کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چطور متوجه شویم به «روان‌پزشک» یا «روان‌شناس» نیاز داریم؟

روان‌پزشک و روان‌شناس مکمل یکدیگر هستند

خبرگزاری فارس , 26 مرداد 1398 ساعت 12:34

یک روان‌‌پزشک درباره اینکه فرد دچار اختلالات روانی چه وقت به روان‌پزشک و چه زمان به روان‌شناس نیاز دارد، توضیح داد.


ميگنا: دكتر سوده تاجیک اسماعیلی، در پاسخ به این پرسش که «چه زمانی فرد دچار اختلالات روحی و روانی باید به روان‌شناس و چه زمانی باید به روان‌پزشک مراجعه کنند؟»، اظهار داشت: برای تشخیص یک اختلال روانی ابتدا باید به روان‌پزشک مراجعه کرد و توسط وی ویزیت شد و روان‌پزشک بر اساس تشخیص خود اعلام می‌کند که فرد دچار بيماري روان‌پزشکی است یا اینکه مشکل وی مربوط به اختلالات روانشناختي نیست.
 
وی با تاکید بر اینکه اولویت افراد در هنگام بروز اختلالات روانی باید مراجعه به روان‌پزشک باشد، گفت: اگر در مسائل خانوادگی، ارتباطی، برنامه‌ریزی‌های کاری و تحصیلی مشکلاتی وجود داشته باشد، فرد باید به روان‌شناس و يا مشاور مراجعه کند.

این روان‌پزشک بیان داشت: البته در برخی موارد فردی با این موضوع مراجعه می‌کند که نمی‌تواند برنامه‌ریزی خوبی داشته باشد؛ در حالی که پس از بررسی متوجه می‌شویم مسائل متعدد اختلالات روان‌پزشکی در خود به صورت نهفته دارد که تا وقتی که شناسایی نشود، مشکل حل نخواهد شد و این کار برعهده روان‌پزشک است.

اسماعیلی اضافه کرد: در بسیاری از اوقات در کنار درمان دارویی، فرد نیاز به کسب مهارت‌هایی دارد که در چنین شرایطی روان‌پزشک فرد را به یک روان‌شناس ارجاع می‌دهد.

وی با اشاره به موضوعات مختلفی که می‌تواند یک روان‌شناس در حل مشکلات فرد کمک کننده و مؤثر باشد، اظهار داشت: برای آموزش مهارت‌های زندگی، افزایش تمرکز، آموزش بهداشت خواب و مسائلی که نیازمند اصلاح باورها و رفتارهای غلط فرد است یک روانشناس می‌تواند کمک‌کننده خوبی باشد.

این روان‌پزشک تصریح کرد: البته در این مسیر یک روان‌پزشک نیز می‌تواند فرد را یاری دهد؛ ضمن اینکه باید بگوییم روان‌پزشک و روان‌شناس مکمل یکدیگر هستند اما باید گفت که فردی که دچار اختلالات روانی است ابتدا باید به یک روان‌پزشک مراجعه کند و در عین حال یک روان‌شناس می‌تواند جزو تیم درمانی قرار گیرد.
 


کد مطلب: 48005

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/48005/روان-پزشک-روان-شناس-مکمل-یکدیگر-هستند

میگنا
  https://www.migna.ir