وزیر آموزش و پرورش گفت: دریافت شهریههای بالا در مدارس "غیردولتی" در اختیار ما نیست، چراکه اولیای دانشآموزان با تعاریف مختلفی که در نظر گرفتهاند، برای هر کدام مبالغ سنگینی به برخی از این مدارس پرداخت میکنند.
به گزارش فارس در آستانه سال تحصیلی جدید حمیدرضا حاجیبابایی وزیر آموزش و پرورش، شب گذشته با حضور در برنامه زنده نگاه یک در شبکه اول سیما، تلاش کرد تا به مهمترین چالشها، دغدغهها و مسائل مطرح در نظام تعلیم و تربیت پاسخ دهد.
وی با اشاره به توسعه ورزش دانشآموزی به تشکیل 32 انجمن ورزشی در این وزارتخانه در رشتههایی همچون شنا و تیراندازی اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس مصوبه هیئت دولت 400 استخر شنای دانشآموزی احداث میشود که 110 استخر هماکنون در دست احداث است.
حاجیبابایی افزود: سال گذشته از یک میلیون و 150 هزار دانشآموز سوم ابتدایی حدود 900 هزار نفر آموزش شنا دیدهاند که با توجه به آماده نبودن تمام زیرساختها از جمله استخرهای شنا، این رقم قابل توجه است.
* وقتی کتابهای اول ابتدایی در دست تصحیح بود، مکمّل آنها در صدا و سیما تبلیغ میشد
وزیر آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص سنگینی کیف دانشآموزان و اختلالات جسمی آنها تصریح کرد: اینکه چرا باید دانشآموز کیفی داشته باشد که چندین کیلوگرم وزن دارد، برای خود ما نیز محل بحث است، چرا که در این رابطه در طول سالیان اخیر، میدان کار از مدارس و کتابهای درسی گرفته شده است.
وی در توضیح این مطلب گفت: شرایط به گونهای است که قبل از اینکه برخی از کتابهای درسی چاپ و ارائه شود، کتابهایی با حجم چند برابری در بیرون از آموزش و پرورش چاپ و توزیع میشود.
حاجیبابایی با اشاره به تلاش این وزارتخانه برای تدوین آئیننامهای به منظور نظارت بر کتابهای کمک آموزشی خاطرنشان کرد: زمانی که هنوز کتابهای جدید اول ابتدایی تصحیح و چاپ نشده بود، کتابهای مکمّل و کمک آموزشی آنها در صدا و سیما تبلیغ میشد و وقتی که 20 الی 30 درصد کتابهای اول دبستان با نظر کارشناسان ما تغییر یافت، آن شرکت خصوصی به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اعتراض میکرد که چرا با وجود صرف هزینه و تبلیغات از سوی ما، کتاب را تغییر دادهاید!
* تأثیر سؤالات طراحی شده از متن کتابها، بر نمرات شمال و جنوب شهر
به گزارش توانا، وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کتابهای کمک آموزشی و مکمل باید دانشآموزان را وادار به اندیشه کند و نه به راحتطلبی عادت دهد، افزود: در سال گذشته سؤالات امتحانات نهایی سوم متوسطه از متن کتابها طراحی شد که در نتیجه آن نمرات دانشآموزان مناطق جنوبی افزایش و نمرات دانشآموزان شمال شهر قدری کاهش یافت؛ امسال نیز از 15 نفری که رتبههای اول تا سوم کنکور سراسری را به دست آوردند، «دو سوم» آنها از «مدارس دولتی» بودند.
* دریافت شهریههای بالا در مدارس "غیردولتی" در اختیار ما نیست
وی در ادامه در خصوص جایگاه مدارس «غیردولتی» و آسیبها و مشکلات آنها برای اولیا به ویژه در زمینه مسائل مالی اظهار داشت: مدارس «غیردولتی» مانند بیمارستانهای خصوصی مصوبه قانونی خود را دارند؛ بر این اساس باید برای همه شرایطی فراهم شود که به مدرسه «دولتی» بروند، اما قانون این مسئله را منع نکرده است که افرادی مدرسه خصوصی دایر کنند تا امکان رقابت میان مدارس دولتی و غیردولتی فراهم شود.
حاجیبابایی تصریح کرد: 10 هزار مدرسه غیردولتی در سراسر کشور داریم که حدود 90 درصد آنها خود را با سختی اداره میکنند و دریافتهای چندان بالایی ندارند، اما درصد کمی از مدارس غیردولتی در برخی از مراکز استانها و عمدتاً در شهر تهران دریافتهای بالایی دارند که من از آنها دفاع نمیکنم.
وزیر آموزش و پرورش در عین حال خاطرنشان کرد: دریافت شهریههای بالاتر از نرخ مصوب در برخی از مراکز غیردولتی در اختیار ما نیست، چرا که وقتی بررسی میکنیم میبینیم که اولیای دانشآموزان با تعاریف مختلفی که در نظر گرفتهاند، برای هر کدام مبالغ سنگینی به برخی از این مدارس پرداخت میکنند که در مجموع به 6 یا 7 میلیون تومان میرسد.
* الزام مدارس "نمونه دولتی" به عدم دریافت هزینه فوقبرنامه از دانشآموزان نیازمند
حاجیبابایی سیاست آموزش و پرورش را «اعتباربخشی به مدارس دولتی» و فراهم شدن امکان رقابت آنها با مراکز غیردولتی خواند و ادامه داد: بر این اساس امسال تعداد قبولیهای آزمون سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) در شهر تهران به 2 هزار نفر رسیده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ماهیت مدارس «نمونه دولتی» گفت: این مدارس نیز دولتی هستند و نباید پول بگیرند، اما در رابطه با فوقبرنامهها میتوانند مبالغی را از اولیای دانشآموزان دریافت کنند.
وی با بیان اینکه 10 تا 20 درصد دانشآموزان در مدارس دولتی وضعیت مالی مناسبی ندارند و هزینه فوقبرنامهها را دریافت نمیکنند، اظهار داشت: امسال مدارس نمونه دولتی را موظف کردهایم که از این دانشآموزان تحت هیچ شرایطی حتی یک ریال نیز بابت فوقبرنامهها نگیرند؛ بر این اساس میتوانند 10 درصد از فرزندان ایثارگرانی که کف نمره را میگیرند و 10 درصد از کسانی که وضعیت مالی مناسبی ندارند، دریافت کنند.
حاجیبابایی تصریح کرد: دیدگاه ما این است که تعداد مدارس سمپاد، نمونه دولتی و شاهد با قدرت افزایش یابد و در کنار آن مدارس «غیردولتی» نیز تقویت شوند تا فضا رقابتی باشد و در یک کلاس نیز از معدل 15 تا 20 حضور داشته باشند.
* "دو سوم" مدارس کشور از نوبت عصر به صبح منتقل شدهاند
وزیر آموزش و پرورش در ادامه در رابطه با یک نوبته شدن مدارس که به دنبال تعطیلی پنجشنبههای دبستانها مطرح شده است، اظهار داشت: طی 4 ماه گذشته تاکنون 10 هزار مدرسه در سراسر کشور از نوبت عصر به صبح منتقل شدهاند، به گونهای که امسال به طور میانگین «دو سوم» مدارسی را که در نوبت عصر بودهاند، به صبح منتقل کردهایم و انتقال «یک سوم» مابقی نیز در مهرماه ادامه مییابد.
حاجیبابایی عنوان کرد: در شهر تهران 413 مدرسه در نوبت عصر داشتهایم که در 3 الی 4 ماه اخیر تعداد آنها به کمتر از 200 مدرسه رسیده است.
* ارائه مجوز به تمام دبیرستانها برای تشکیل کلاسهای کنکور در نوبت عصر
وی در رابطه با شیوه استفاده از ساعات خالی مدارس در نوبت عصر گفت: بر اساس نظرسنجیهای انجمن اولیا و مربیان و مراکز مشابه بیش از 90 درصد مردم به شدت علاقهمندند که تمام برنامههای فرزندانشان در داخل مدارس اعم از دولتی و غیردولتی باشد و مردم به شدت نگرانند که برنامههای آموزشی به گونهای تعریف شود که ساعات خالی در میان برنامههای آنها وجود داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با این مسئله در شورای عالی انقلاب فرهنگی به شدت مبارزه شد و آخرین تیری که پرتاب کردیم مربوط به پیشدانشگاهی بود که بر اساس آن، از امسال و پس از 17 سال پیشدانشگاهی از «ترمی واحدی» به «سالی واحدی» تبدیل میشود و دیگر مانند گذشته نیست که در برخی از مراکز ثبتنام صورت گیرد، اما کلاسی تشکیل نشود.
حاجیبابایی با اشاره به ارائه مجوز به تمام دبیرستانها برای تشکیل کلاسهای کنکور در نوبت عصر تأکید کرد: واقعا به دنبال تعطیلی آموزشگاههای آزاد کنکور نیستیم، اما خواهان رقابت سالم میان آموزشگاههای تشکیل شده در مدارس و آموزشگاههای آزاد هستیم.
* هیچکدام از معلمان حقالتدریس "معترض" نیستند؛ بهکارگیری معلمان "شرکتی" خلاف قانون است
وی در ادامه با اشاره به ساماندهی نیروهای انسانی این وزارتخانه و تبدیل وضعیت آنها عنوان کرد: هیچ نیروی حقالتدریسی که وضعیت او مشخص نشده باشد، نداریم و هیچ کس نیز معترض نیست و زمان استخدام آنها تعریف شده است؛ بنابراین موضوع حقالتدریسها پاک شده و آموزشیاران نیز تعیین تکلیف شدهاند.
حاجیبابایی ادامه داد: تنها در رابطه با «شرکتیها» مسائلی وجود دارد که بر این اساس در سال گذشته به کارگیری نیروهای شرکتی شرکتهای خدماتی در حوزه آموزشی خلاف قانون اعلام شد، اما پس از آن مجلس قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن آموزش و پرورش آزمونی را برای این افراد برگزار کرد و اگر قرار باشد در آینده نیروهایی را از طریق آزمون استخدامی به کار گیرد، قبولیهای این آزمون در اولویت استخدام هستند.
* اگر قانونی برای استخدام یکپارچه تمام نیروها باشد، بر روی چشم میگذاریم
وی تصریح کرد: در حال حاضر اگر قانونی باشد که بر اساس آن تمام این نیروها را به طور یکپارچه استخدام کنیم، آن را بر روی چشم خود میگذاریم، چرا که ما مجری قانون هستیم و غیر از قانون را نیز اجرا نکردهایم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی به قرارداد «کار معیّن» گفت: هیچ نیروی شرکتی نداریم که تبدیل وضعیت نشده باشد، چرا که 50 هزار نیروی شرکتهای خدماتی به صورت کارمعین تبدیل وضعیت شدهاند و الان بین 300 تا 400 هزار تومان حقوق میگیرند و مشکلی هم نیست.