کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عجیب ترین اختلالات روانی؛ از سندروم مردگان متحرک تا آلیس در سرزمین عجایب!

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران , 29 شهريور 1398 ساعت 14:52

عجیب ترین اختلالات روانی؛ از سندروم مردگان متحرک تا آلیس در سرزمین عجایب!


میگنا: تصور کنید که می‌توانید همه لذت‌ها و دردها‌ی شخص دیگری را احساس کنید یا اینکه تصور کنید که مرده اید. این‌ها فقط برخی از اختلالات عجیب مغزی است که طی سالیان متمادی شناسایی شده اند.
 
اختلال روانی مشکل حادی است که با ایجاد اختلال در رفتار و نحوه تفکر فرد، موجب حس ناامنی و ناراحتی در فرد می‌شوند. برخی از این ناهنجاری‌ها چنان عجیب هستند که ساختار پیچیده مغز را شگفت انگیزتر از قبل جلوه می‌دهند. در ادامه این مطلب به برخی از این ناهنجاری‌ها می‌پردازیم.



سندرم کوتارد  یا سندرم مردگان متحرک
این سندروم باعث می‌شود افراد فکر کنند که مرده اند، وجود ندارند یا خون و اندام‌های داخلی خود را از دست داده اند. 

پروزوپاگنوزیا یا کوری
افراد در این سندروم نمی‌توانند چهره دیگران را به خاطر بسپارند. بسته به این که این بیماری چقدر شدید باشد، ممکن است برای او سخت باشد که چهره‌های آشنا را بشناسد، چهره‌های غریبه‌ها را از هم تفکیک کند یا حتی چهره‌ای را جدا از یک جسم تصور کند. برخی از مبتلایان به این اختلال حتی نمی‌توانند چهره خود را تشخیص دهند. این بیماری معمولاً در اثر سکته مغزی ایجاد می‌شود، اما ممکن است حدود ۲.۵ درصد از افراد با آن متولد شوند.

سندروم سیناستزیا
این اختلال باعث می‌شود افراد آنچه را که دیگران حس می‌کنند احساس کنند. برای مثال وقتی فرد می‌بیند افراد در آغوش گرفته می‌شوند، احساس می‌کند که خودش را در آغوش گرفته اند و یا وقتی می‌بیند کسی صدمه دیده است، در همان مکان احساس درد می‌کند.

توهم کاپگراس
افراد مبتلا به این اختلال نادر، فکر می‌کنند که یک فرد محبوب توسط شخص تحمیلی دیگر جایگزین شده است. این بیماری معمولاً در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی پارانوئید مشاهده می‌شود، اما در بیمارانی که دارای آسیب مغزی یا زوال عقل هستند هم دیده شده است و در زنان (با نسبت ۳ به ۲) نسبت به مردان بیشتر است.

سندرم دست بیگانه
در این اختلال مردم اطمینان دارند که دست آن‌ها متعلق به خودشان نیست. یک بیماری عصبی نادر که در آن اندام فرد بدون کنترل خود حرکت می‌کند و باعث می‌شود احساس کند متعلق به خودش نیست. این بیماری ممکن است هنگام قطع ارتباط دو نیمکره مغز ایجاد شود، اما می‌تواند بعد از سکته مغزی یا آسیب دیدگی مغزی هم اتفاق بیفتد. فقط در حدود چهارده مورد از سندرم دست بیگانه تا کنون گزارش شده است.

اختلال غفلت یک سویه
این اختلال که نیمی از جهان فرد را نامرئی می‌کند، بر طبق برخی از گزارش ها، ممکن است بعد از سکته مغزی، ایجاد شود. برای مثال، مبتلایان به این بیماری ممکن است باوجود گرسنه بودن، از خوردن نیمی از مواد غذایی در بشقاب خود غافل شود و یا ممکن است یک ساعت را طوری درک کند که فقط اعداد ۱۲ تا ۶ را نشان می‌دهد.

سندرم بیت المقدس
این سندروم نامی است که به گروهی از پدیده‌های ذهنی شامل ایده‌های وسواسی مذهبی، توهمی یا سایر تجارب روانپریشی داده می‌شود که فرد در بیت المقدس احساس کرده است. به نظر می‌رسد این بیماری در بیت المقدس ظاهر می‌شود و بعد از چند هفته از بین می‌رود. تقریبا همه کسانی که به این سندروم دچار هستند قبلا سابقه بیماری روانی داشته اند.

سندرم انفجار سر
این اختلال باعث می‌شود افراد، انفجار‌هایی در سرشان بشنوند. در حقیقت افراد مبتلا به این شکل نادر از اختلال، صدائی مانند صدای منفجر شدن بمب، شلیک گلوله و یا برخی سر و صدا‌های دیگر را در سرشان احساس می‌کنند. اما این اختلال هیچگونه درد، تورم یا ناراحتی جسمی دیگری ایجاد نمی‌کند.

سندرم لهجه خارجی
ابتلا به سکته مغزی می‌تواند باعث شود که بعضی از افراد با لهجه خارجی صحبت کنند.

اختلال روانی «آلیس در سرزمین عجایب»
این اختلال روانی درک بیمار را از اشیاء و اتفاقات اطراف تغییر می‌دهد به گونه‌ای که او آن‌ها را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از اندازه‌ واقعی تصور می‌کند یا آن‌ها را در فاصله‌ بسیار دورتر یا بسیار نزدیک‌تر از آن چه که هستند می‌بیند به نحوی که با واقعیت هیچ سنخیتی ندارد. در بدترین موارد، شخص درک درستی از بدن خود ندارد و شکل و ابعاد را تشخیص نمی‌دهد. در حالی که هیچ کدام از اندام‌های بدن فرد دچار صدمه نشده است، او به نادرستی آن‌ها را تفسیر می‌کند.

اختلال چند هویتی
این اختلال یک بیماری روانی بسیار نادر است که شخصیت فرد را دچار عدم ثبات کرده و فرد چندین شخصیت متفاوت را در بدن خود احساس می‌کند. این تفاوت‌ها می‌توانند شامل جنسیت ها، سنین، ملیت ها، اخلاقیات، توانایی‌های ذهنی، دیدگاه‌ها و حتی بیماری‌های مختلف و متفاوتی باشند. یکی از دلایل این اختلال روانی آسیب‌های روانی بسیار شدید در دوران کودکی شناخته شده است.

اختلال فکری موسوم به اروتومانیا
افراد مبتلا به این اختلال بر این باورند که شخصی به ویژه از طبقه‌ بالاتر برای مثال یک چهره‌ مشهور سینمایی به آن‌ها علاقمند شده است. این بیماران معتقدند که فردی که به آن‌ها علاقه دارد از طریق پیام‌های رمزدار احساسات خود نسبت به آن‌ها را با استفاده از رسانه‌های جمعی نشان می‌دهد. مبارزه با این بیماری روانی بسیار مشکل است حتی اگر شخص مورد نظر مستقیماً و بسیار واضح آن‌ها را از خود براند.


کد مطلب: 48305

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/48305/عجیب-ترین-اختلالات-روانی-سندروم-مردگان-متحرک-آلیس-سرزمین-عجایب

میگنا
  https://www.migna.ir