پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ / ۱۲:۱۱
کد مطلب: 48257
۱

چگونگی برخورد با یک رفتار خاص در کودکان

چگونگی برخورد با یک رفتار خاص در کودکان
**مسئله: اخیراً متوجه خودارضایی دختر 10 ساله‌ام شده‌ام با توجه به اینکه از خانواده متدینی هستیم خیلی ترسیده‌ایم لطفاً بفرمایید چگونه با او رفتار کنیم؟

*پاسخ روانشناس:
برای برخورد با این مسئله به این نکات توجه داشته باشید:
- به فرزند خود بیش‌ از پیش امنیت خاطر بدهید، بطوری که بتواند دوران پراضطراب و هیاهوی دوره نوجوانی را پشت سر بگذارند.
- سن شروع خودارضایی گاهی از نوزادی است و دیده‌ شده که نوزادان خودشان را به پتوی نرمی که اطرافشان هست می‌مالند و حالت ارضا شدن در آن‌ها می‌شود. پس لطفاً به فرزندتان برچسب اخلاقی منفی نزنید. این رفتار(خود ارضایی) در اغلب کودکان وجود دارد. ولی عکس‌العمل والدین است که می‌تواند آن را تبدیل به یک عادت دائمی‌ کند و حتی می‌تواند دید فرد را نسبت به خودش آن‌قدر منفی کند که خودش را فاسد بداند و کسی که احساس گناه شدید کند  با فاصله گرفتن از شما رفتارهای نامناسب اخلاقی در پیش خواهد گرفت.

- اگر فرزندتان را در حین این کار دیدید او را صدا کنید(بدون اینکه صورتتان برافروخته و عصبی باشد یا بدون چشم از حدقه بیرون زده و یا خندان با یک چهره قاطع) و به او بگویید بیا باهم کارتون ببینیم یا سیب بخوریم. از آن بعد هم او را بیشتر به پارک ببرید و حتماً در کلاس موردعلاقه‌اش او را ثبت‌نام کنید و او را تنها نگذارید.

- شادی در زندگی فرزند شما کم شده است پس حتماً سعی کنید شرایط شادی‌بخش را برایش فراهم کنید. به علایقش بیشتر توجه کنید و برایش برنامه‌های جذاب در نظر بگیرید تا انرژی‌اش تخلیه شود.

- به فرزند خود مهر و محبت بیشتری کنید؛ این کار موجب می‌شود که به سهولت، متمایل به تغییر اخلاق و رفتار خود با ترک خودارضایی شود و از احساس طردشدگی نیز هراسی به دل راه ندهد. بخشی از خودارضایی در پاسخ به کمبود محبت فیزیکی رخ می‌دهد. او را به‌ اندازه کافی در بغل گرفته و ببوسیدش. اگر فرزندتان دچار کمبود محبت باشد این کار را بیشتر تکرار می‌کند. بخشی از خودارضایی در پاسخ به کمبود محبت فیزیکی رخ می‌دهد.

- در چنین شرایطی، تحت هیچ عنوان با فرزند خود برخورد سخت‌گیرانه و مخصوصاً توأم با تنبیه بدنی نکنید؛ بلکه صراحتاً و بدون اینکه موضوع را خیلی بزرگ کنید و آن را گناهی نابخشودنی جلوه دهید، ذرباره این عادت و رفتار بد با او به مذاکره بنشینید و مضرات خود ارضایی را به او یادآور شوید.

- عواقب خودارضایی را به فرزند خود تفهیم کنید که خودارضایی دلیل عدم رشد فکری است و آن را یک بازی کودکانه معرفی کنید؛ همچنین باحوصله و متانت به آن‌ها گوشزد کنید که این کار از سر بی‌تجربگی است و بهتر است که دیگر تکرار نشود.

- فرزند خود را به سرگرمی‌های جدیدی مشغول کنید؛ مخصوصاً نام او را در یکی از رشته‌های ورزشی(ترجیحا انفرادی مثل رزمی: کاراته و تکواندو که لیاس های پوشیده تری دارند) بنویسید تا بدین‌وسیله انرژی‌اش در جهت سالمی به کار افتد؛ موفقیت او در یک‌ رشته ورزشی و یا پیدا کردن مهارت در هنری یا در یک حرفه و صنعت دستی، موجب رضایت خاطر و کسب محبوبیت او می‌شود؛ پرداختن به این‌گونه امور؛ غالباً فرزندان را از خودارضایی و سایر سرگرمی‌های ناسالم، بر حذر می‌دارد.

- برای دوش گرفتن کودک را به تنهایی به حمام نفرستید در غیر اینصورت به کودک بسپارید در هنگام استحمام درب حمام را کاملا نبندد و کمی در باز باشد.

- اجازه ندهید فرزندتان برای ساعاتی طولانی در اتاقش تک‌ و تنها بسر برد؛ گاه‌گاهی البته به دلایل موجه به او سر بزنید و از وی دعوت کنید لحظاتی را نیز در میان اعضای خانواده بگذراند. انرژی جنسی بچه‌ها در تنهایی و بی‌برنامگی فعال می‌شود.

- سعی کنید برای درست کردن غذا از مواد غذایی محرک، مانند خرما، پیاز، فلفل، تخم ‏مرغ، گوشت قرمز و غذاهای چرب کمتر استفاده کنید. - حداقل دو ساعت قبل از خواب به او مایعات ندهید و از او بخواهید قبل از خواب مثانه‌اش را تخلیه کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن