کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گفت و گو با کارشناس ارشد روانشناسی بالینی:

کاهش مشکلات روانی اجتماعی با روشهای درمانی روان شناسی

کیمیای وطن , 12 شهريور 1398 ساعت 19:58

امروز به رغم ایجاد تغییرات عمیق فرهنگی و نیز تغییر در شیوه زندگی و تجدد گرایی، بسیاری از افراد در رویارویی با مسائل زندگی، فاقد توانایی لازم و اساسی‌اند و همین موضوع، آنان را در مواجهه با مشکلات و مسائل روزمره‌ی زندگی ناتوان و آسیب پذیر ساخته است.


میگنا: امروز به رغم ایجاد تغییرات عمیق فرهنگی و نیز تغییر در شیوه زندگی و تجدد گرایی، بسیاری از افراد در رویارویی با مسائل زندگی، فاقد توانایی لازم و اساسی‌اند و همین موضوع، آنان را در مواجهه با مشکلات و مسائل روزمره‌ی زندگی ناتوان و آسیب پذیر ساخته است. پژوهش‌های بی شماری نشان داده است که بسیاری از مشکلات بهداشتی و اختلالات روانی و عاطفی ریشه‌های «روانی - اجتماعی» دارد.

انسان‌ها برای مقابله و سازگاری با موقعیت‌های تنش و کشمکش‌های زندگی، نیاز به آموختن برخی مهارت‌ها دارند. از سویی برخی به گستردگی مسائل اجتماعی و روانی در سنین مختلف و مشکلات متنوع در خانواده‌ها و جامعه کنونی نیاز به دقت و امعان نظر دارد؛ یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در این باره می‌گوید: با تمام تجربیاتی که از سالهای گذشته تا کنون به دست آورده‌ام به این یقین رسیدم که اگر مردم در جامعه به اهمیت مشورت با روان شناسان و درمانگران پی می‌بردند، بسیاری از مشکلات فعلی درجامعه کم رنگ‌تر بروز پیدا می کردو اکثر درگیری‌ها درخانواده های ایرانی حتی درشهرهای بزرگ کشورمان ریشه در ناآگاهی عامه از تأثیر مشاوران در ابعاد روحی و جسمانی است.

مهری داوری که بیش از ۱۵ سال سابقه رون شناسی کودک و نوجوان، اختلالات اضطراری و مشاوره ازدواج دارد، درخصوص مهم‌ترین و کاربردی‌ترین روشهای درمانی که بیشتر مورد توجه است می‌گوید: دو روش رفتار درمانی و طرحواره است که روش رفتار درمانی چنان گسترده است که برای انواع اختلالات روانی از آن استفاده می‌کنند. رفتار درمانی به دنبال شناسایی رفتارها خودمخرب و ناسالم افراد و کمک به تغییر آنهاست.

داوری اظهار داشت: رفتار درمانی بر این باور استوار است که تمام رفتارهای انسان «آموخته شده‌اند» و به همین علت می‌توان رفتارهای ناسالم را تغییر داد. بنابراین «رفتار درمانی» عمدتاً بر مشکلات فعلی بیماران و چگونگی تغییر این مشکلات متمرکز است.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی درخصوص طرحواره (Schema) گفت: روش جدیدی که امروزه به روش‌های درمانی در این رشته اضافه شده و تاکید بر رسیدن به جواب مطلوب را دارد روش طرحواره  است و منظور از آن مجموعه‌ای از باورهای بنیادین و الگوهای فکری است که حول یک موضوع در ذهن فرد شکل گرفته‌اند و منجر به بروز رفتارهای خاص می‌شوند. در «طرح واره» درمانی ناسازگار اولیه که در زبان عامیانه به آنها تله‌های زندگی ” lifetraps” نیز گفته می‌شود مورد توجه قرار می‌گیرد.

بنا به گفته این کارشناس: طرحواره درمانی، نوع جدید از روان درمانی است که برای کمک به کسانی که دچار اختلالات شخصیتی‌اند و دریافته‌اند که قالب‌های دیگر روان درمانی برایشان کار ساز نبوده است. تمرکز طرحواره درمانی بیشتر روی درک آنچه موجودیت ما را برمی‌انگیزد است و می‌تواند به مسائلی از قبیل افسردگی، مشکلاتی در رابطه و خودآگاهی عمومی کمک کند.

داوری همچنین به یکی از روش‌های درمانی که تا دو سال گذشته بیشتری کاربرد را داشت «روش درمانی ACT» اشاره و خاطر نشان کرد: در این روش درواقع درمانگران باشناخت روحی و فکری شخص آشنا می‌شوند و از طریق اقدامی هوشیارانه بیمار را به سوی یک زندگی پرمعنا هدایت می‌سازند.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی اظهار داشت: باورود روش‌های نوین در این علم و پیاده سازی های فنی مؤثر، می‌توان گفت: درحال حاضر روش طرح واره بیشترین کاربرد را برای سنین مختلف مردم جامعه و بویژه شهر اصفهان دارد.


کد مطلب: 48180

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/48180/کاهش-مشکلات-روانی-اجتماعی-روشهای-درمانی-روان-شناسی

میگنا
  https://www.migna.ir