سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ / ۰۸:۱۶
کد مطلب: 47862
۱
عضو انجمن علمی روانپزشکان:

تلفن همراه حریم خصوصی کودک و نوجوانان نیست

تلفن همراه حریم خصوصی کودک و نوجوانان نیست
میگنا: دكتر مهشید رابطیان با بیان اینکه تعداد زیادی از پدر و مادرها علت تهیه گوشي همراه برای فرزندان را اطلاع از رفت و آمد در مسیر مدرسه عنوان می کنند، افزود: متاسفانه عدم آگاهی بسیاری از خانواده ها از قانون منع بکارگیری سیم کارت برای افراد کمتر از ۱۸ سال، موجب شده تا مراجعه به مراکز خدمات روان شناسي و روانپزشکی برای پیگیری اختلالات رفتاری بوجود آمده در زمینه استفاده از تلفن همراه برای کودکان، افزایش یابد.  
    
این متخصص روانپزشک کودک و نوجوان گفت: اخیرا خانمی به مركز مشاوره مراجعه و اظهار می کرد که دختر ۱۳ ساله اش مدتی است از طریق تلفن همراه خود با پسری آشنا شده و نمی داند برای رفع این مساله و پیامدهای آن چگونه رفتار کند تا مشکلاتی برای خانواده بوجود نیاورد؟

رابطیان افزود: بچه هایی هستند که اصرار دارند گوشی موبایل به همراه سیم کارت داشته باشند. در صورتی که این افراد اطلاع ندارند سیم کارت تلفن همراه طبق قانون فقط به افرادی که ۱۸ سال سن داشته باشند، فروخته می شود یعنی اینکه استفاده از گوشی تلفن همراه تا قبل از این سن برای فرزندان زیر ۱۸ سال سن ممنوع است.

وی گفت: اما با توجه به شرایط امروز جامعه و نیازهای خانواده ها به این وسیله ارتباطی بخصوص برای اطلاع از رفت و آمد فرزندان در مواقعی که به کلاس های کمک آموزشی می روند، تهیه گوشی تلفن همراه و واگذاری آن به کودکان با شرایط ویژه اشکال ندارد.

این روانپزشک اظهار داشت: خانواده ها توجه داشته باشند تا قبل از تهیه گوشی تلفن همراه برای کودک خود حتما قرارداد منعقد کنند. برای نمونه چه ساعاتی می تواند از این گوشی استفاده کند. حتما برای بچه ها گوشی ساده که بتوان تماس بگیرد یا اینکه پیامک ارسال کند تهیه و از خرید گوشی های هوشمند که توانایی اتصال به شبکه های اجتماعی دارند، خودداری کنند.

رابطیان با بیان اینکه هدف از این کار باید تنها اطلاع از رفت و آمد فرزند باشد، افزود: چنانچه پدر و مادری اقدام به تهیه گوشی هوشمند برای فرزند خود کرد حتما باید از طرز استفاده این گوشی و قابلیت های آن اطلاع کسب کند، والدین بین خود و بچه قرار داد استفاده از گوشی تلفن همراه منعقد کنند که کودک چه ساعاتی از گوشی استفاده و چه زمانی گوشی را به آنها تحویل دهد.

وی گفت: ضوابط استفاده از گوشی تلفن همراه در بین خانواده ها برای بچه ها تا قبل از ۱۶ سالگی که بچه ها تا حدودی نسبت به بکارگیری تلفن آگاهی پیدا می کند، باید اتفاق افتد و قوانینی که از سوی والدین در این خصوص مقرر می شود را رعایت کرد.

این روانپزشک کودک و نوجوان اظهارداشت: پدر و مادر باید بدانند زمانی که فرزند آن ها از گوشی تلفن همراه استفاده می کند آیا به اینترنت متصل است یا خیر؟ اگر از اینترنت استفاده می کند از چه کانالی و برای چه منظور استفاده می کند؟ به بچه ها اجازه ندهند که برای گوشی خود رمز یا کد عبور گذارد، اگر گوشی فرزندشان رمز داشت، والدین از آن اطلاع داشته باشد، پدر و مادر هر زمان و هرموقع خواست گوشی فرزند خود را در اختیار گیرد و از داخل محتویات آن باخبر شود.

رابطیان تصریح کرد: خانواده ها متوجه باشند که جریان های الکتریکی که در گوشی های تلفن همراه وجود دارد برای کودکان زیر ۱۵ سال خطرناک است و نباید تمام وقت آن را همراه خود داشته باشد و برای نمونه می‌توان در زمان‌هایی که بچه به کلاس‌های آموزشی یا تفریحی ورزشی حضور پیدا می کند گوشی تلفن همراه را در اختیار آنها قرار داد و پس از بازگشت به منزل، از آن‌ها تحویل گرفت.

وی پیشنهاد کرد: قراردادی که در زمینه استفاده از گوشی تلفن همراه بین والدین و فرزند منعقد شد را در دو برگ تنظیم و پس از امضاء یک برگ در اختیار خود و برگ دیگر را به کودک تحویل دهند و از این بابت به پایبندی به تعهدات طرفین مبنی بر اینکه اگر فرزند از آن سرباز زد گوشی از او برای مدت معلوم تحویل بگیرند.

عضو انجمن علمی روانپزشکان گفت: از افرادی که در این زمینه به کلینیک های روان درمانی و مشاوره مراجعه می کنند، سوال می شود که گوشی تلفن همراه را به چه دلیل در اختیار کودکان قرارمی دهید؟ عمدتا کنترل رفت و آمد فرزندان بخصوص دخترها را به مدرسه بیان می کنند. اما وقتی از آنها می پرسیم چرا گوشی ساده تهیه نکردید و تلفن هوشمند را ترجیح دادید؟ بیشتر پدر و مادرها چشم و هم چشمی در میان شاگردان مدرسه، اقوام و فامیل را علت تهیه گوشی هوشمند عنوان می کنند.       

این روانپزشک با بیان اینکه هر خانواده در زندگی خود باید خط قرمز مشخصی داشته باشد و نباید اجازه دهد تا هرآنچه که دیگران می خواهند، آن‌ها نیز رفتار کنند، گفت: در زمانی که برای خانواده ای مشکلی ایجاد می شود بخصوص در زمینه تهیه تلفن همراه برای فرزند، پدر و مادر ابتدا به تعهدات دوجانبه نسبت به استفاده از گوشی همراه تاکید و در صورت عدم رعایت آن از سوی فرزند، نسبت به اعمال توبیخی و تحویل گرفتن گوشی اقدام کنند.

رابطیان برای کاهش تنش بین فرزند با پدر و مادر در این خصوص، گفت: والدین توجه داشته باشند چنانچه فرزندشان در دوره نوجوانی با جنس مخالف ارتباط آشنایی برقرار کرد، هیچگاه در مقابل بچه گارد نگیرد و آن را تنبیه فیزیکی نکند،  بلکه به عنوان یک دوست با فرزند خود نسبت به دلیل آشنایی و مشخصات طرف مقابل آگاهی کسب و سپس بر تعهدات و رعایت اصول خانوادگی تاکید شود.         
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید