کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اندیشمندی ایرانی که در فارسی منابع چندانی درباره‌اش وجود ندارد

پژوهشگر آلمانی کتابی درباره روان شناسی از منظر ابوزید بلخی نوشت

خبرگزاری مهر , 25 تير 1398 ساعت 16:25

زاهده اوزکان راشد، پژوهشگر آلمانی کتاب «روانشناسی از منظر ابوزید بلخی» را نوشت. ابوزید بلخی یکی از فیلسوفان مهم ایرانی قرون سوم و چهارم است، اما متاسفانه ایرانیان درباره او کمتر می‌دانند.


ميگنا: کتاب «روان شناسی از منظر ابوزید بلخی» نوشته زاهده اوزکان راشد / Zahide Özkan-Rashed در ۳۱۴ صفحه به زبان آلمانی منتشر شد.

ابوزید احمد بن سهل بلخی جغرافی‌دان، ریاضی‌دان و متکلم و فیلسوف ایرانی در قرن‌های سوم و چهارم هجری بود. او را از شیعیان دانسته‌اند.

ابوزید بلخی در اوایل جوانی (زیر بیست سالگی) محضر یعقوب بن اسحاق الکندی را درک کرد. او به مانند باقی فیلسوفان مسلمان در انواع علوم سررشته داشت. اهمیت او بیشتر در این است که حکمت و شریعت را جمع و آن دو را به یکدیگر نزدیک کرده بود.

ابوزید بلخی را جاحظ خراسان و بلکه برتر از او دانسته‌اند و به روایت ابوحیان توحیدی، که ابوزید را سید مشرقیان در انواع حکمت شمرده است، او معتقد به هماهنگی بین فلسفه و شریعت بود و به دستور امیر خراسان شریعت را شفیع فلسفه معرفی کرد و بدین ترتیب در نشر فلسفه کوشید.

وی از کسانی بود که به کروی بودن زمین پی برد و گفت: «آنچه ما به صورت گردش ستارگان می‌بینیم، در واقع گردش زمین است.» متاسفانه ایرانیان درباره این اندیشمند برجسته در تاریخ تفکر اسلامی و ایرانی، آگاهی چندانی ندارند.

ابوزید احمد بن سهل بلخی در اواخر قرن نهم میلادی کتاب «مصالح الابدان و الانفس» را به زبان عربی به رشته نگارش درآورد. بلخی در این کتاب ضرورت توجه هم زمان به پیشگیری را در حوزه جسم و روان مورد تأکید قرار داده است و آن را مقدم بر درمان می‌داند.

دکتر زاهده اوزکان راشد در این کتاب نوشته‌های این فیلسوف و متکلم ایرانی را به زبان آلمانی ترجمه کرده و مورد بررسی قرار داده است.

آنطور که اوزکان راشد در اثر جدیدش نوشته، بلخی بسیار جلوتر از زمان خود بوده است و اظهارات این فیلسوف شباهت شگفت‌انگیزی به نظریه‌های مدرن روان‌شناسی دارد.

با توجه به کمبود منابع در زبان فارسی برای مطالعه در پیرامون ابوزید بلخی ضرورت دارد که مترجمان هرچه سریعتر این کتاب را به فارسی ترجمه کنند.

این خبر را رایزنی فرهنگی ایران در برلین برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر گذاشته است.


کد مطلب: 47727

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/47727/پژوهشگر-آلمانی-کتابی-درباره-روان-شناسی-منظر-ابوزید-بلخی-نوشت

میگنا
  https://www.migna.ir