پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۶:۰۹
کد مطلب: 47961
۰

بیزینس جادو و جنبل در فضای مجازی

بیزینس جادو و جنبل در فضای مجازی
به گزارش میگنا، به نقل از روزنامه آرمان ملی، رمال‌هایی که تا چند دهه پیش در کنار خیابان‌ها بساط‌شان را پهن می کردند، امروزه به واسطه گسترش فضای مجازی و نگاه خرافاتی برخی، کار و کسب خوبی دارند. در حقیقت رمالی، شغلی بدون مالیات و بدون نیاز به سرمایه‌گذاری است؛ هیچ نهاد و سازمانی هم نظارتی بر قیمت‌ها و فعالیت رمالان ندارد و شاید به همین دلیل است که این افراد بارها سر اقشار مختلف جامعه را کلاه گذاشته‌اند.

در حال حاضر گرفتن فال از طریق تلفن و اینترنت بسیار رواج پیدا کرده به‌طوری که بیش از ۴‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان درآمد ماهانه هر فالگیر برآورد شده است. از سوی دیگر خانم‌ها بیشتر از آقایان تصور می‌كنند كه با كمک گیری از رمال‌ها و فالگیرها می‌توانند قدرت بیشتری در تعاملات زندگی و كنترل بیشتری نسبت به اطرافیان‌شان داشته باشند.

این بدان معنا نیست كه آقایان در این گروه قرار ندارند و به سمت و سوی رمالی و فال و خرافات نمی‌روند. چیزی كه مطالعات علمی نشان می‌دهد این است كه احتمالا سطح بالای تحصیلات و آگاهی باعث می‌شود كه فرد كمتر تحت تاثیر این پدیده قرار بگیرد نه جنسیت و ثروت و طبقه اجتماعی.

سرهنگ كارآگاه مهرداد اميدي، معاون سابق مبارزه با جرايم جعل و كلاهبرداري پليس آگاهي كشور به «آرمان ملي» مي‌گويد: رمالي و فالگيري در تمام جاي كشور وجود دارد. به‌طور طبيعي هر جا جمعيت بيشتر باشد، اين پديده نيز بيشتر ديده مي‌شود.

بيشتر مردم گمان مي‌کنند كه رمال و فالگير در اين شهرها حضور پررنگ‌تري دارند. درحاليكه اينطور نيست؛ رمالي در شهرهاي بزرگ به اندازه شهرهاي كوچك است، ولي به خاطر بسياري از مسائل، شكايت كمتري به مراکز قضائي و انتظامي مي شود.

ثروتمندان يا فقرا
با تمام اين اوصاف شايد بتوان تقسيم‌بندي قربانيان اين گروه را بر اساس ثروت يا تحصيلات دسته‌بندي كرد. سرهنگ اميدي در اين رابطه مي‌افزايد: مراجعه به فالگير در فضاي مجازي و دنياي واقعي در بيشتر موارد 2 دليل عمده دارد.
علت نخستين به خاطر تفريح است؛ معمولا افرادي كه در طبقه مرفه جامعه زندگي مي‌کنند به سراغ اين كار مي‌روند. آنها اين موضوع را يک تفنن روزانه مي‌دادنند و براي همين حاضر هستند براي تفريح، براي هر آنچه که گفته مي شود پول بپردازند. در حالت دوم، بروز برخي مشکلات باعث مي‌شود فرد به سراغ رمال و فالگير بود.

در شرايط سخت يكي از راه‌حل هايي كه افراد به آن فكر مي كنند، سحر و جادو است تا شايد بتوانند به اين روش بر مشكلات فائق آيند.معاون سابق مبارزه با جرايم جعل و كلاهبرداري پليس آگاهي كشور در ادامه تاکيد مي‌کند: البته پايگاه اجتماعي اين افراد، مشخص نيست. افراد در جايگاه‌هاي مختلف ممكن است دست به دامن فالگيران شوند.

به همين دليل نمي‌توان وضعيت مالي را ملاك و معياري براي بررسي اين موضوع در نظر گرفت. با اين حال سطح تحصيلات و ميزان اعتقادات مذهبي در ميزان گرايش افراد نقشي تعيين‌کننده دارد. هر چه فرد تحصيلات دانشگاهي بيشتري و اعتقاد قوي‌تري داشته باشد، كمتر به سوي جادو و سحر جذب مي‌شود.

جنايات سياه
از دست دادن پول و پرداخت هزينه آن هم براي چيزي كه وجود ندارد، به خودي خود نگران‌كننده است، اما اين مسأله زماني حاد و نگران‌كننده‌تر مي‌شود كه ردپاي جنايات سياه رمالان به اين بازار باز شود.

چندي پيش رمالي که به بهانه‌هاي مختلف، براي درمان بيماري يا بخت گشايي از مردم وجوه نقد دريافت کرده و اقدام به سوء استفاده از زنان و دختران و آزار و اذيت آنان مي‌کرد، توسط ماموران پليس امنيت عمومي شهرستان پيشوا دستگير شد.

معاون سابق مبارزه با جعل و كلاهبرداري در اين رابطه مي‌گويد: اين موضوع زماني به نگراني تبديل مي‌شود كه بحث سوء‌استفاده‌هاي جنسي مطرح شود. اينجاست كه قربانيان اين پرونده ها در دامي مي‌افتند كه خودخواسته وارد آن شده‌اند و راهي براي رهايي ندارند.

قيمت‌هاي رو به افزايش
چند وقتي است كه فرم و شكل رمالي و فالگيري زمين تا آسمان تغيير كرده و مدل آن از كارت و كف بيني به پرداخت اينترنتي و ارسال ايميل ارتقا يافته است. در حقيقت پاي اين كلاهبرداري به فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي هم کشيده شده است.

امروزه کمتر پيش مي‌آيد که صفحه‌اي در فضاي مجازي را باز كنيد و در گوشه و کنار آن، صحبت از شانس و آگاهي از آينده نباشد. ممكن است فال حافظ باشد كه صد البته تغييرات بسياري در آن رخ داده و بيشتر ترجمه من‌درآوري اشعار است يا فال تاروت و قهوه. هر چه باشد شما را تهييج مي‌کند تا از آينده‌اي که هيچ ‌از آن نمي‌دانيد، مطلع شويد. با ورود به سايت، از شما هزينه‌هايي طلب مي‌شود كه كمترين رقم آن 20‌هزار تومان است.

يک جامعه شناس اجتماعي در اين باره مي‌گويد: زماني كه كاربر وارد سايت مي‌شود، هزينه‌هايي کم به او پيشنهاد مي‌شود تا ريسک کرده و اين فالگيري را امتحان کند. فرد فکر مي‌کند چيزي از دست نمي‌دهد و اقدام به خريد وسايلي جعلي و ساختگي مثل مهره مار مي‌کنند؛ وسايلي كه جعلي و ساختگي است. پرويز کمالي همچنين خاطرنشان مي کند:
حالا اگر جنسي که خريده شده ارسال نشود فرد به خود دلداري مي‌دهد که پول زيادي را از دست نداده است. اگر هم كاربر مهره مار را دريافت كند، بعد از مدتي مي‌بيند كه هيچ ‌استفاده‌اي ندارد و آن را دور مي‌اندازد. متاسفانه چيزي كه دور انداخته نمي‌شود خرافه و اعتقاد فرد به موثر‌بودن سحر است. اين مسأله در طولاني مدت به فرد آسيب مي‌زند.

ترويج خرافه
شيوه‌هاي فال فضاي مجازي به اين جا ختم نمي‌شود و راه هاي ديگري هم وجود دارد. حتما شما هم پيامك‌ها يا كامنت هايي كه در فضاي مجازي منتشر مي شود مبني بر اينکه پيام را به 10-20 نفر ديگر ارسال کنيد را ديده‌ايد.
معمولا محتواي اين پيامک‌ها مفهوم چنداني ندارد، اما اين مطالب خودش نوعي كلاهبرداري است. چرا؟ پاسخ اينجاست كه اين نوع كلاهبرداري به اين دليل است كه هر چقدر يك مطلب در فضاي مجازي بيشتر منتشر شود يا لايك بيشتر بخورد، از نظر مالي براي مخترع و مبتكر آن، سود بيشتري به همراه دارد.

ماجرا به همين‌جا ختم نمي‌شود، چراكه دست‌هاي زيادي پس اين پرده است كه هدفش صرف درآمد‌زايي نيست. کمالي در اين رابطه مي گويد: علاوه بر اينكه افزايش تعداد لايك و گردش يك متن در فضاي مجازي براي فرستنده متن درآمد مالي دارد، باعث ترويج خرافات و از بين رفتن ايمان و اعتقادات افراد مي شود. اين موضوع به پيكره فرهنگ و جامعه يك ملت صدمات مخرب زيادي وارد مي كند.
 
 
 
 
 
 
 
 
مرجع : روزنامه آرمان ملی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم