کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تاتو و الکل عوامل اصلی ابتلا به هپاتیت در ایران

روزنامه ایران , 3 مرداد 1398 ساعت 9:31

انجام تاتو و مصرف الکل خطر ابتلا به هپاتیت را افزایش می‌دهد. رئیس شبکه هپاتیت ایران با بیان این موضوع گفت: انجام تاتوهای نقش‌دار در اماکن غیر بهداشتی و زیرزمینی و همچنین سوراخ کردن گوش و لب که این روزها در میان جوانان طرفداران بسیاری یافته است، خطر ابتلا به هپاتیت را افزایش می‌دهد.


میگنا: امیرعلی سهراب‌پور تصریح کرد: متأسفانه تعداد افرادی که مقادیر اندکی الکل استفاده می‌کنند هم در حال افزایش است، این درحالی است که مصرف الکل بشدت به کبد آسیب می‌رساند و خطر ابتلا به هپاتیت و به‌دنبال آن سیروز کبدی و سرطان کبد را افرایش می‌دهد.

به‌گفته رئیس شبکه هپاتیت ایران، در گذشته 50 تا 70 درصد بیماران مداوا می‌شدند اما امروزه به مدد داروی تولید شده بیش از 95 درصد مبتلایان به هپاتیت C تنها با استفاده از یک قرص و ظرف مدت 3 ماه درمان می‌شوند.

سهراب‌پور با اشاره با اینکه سازمان جهانی بهداشت خواسته همه کشورها در راستای حذف هپاتیت تا سال 2030 قدم بردارند، ادامه داد: در دو دهه گذشته بیماری‌های سل، مالاریا، ایدز و هپاتیت جزو بیماری‌های عفونی شایع بودند که خوشبختانه در سال‌های اخیر شیوع آنها کاهش یافته اما در مقابل شیوع هپاتیت‌های ویروسی در دنیا افزایش یافته است. هرچند تاکنون گام‌های مؤثری برای کنترل این بیماری برداشته شده اما بسیاری از مبتلایان از بیمار بودن خود اطلاع ندارند.

وی تزریق واکسن را یکی از راه‌های مهم و اساسی پیشگیری از ابتلا به هپاتیت B معرفی کرد و گفت: همه اعضای کادر پزشکی و شاغلین حوزه بهداشت که با بیماران سرو کار دارند، زائران خانه خدا و عتبات عالیات، افرادی که به بیماری‌های کبدی مبتلا هستند، آنهایی که الکل مصرف می‌کنند و همچنین مبتلایان به چاقی بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند از این‌رو باید حتماً واکسن هپاتیت B را تزریق کنند.

در ادامه دکتر امیرعلی انوشیروانی دبیر علمی شبکه هپاتیت ایران با اشاره به شعار روز جهانی هپاتیت گفت: شعار امسال پیدا کردن میلیون‌ها مبتلا به هپاتیت ویروسی و کسانی است که از بیماری خود اطلاع ندارند. انوشیروانی با تأکید بر اینکه هپاتیت ویروسی انواع مختلفی دارد، اظهار کرد: 300 میلیون نفر در جهان به یکی از انواع هپاتیت مبتلا هستند که از این میان حدود 70میلیون نفر به هپاتیت C مبتلا هستند، تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور ما نیز در حدود 186 هزار نفر است.

وی ادامه داد: درمان هپاتیت B و C باید جدی گرفته شود و مبتلایان نباید خوددرمانی کنند. متأسفانه برخی گمان می‌کنند داروهای گیاهی و عرقیاتی مانند گل گاوزبان، کاسنی و چای سبز برای درمان آنها مفید است و عوارض جانبی ندارد این در حالی است که مصرف آنها سلامت کبد را تهدید می‌کند.


هپاتیت B شایع‌ترین علت بیماری‌های کبدی
مهدی صابری‌فیروزی عضو کمیته علمی این شبکه نیز هپاتیت B را مهم‌ترین علت بیماری کبدی در کشور معرفی کرد و گفت: در دنیا سالانه حدود 800 هزار نفر به‌دلیل ابتلا به هپاتیت B و بیماری‌های ناشی از مزمن شدن آن یعنی سرطان کبد و نارسایی کبدی جان خود را از دست می‌دهند. متأسفانه این بیماری بدون علامت است به همین دلیل اغلب مبتلایان تا مراحل نهایی بیماری که دیگر قابل درمان نیست از ابتلا به چنین عفونتی بی‌اطلاع هستند.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های انتقال بیماری هپاتیتB، انتقال از مادر به نوزاد است. از این‌رو به زنان باردار توصیه می‌کنم، در دوران بارداری تست هپاتیت را انجام دهند. در صورت مثبت بودن نتیجه تست علاوه بر واکسن، به نوزاد نیز دارویی تزریق می‌شود که به بیماری مادرش مبتلا نشود. البته در سه ماه آخر نیز دارویی به مادر داده می‌شود تا شمار ویروس موجود در بدن بیمار کاهش یابد تا احتمال ابتلا نوزاد به بیماری مادر تا حد ممکن کاهش یابد.

شاهین مرآت عضو دیگر کمیته ملی شبکه هپاتیت نیز با تأکید بر اینکه از هر 300 نفر ایرانی یک نفر مبتلا به هپاتیت C است، گفت: شیوع هپاتیت C در زندان‌ها بالا است. خالکوبی‌های مخفیانه و تزریق مهم‌ترین عامل انتقال و افزایش این نوع از بیماری هپاتیت در زندان‌ها به شمار می‌آید، تا جایی که می‌توان گفت 30 درصد معتادان تزریقی به هپاتیت C مبتلا هستند. از این‌رو افرادی که در معرض ریسک ابتلا به این بیماری هستند باید آزمایش‌های تشخیصی را انجام دهند.


کد مطلب: 47791

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/47791/تاتو-الکل-عوامل-اصلی-ابتلا-هپاتیت-ایران

میگنا
  https://www.migna.ir