پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۸ / ۱۸:۵۵
کد مطلب: 47636
۲

چگونه بر اضطرابمان در کنکور غلبه کنیم؟

چگونه بر اضطرابمان در کنکور غلبه کنیم؟
میگنا: سیف‌الله رحمانی اظهار کرد: سالهاست کنکور به عنوان آزمون ورودی دانشگاه‌ها تعیین کننده سرنوشت دانش آموزان است اینکه این آزمون تاچه اندازه کارآمد است خود نیاز به بحث و بررسی عمیق‌تری دارد.

وی تصریح کرد: اضطراب به معنای نگرانی و ترس از اتفاق افتادن رویدادی در آینده است که یکی از این اضطراب‌ها نگرانی از شکست در آزمون کنکور است، هنگام روبرو شدن با هر اضطرابی با دو سوال مواجهه می‌شویم؛ یکی اینکه، این اضطراب تا چه اندازه برای من ضرر دارد؟ و چه منابع و توانایی‌هایی برای مقابله با این اضطراب دارم؟ و یا چگونه با این ضرر مقابله کنم؟


دلایل اضطراب کنکور چیست؟
اين روان شناس بیان کرد: ترس از قضاوت‌های خانواده، جامعه، دوستان، و قضاوت‌های نامناسب و مقایسه‌های نامناسب با دیگران و وجود باورهای منفی در مورد سختی کنکور و خود تنظیمی ضعیف داوطلبان، از مهمترین دلایل اضطراب کنکور است.

از لحاظ شاخص‌های روان‌سنجی آزمون کنکور تقریباً دارای ضریب دشواری نیم و ضریب تمیز ۱ است، که به نسبت بالایی می‌تواند آزمودنی‌های قوی را از ضعیف جدا کند و معرف تلاش و سخت کوشی داوطلبان است، اما از طرف دیگر به خاطر اینکه آزمون کنکور، آزمونی مداد کاغذی است به خوبی بیانگر هوش‌های چندگانه، خلاقیت و تفکر داوطلبان نیست و به همین دلایل مولد اضطراب در داوطلبان است.


شیوه‌های مدیریت اضطراب
رحماني گفت: ممکن است داوطلبان شب قبل از کنکور، فکر کنند که آنچه را که خوانده اند فراموش کرده اند، اما به خاطر اینکه کنکور نیاز به بازشناسی دارد مطمئن باشند با دیدن سوالات و پاسخ‌های آن، آنچه را که به خوبی مطالعه کردهاند به یاد می‌آورند.

وي با اشاره به اینکه تنظیم وقت و مدیریت زمان قبل و حین جلسه آزمون بهترین شیوه کاهش اضطراب است، عنوان کرد: هیچگاه، برنامه و توانایی خود را با سایر داوطلبان مقایسه نکنید و آزمون کنکور همیشه از آزمون‌های موسساتی از جمله قلم چی، گاج، گزینه دو و غیره معتبرتر و استانداردتر است.
رحمانی ذکر کرد: انجام دادن بازی‌های کامپیوتری و هیجانی که در آن برد و باخت و رقابت بالایی وجود دارد اضطراب را بیشتر می‌کند.

اين روان شناس با اشاره به اینکه حمایت عاطفی خانواده و اطرافیان از داوطلبان باعث کاهش اضطراب می‌شود، خاطرنشان کرد: جو عاطفی سالم و وجود آرامش در خانواده مهمترین شیوه کاهش اضطراب داوطلبان است.

برای کاهش اضطراب به داوطلبان پیشنهاد می‌شود شب قبل از کنکور مطالعه نداشته باشند، علاوه بر این، خواب کافی در شب قبل آزمون، تغذیه مناسب از عوامل دیگر کم کردن اضطراب است.

رحمانی بیان کرد: معمولاً فکر می‌کنیم که هوش، توانایی و یا استعداد ضروری‌ترین عامل برای موفقیت در آزمون کنکور است، اما نتایج آزمون‌های مختلف نشان می‌دهد که باور به توانایی خود، داشتن آرامش و سلامت ذهنی، تلاش و برنامه‌ریزی مناسب بیشتر از هوش و توانایی در موفقیت مؤثر است.


نکاتی برای افزایش موفقیت در آزمون
وی ادامه داد: گاهی اوقات دانش آموزانی هستند با توانایی بالا در آزمون‌ها، موفقیت لازم را کسب نمی‌کنند در واقع توجه به نکاتی برای افزایش موفقیت در آزمون درخور توجه است از جمله اینکه آزمون کنکور دارای نمره منفی است بنابراین، این باور که شانسی می‌توان به سوالات پاسخ داد فکری منفی است و این داوطلبان متضرر خواهند شد. در چند سال اخیر بیشتر سوالات کنکور به صورت مفهومی طراحی شده‌اند به همین دلیل آگاهی و درک از خود سوال گامی بسیار اساسی در یافتن پاسخ صحیح است.

رحمانی با اشاره به اینکه در بعضی سوالات همه گزینه‌ها درست است و انتخاب درست ترین گزینه مد نظر است و این انتخاب نیاز به تمرکز و دقت بالایی دارد، خاطرنشان کرد: مرور و پیش‌بینی اتفاقات منفی بعد از کنکور یکی از عوامل ایجاد اضطراب است، پیشنهاد می‌شود فقط بر زمان حال تمرکز کنید و اتفاقاتی مانند کسب رتبه و بررسی رشته دانشگاهی را به بعد از کنکور موکول کنید.

پیشنهاد می‌شود والدین گرامی برای آرامش بیشتر داوطلبان کنکور، هر گونه جر و بحث و تعارض با فرزندانشان را کاهش دهند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين