کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چگونه دین و مذهب بر سلامت روان تاثیر می گذارد؟

خبرگزاری ایسنا , 22 مرداد 1398 ساعت 8:14

یکی از عناصر تضمین کننده سلامت روان داشتن معنا و هدفی در زندگی است، سلامت روانی و رضایت از زندگی یکی از ویژگی های فرد سالم است. .


ميگنا: بشر هر روز بیش از پیش به تاثیرات عوامل روانی در سعادت خود واقف می شود و احساس ناامنی و تردید و تشویش در مورد اینکه آیا می توان در کوره راه های زندگی کنونی، راهی به سر منزل مقصود یافت یا نه، سراسر وجودش را فرا گرفته است.

یکی از عناصر تضمین کننده سلامت روان داشتن معنا و هدفی در زندگی است، سلامت روانی و رضایت از زندگی یکی از ویژگی های فرد سالم است، تندرستی از نعمت های بزرگ در انسان است و سلامت روان بالاترین نعمت هاست و آرامش زندگی مستلزم آن است که به بهداشت روانی افراد توجه زیاد مبذول شود.

کارل گوستاو یونگ از نظریه پردازان بنام روانشناسی می گوید: " من صدها تن از بیماران را که به من مراجعه کردند معالجه و درمان کرده ام اما از میان بیمارانی که در نیمه عمر خود به سر می برند یعنی از 35 سالگی به بعد حتی یک بیمار ندیده ام که اساسا مشکلش نیاز به یک گرایش دینی در زندگی نباشد. آن ها به این دلیل گرفتار بیماری روانی شده بودند که جوهر دین و باورهای دینی را در نیافته بودند لذا با بازگشت به این دیدگاه های دینی به طور کامل درمان شدند.
با توجه به اینکه یکی از اصول بهداشت و سلامت روان این است که فرد احساس یاس و نومیدی یا تنفر را از خود دور کند و با واقعیت زندگی روبرو شده و خود و شخصیت خود را همانگونه که هست بشناسد و قبول کند وجود هدف و ایجاد معنی در زندگی اهمیت خود را بیش از پیش نشان می دهد، معناجویی یک حقیقت است.

یک امر واقعی، نیاز ویژه ای است که با شدت و ضعف در تمامی انسان ها وجود دارد، زندگی چیزی است که ما می سازیم و هر یک سعی می کنیم در دنیای بیرونی چیز معناداری را ایجاد کنیم، بدون زندگی معنوی که نوعی از مرگ معنوی است و در آن فرد احساس بی معنایی در زندگی می کند و ما نمی توانیم مسئولیت زندگی را قبول کرده و با شداید و مشکلات زندگی توان مقابله را داشته باشیم .

وجود هدف و معنا در زندگی به افراد آشفته و بیمار کمک می کند تا از این طریق بتوانید احساسات منفی مانند اضطراب، افسردگی، ناامیدی غالب آیند و همچنین از ایجاد نشانه های مرضی در خود جلوگیری کرده و سلامت روان خود را حفظ نمایند.

از طرفی با توجه به اینکه مذهب یک پدیده چند بعدی است و ابعاد متفاوتی از مذهبی بودن می تواند بر زندگی افراد از راه های مختلف اثر بگذرد حضور معنی در جهان هستی، مفهوم دیگری از به یاد آوردن خدا، توجه پیدا کردن و یافتن معنی در زندگی است و مذهب با ارائه نگرش های درست از زندگی، احساس پوچی و بی معنایی را در فرد از بین برده، علاوه بر اینکه سازگاری با مصائب و سختی ها را تسهیل می کند زمینه ساز آرامش و امنیت روانی نیز خواهد بود.

توجه به جنبه های درمانی مذهب در سال های اخیر گسترش زیادی یافته است و تاثیر شگرف دین در درک و شناخت هدف و غایت و معنای کل هستی و افزایش سلامت روان افراد، منجر به پدیدار شدن مجدد گرایش ها و رویکرد هایی در این زمینه شده است که در پیش فرض های خود فضایی برای بعد معنوی انسان نیز قائل می شوند.


 
تهیه وتنظیم: ماریا حاجی آقازاده
کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی مازندران


کد مطلب: 47968

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/47968/چگونه-دین-مذهب-سلامت-روان-تاثیر-می-گذارد

میگنا
  https://www.migna.ir