کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت:

قرص‌های لاغری تبلیغ شده در فضای مجازی مورد تایید نیست

ایرنا , 16 شهريور 1398 ساعت 11:02

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: قرص لاغری و داروهای معجزه آسا که در عطاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می شوند برای کاهش وزن مناسب و مورد تایید نیستند.


میگنا: سپیده دولتی، در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا گفت: کاهش وزن بدون عوارض و اصولی با تبعیت از یک رژیم غذایی اصولی که توسط یک کارشناس یا متخصص تغذیه تنظیم شده باشد و افزایش فعالیت بدنی  امکانپذیر است.  

وی اظهار داشت: باید توجه داشت افزایش وزن یک شبه یا یک ماهه در افراد ایجاد نمی شود و به مرور زمان فرد دچار اضافه وزن و چاقی می شود به همین دلیل هم باید کاهش وزن با یک روند تعریف شده که به بدن آسیبی وارد نکند، انجام شود. اما متاسفانه  چند سالی است که تبلیغات مختلف در مورد مکمل ها ی کاهش وزن سریع بسیار رواج پیدا کرده است که فرد با مصرف این نوع مکمل ها به سرعت می تواند  وزن خود را کاهش دهد در حالی که بر اساس نتایج  آزمایشهای صورت گرفته روی مکمل های قاچاق و دست ساز مشخص شده است که اکثریت، آن‌ها دارای ترکیبات اعتیادآور هستند.

دولتی ادامه داد: کاهش وزن، اصول و قوانین مشخصی دارند که باید رعایت شود، ولی وقتی پای قرص لاغری و داروها به میان می‌آید بیشتر باید مراقب بود، چرا که این روش ممکن است برای افرد عوارض زیادی داشته باشد.

این کارشناس تصریح کرد: مکمل‌های گیاهی مثل چای سبز و قهوه هم آن طور که برخی از تبلیغات عنوان می‌کنند، معجزه آسا و اثر گذار نیستند، صدها قرص لاغری و محصولات کاهش وزن تقلبی  در بازار موجود هستند که با عناوینی مثل مکمل‌های لاغری یا قرص‌های لاغری و کاهش وزن  غیره به فروش می‌رسند  که دارای ترکیبات نامشخص هستند  و میتوانند مشکلات  زیادی همچون مشکلات قلبی، گوارشی و عصبی برای فرد ایجاد کنند.

وی ادامه داد: در حاضر در داروخانه ها مکمل های تائید شده ایرانی و خارجی  به منظور کاهش وزن و کاهش اشتها وجود دارند  که کارشناسان و متخصصین تغذیه در کنار رژیم غذایی، ورزش و با توجه به شرایط جسمانی و فیزیولوژیکی فرد به صورت محدود برای کمک به روند کاهش وزن استفاده می کنند.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال فردی که دچار تپش قلب است و قصد لاغر شدن دارد  مکمل های دارای چای سبز به دلیل تشدید تپش قلب برای این فرد منع مصرف دارد.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: از دیگر ترکیباتی که در قرص یا مکمل ها ی کاهش وزن تقلبی و قاچاق  استفاده می شود داروهای مدر (ادرار آور) هستند که فرد با مصرف این مکمل ها به دلیل از دست دادن آب بدنش فکر می کند که این دارو چقدر خوب است و در عرض دو روز ۲ کیلو وزن خود را کاهش داده است در صورتی برای کاهش وزن باید از بافت چربی کاسته شود.

دولتی خاطرنشان کرد: از قرص لاغری فقط در صورتی که تحت نظارت کامل پزشک باشد می‌توان استفاده کرد، این در حالی است که بسیاری از این محصولات به‌صورت آنلاین یا در بازار به‌راحتی قابل خرید هستند و به‌خصوص در سال‌های اخیر به دلیل حضور شبکه‌های اجتماعی و ظهور مراجع فروش غیر معتبر، احتمال ابتلا به عوارض استفاده از داروهای کاهش وزن فوری بسیار بیشتر شده است.

دولتی افزود:  بهترین راه آن است که تحت نظر یک کارشناس یا متخصص تغذیه  اقدام  به کاهش وزن کنید و  همیشه به وعده‌های جذاب و ادعاهای فراواقعی محصولات مشکوک باشید بسیاری از این محصولات منبع مشخصی ندارند یا در خارج از ایران و بدون تأیید و نظارت وزارت بهداشت تولید و پخش می‌شوند.
 


کد مطلب: 48210

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/48210/قرص-های-لاغری-تبلیغ-شده-فضای-مجازی-مورد-تایید-نیست

میگنا
  https://www.migna.ir