل به ارتباط با دیگران و خنده، شکل وضعیت او را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: بنابراین اگر کسی شاد باشد انتظار می‌رود اهل خنده، گفت و گو، تحرک علاقه به گردش و ارتباط با دیگران داشته باشد و به طور طبیعی اگر کسی که افسرده است خلاف این وضعیت را داراست.

فدایی گفت: گاهی اوقات می‌توان کاری کرد که فرد از درون احساس شادی کند زمانی که با یک فرد افسرده روبرو هستیم برای نمونه می‌توان از دارو یا از روش‌های شناخت درمانی استفاده کرد. برای اینکه او احساس شادی کند و به طبع آن از نظر ظاهر نیز وضعیت او تغییر پیدا می‌کند و حالت‌های پرتحرکی خنده تمایل به گردش و مسافرت در آن فرد بیدار می‌شود.

این متخصص روانپزشک افزود: عکس این موضوع نیز می‌تواند صادق است چنانچه در یک فرد افسرده کوشش کنیم ظاهر او را شبیه به افراد شاد و خوشحال کنیم، می‌توان انتظار داشت که از درون هم او احساس شادی کند. برای نمونه فرد افسرده ای را توصیه می‌کنیم که به پیاده روی برود و یا ورزش کند و یا با دیگران معاشرت داشته باشد و یا آن چیزی را که خنده آور است مطالعه کند و ببیند.

فدایی گفت: به این ترتیب مبحثی به عنوان خنده درمانی در روانپزشکی وجود دارد. البته باید خاطر نشان کرد تأثیر همچنین مبحثی کمتر از درمان‌های دارویی و یا شناخت درمانی نیست. تجربه‌ای بر روی تعدادی افراد انجام شد به این ترتیب که به تعدادی افراد افسرده ماسکی دادند که صورت یک فرد خوشحال بر روی آن نقش داشت. فرد افسرده این ماسک را بر چهره می‌زد و خود را در آینه با چهره خندان می‌دید حتی اطرافیان که او را می‌دیدند با یک چهره شاد مواجه می‌شدند. پس از مدتی روحیه این فرد از وضعیت افسردگی به سمت طبیعی تغییر پیدا کرد.

وی ادامه داد: به دو گروه از افراد سالم که نه افسردگی داشتند و نه دارای خلق بالای بیش از حد، دو گونه ماسک دادند به یک گروه نقابی دادند که یک چهره خندان را نشان می‌داد و به گروه دیگر نقابی دادند که یک چهره عادی را نشان می‌داد که از آن خوشحالی یا غم پیدا نبود. بعد از گذشت چندین روز تجربه دیده شد که مجدداً فرد عادی که نقاب خوشحالی به چهره زده بود از نظر روحیات وضعیت بهتری دارد. اما آن کسی که نقاب با حالت عادی به صورت خود داشت از نظر خلقی تغییری پیدا نکرده بود.

این روانپزشک اظهار داشت: بنابراین توصیه به بیماران افسرده این است که تا جایی که ممکن است در فعالیت‌های شادی بخش مشارکت داشته باشند فیلم‌های کمدی ببینند، داستان‌های خنده دارد مطالعه کنند و به معاشر با دیگران بپردازند و همینطور ورزش و فعالیت‌های گروهی را فراموش نکنند که تأثیر بسیار مؤثر در رفع افسردگی و در عین حال مفرح و شادی برانگیز است.


*تاثیر خنده‌های ساده بر تعاملات اجتماعی
وی گفت: لبخند و خنده به نظر می‌رسد پدیده‌ای است که بر اساس تکاملی توسعه یافته است. انسان، شادی را یک فرهنگ جهانی و عمومی قلمداد می‌کند. یکی از اساسی‌ترین رفتارهای انسان است که شش هفته پس از تولد آغاز می‌شود وقتی که نوزادان در حال تقلید کردن لبخند و شادی بزرگسالانی هستند که در اطرافش در لحظات خوشحالی از خود بروز می‌دهند. بچه‌ها یاد می‌گیرند که به سرپرست خود نشان دهند که شاد و خوشحال هستند و این مهارت ارتباطی شأن را در ادامه زندگی خود به کار می‌برند.

فدایی اظهار داشت: لبخندهای ساده و واقعی تأثیرات استثنایی بر تعاملات اجتماعی از جمله امکان ارتباط منحصر به فرد با دوستان و خانواده می‌گذارد و باعث ایجاد مبنایی برای برقراری ارتباط لذت بخش می‌شود. دلیل خوبی وجود دارد که چه مقدار از مردم، احساسات طنز در رابطه دوستی و روابط را درک می‌کنند.

این روانپزشک تصریح کرد: خنده باعث بهبود روابط و ایجاد فضایی صمیمی و کاهش عصبانیت می‌شود و همچنین منجر به درگیری کمتر و کارایی بیشتر می‌شود. به اشتراک گذاشتن موضوعات خنده دار با دوستان، همکاران و اعضای خانواده زمینه‌های مشترکی از احساسات خوب را برای شما به ارمغان می‌آورد. تمرین تبادل طنز آمیز، روشی برای تعاملات مثبت در روابط بین فردی است.


* خنده‌های غیرواقعی از مغز محافظت می‌کند
این عضو انجمن روانپزشکان ایران گفت: خنده‌های غیرواقعی شاید به نظر رسد پاسخی نامناسب به استرس‌های شدید باشد اما احتمالاً از مغز محافظت می‌کند. هنگامی که مغز شما در معرض هورمون بیش از حد استرس قرار می‌گیرد، مناطقی با گیرنده‌های زیادی برای آن هورمون‌ها شروع به مردن می‌کند. از آنجا که اندورفین‌های مغز را از تجربه استرس بیش از حد محافظت می‌کند، خنده در پاسخ به یک شگفتی وحشتناک که در این واقعه سلول‌های مغز کشته می‌شوند، کاهش دهد.


*بدون دلیل بخندید
به عقیده فدایی، چنانچه روزی دچار استرس شدید و دلیلی برای خندیدن نداشتید منتظر دلیل نباشید و بدون دلیل لبخند بزنید. خنده و تمرین لبخند در حالت عادی که به نوعی لبخند جعلی باید نام گذاشت نه تنها باعث کاهش استرس بلکه کنترل میزان ضربان قلب می‌شود.
وی گفت: لبخند آدم‌ها را جذاب‌تر می‌کند و تصویر یک انسان متبسم همیشه در یادها ماندگار خواهد بود. به طور طبیعی در مواجه با انسان‌های شاد مغز با تأثیر پذیری از لبخند و دیدن چهره‌های خندان، قشر اربیت فرونتال میانی، منطقه‌ای از مغز که پاسخ به درک چهره‌های جذاب را به عنوان پاداش، افزایش می‌دهد، با آن مواجه می‌شود و ضمن برقراری ارتباط احتمالاً به افراد دیگر نیز به همان اندازه حس خوب می‌دهد. بنابراین با خنده سلامت جسم و روح خود را تضمین کنید.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.