پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲ تير ۱۳۹۸ / ۱۱:۳۱
کد مطلب: 47558
۰
پژوهشگران آمریکایی انجام دادند

تشخیص روان‌پریشی با کمک هوش مصنوعی

تشخیص روان‌پریشی با کمک هوش مصنوعی
میگنا: به گزارش نیوساینتیست، نوآوری های ارائه شده در حوزه هوش مصنوعی، به پژوهشگران امکان می دهند تا روان پریشی را بهتر تشخیص دهند.
 
پژوهشگران "دانشگاه هاروارد"(Harvard University) و "دانشگاه اموری" (Emory University) آمریکا، دو سیستم مبتنی بر یادگیری ماشینی را برای تشخیص روانپریشی از گفتار انسان به کار گرفتند.

تشخیص اسکیزوفرنی از روی گفتار پژوهشگران، نوعی روش یادگیری ماشینی ابداع کرده اند که گفتار را برای یافتن نشانه های روان پریشی تحلیل می کند.

ویژگی های کوچک روش گفتار انسان ها، نشانگر خوبی برای تشخیص خطر ابتلاء به بیماری های روحی در آینده است و یادگیری ماشینی می تواند روش سریع و دقیقی برای شناسایی این ویژگی ها ارائه دهد.

پژوهشگران با ابداع سیستمی که بار معنایی و کاربرد واژگان را در گفتار شخص ارزیابی می کند، توانستند افرادی که در معرض ابتلاء به روان پریشی هستند، با دقت شناسایی کنند.

افرادی که به روان پریشی مبتلا می شوند، بار معنایی کمتر و ابهام بیشتری در گفتار خود دارند.

اختلالات روان پریشی مانند اسکیزوفرنی، توهمات شنیداری در بیماران ایجاد می کنند و موجب می شوند که بیماران به صحبت با صداهای خیالی بپردازند.

پژوهشگران با به کار بردن روشی موسوم به "باز کردن بردار"(vector unpacking) توانستند بار معنایی گفتار افراد را شناسایی و ارزیابی کنند.

پژوهشگران برای این بررسی، از مکالمات آنلاین 30 هزار نفر در فضای مجازی استفاده کردند تا نوعی "هنجار" شامل 401 میلیون واژه برای محتوای گفتار ابداع کنند.

آنها پس از مقایسه گفتار بیماران با این هنجار توانستند ناهنجاری هایی که نشانه های ابتدایی روانپریشی را مشخص می کنند، نشان دهند.

این گروه پژوهشی برای آزمایش سیستم خود، 40 شرکت کننده را مورد ارزیابی قرار دادند و سپس بررسی خود را یک بار در هر شش ماه ادامه دادند تا نشانه های روان پریشی در شرکت کنندگان ظاهر شد.

در این مدت، از مصاحبه شرکت کنندگان فیلمبرداری شد تا محتوای گفتار آنها مشخص شود؛ سپس فیلم ها با یک سیستم هوش مصنوعی بررسی شد تا احتمال ابتلاء به روان پریشی پیش بینی شود.

پژوهشگران دریافتند که پلتفرم هوش مصنوعی آنها می تواند امکان ابتلاء به روان پریشی را با 93 درصد تشخیص دهد.

آنها نتیجه گرفتند که این سیستم، نه تنها ابزار خوبی برای پیش بینی امکان ابتلاء به روان پریشی است، بلکه می تواند بسیاری از اختلالات روحی دیگر را نیز به خوبی تشخیص دهد.

تشخیص اسکیزوفرنی با کمک اف ام آرآی پژوهشگران در بررسی دیگری توانستند قابلیت هوش مصنوعی را در تشخیص اسکیزوفرنی با کمک "اسکن تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی" یا "اف ام آرآی"(fMRI) نشان دهند.

پیش از این نیز پژوهش هایی برای تشخیص اسکیزوفرنی با کمک یادگیری ماشینی صورت گرفته بود اما پژوهشگران در این پروژه نشان دادند که بررسی در بیشتر پژوهش های پیشین، معمولاً به بیماران تحت درمان نیاز دارد.
این موضوع موجب می شود که چنین پژوهش هایی، کاربرد کمی در پزشکی دنیای واقعی داشته باشند.
این پژوهش ها، فقط در نمونه های کوچک انجام شده اند و قابلیت اطمینان داده ها را کاهش می دهند.

پژوهشگران برای رفع این نواقص، یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی ابداع کردند که می تواند اسکیزوفرنی را با بررسی اسکن های اف .
ام . آر.آی تشخیص دهد.
آنها این سیستم را روی مجموعه بزرگتری از داوطلبان آزمایش کردند که 81 نفر از آنها مبتلا به اسکیزوفرنی و 93 نفر سالم بودند و هیچیک از آنها تحت درمان خاصی قرار نداشتند.

این پلتفرم یادگیری ماشینی موسوم به "EMPaSchiz" توانست احتمال ابتلاء به اسکیزوفرنی را بر اساس فعالیت مغز و اتصالات عملکردی در اسکن های اف .ام .آر.آی تشخیص دهد.
دقت این پلتفرم در کار خود، 87 درصد بیش از سیستم های یادگیری ماشینی دیگر بود.
به گفته پژوهشگران EMPaSchiz نخستین فناوری یادگیری ماشینی است که می تواند احتمال ابتلاء به اسکیزوفرنی را بدون نیاز به مصرف دارو توسط شرکت کنندگان تشخیص دهد.
نتایج این پژوهش، پیشرفت امیدوارکننده ای را برای کاربرد ابزار تشخیصی خودکار نشان می دهد که از تصویربرداری مغزی و هوش مصنوعی استفاده می کنند.
نتایج این دو پژوهش ، در مجله "npj Schizophrenia" به چاپ رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟