کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معرفی دو موسسه غیرقانونی ارائه دهنده مشاوره‌ تلفنی

خبرگزاری ایسنا , 3 مهر 1398 ساعت 21:00

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور درباره تبلیغات مشاوره‌های تلفنی گفت: بسیاری از موسسات تبلیغات مشاوره تلفنی و اینترنتی انجام می‌دهند؛ در سازمان نظام روانشناسی به عنوان متولی روانشناسی و مشاوره کشور تاکنون یک مجوز هم در این خصوص نداده‌ایم، چراکه مشاوره تلفنی را برای کار های روانشناختی و مشاوره جایز نمی‌دانیم. همچنین مشاوره‌های تلفنی موسسه «همکده» و «مسیر زندگی» غیرقانونی هستند و اگر این فعالیتها ادامه یابد از طریق دادگاه‌های صالحه شکایت می‌کنیم.


به گزارش میگنا، به نقل از ایسنا: محمد حاتمی، در نشستی خبری که امروز چهارشنبه (۳ مهر) برگزار شد، ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید گفت: در ۶ ماهه گذشته، ساختار سازی جدیدی واحدهای سازمان و بخشهای درونی صورت گرفت که در این بخش بحث مسائل ساختاری استانها در اولویت قرار گرفت، با مساعدتی که معاون اول رییس جمهور و دولت داشتند موفق شدیم در استانها جایگاه سازمان نظام روانشناسی را ارتقاء دهیم. همچنین از دفاتر استانی که در اختیار ما قرار خواهد گرفت بهره‌مند می‌شویم.

وی درباره نگاه جدید سازمان به آی تی محوری اظهار کرد: نگاه ما در تمام ابعاد و کارهایی که باید در سازمان صورت گیرد را آی تی محور می‌کنیم و این ساختار را ایجاد کرده‌ایم تا در آینده‌ای نزدیک کسی به سازمان مراجعه نکند و از شهر و خانه خود با سازمان ارتباط برقرار کنند. حاتمی یکی از مهمترین فعالیت‌هایی سازمان را نظارت بر فعالیتهای روانشناسی و مشاوران کشور دانست.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در بخش دیگر درباره تبلیغات مشاوره‌های تلفنی بیان کرد: بسیاری از موسسات تبلیغات مشاوره تلفنی و اینترنتی انجام می‌دهند؛ در سازمان نظام روانشناسی به عنوان متولی روانشناسی و مشاوره کشور تاکنون یک مجوز هم در این خصوص نداده‌ایم،  چراکه مشاوره تلفنی را برای کارهای روانشناختی و مشاوره جایز نمی‌دانیم.

وی افزود: مشاوره تلفنی تنها در حد مداخله در بحران و راهنمایی قابل انجام است، در غیر این صورت کسانی که قصد مشاوره دارند باید حضوری باشد، لذا این ها از نظر ما اعتبار ندارند.
 
حاتمی تاکید کرد: خدمات مشاوره تلفنی دو موسسه «همکده» و «مسیر زندگی» غیرقانونی است و اگر این فعالیتها ادامه یابد از طریق دادگاه‌های صالحه شکایت می‌کنیم.

وی افزود: طی ۱۰ سال گذشته مسئله روانشناسی و مراجعه به روانشناس در کشور افزایش یافته و خانواده‌ها برای مسائل و مشکلات پای صحبت‌های روانشناسان می‌نشینند. به دلیل اینکه مانند پزشکان برنامه ریزی درخصوص روانشناسی یا ساماندهی در گذشته انجام نشده بود، مردم بر اساس آنچه در فضای مجازی و رسانه ها و... وجود داشت به آن مراجعه می کردند که این موضوع آسیب‌هایی را در پیش داشته است، زیرا افرادی از طریق فضای مجازی تحت عنوان روانشناس خود را با عناوین جعلی معرفی می‌کردند.

وی افزود: بخش معاونت انتظامی برای رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای بر حسب قانون این اجازه را به سازمان نظام روانشناسی می دهد که هم نظارت و هم مجوز صادر کند و همچنین هیاتهای بدوی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای را در سازمان تشکیل دهد و برخوردهای لازم را با متخلفان انجام دهد؛ ساختار سازی و برنامه ریزی این بخش انجام شده است به گونه‌ای که بخش نظارت بر فضای مجازی در حال حاضر در سازمان شکل گرفته و در همین مدت کوتاه حدود هزار پرونده یا افرادی که در فضای مجازی به صورت غیر قانونی فعالیت می کنند برای آنها پرونده تشکیل شده است، همچنین در برخی موارد نیز به دادگاه‌های عمومی معرفی شدند.

حاتمی با بیان اینکه این موضوع نیازمند توسعه بیشتر است افزود: در همین راستا در حال اجرای طرح مرکز کنترل، نظارت و بازرسی هستیم. در این طرح به طور مشخص برحسب نیاز استانها حدود ۷۰۰ نفر از همکاران منتخب را آموزش خواهیم داد تا در استان های مختلف به نظارت مسائل روانشناسی و مشاوره بپردازند. کارهای اولیه این طرح انجام شده و در حال برنامه ریزی هستیم.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ هزار نفر عضو در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور وجود دارد، عنوان کرد: از بین این ۳۰ هزار نفر حدود ۶ هزار نفر موفق به دریافت پروانه اشتغال شده‌اند یعنی ۲۴ هزار نفر در نوبت هستند که هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور افزود: بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو وجود دارد که به محض فارغ التحصیلی عضو سازمان می‌شوند و خواستار پروانه اشتغال هستند.

حاتمی معتقد است: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ظرفیت و توان این میزان متقاضی را برای مصاحبه ندارد. با توجه به اینکه با تلاش همکاران مصاحبه‌ها نسبت به سال گذشته حدود ۳ برابر افزایش یافته است، اما باز هم این میزان پاسخگو نبوده است. بر همین مبنا طرحی آماده شده است تا در هفته های آتی به شورای مرکزی ارائه شود.

وی افزود: این طرح به گونه‌ای است که بحث توانمندسازی و نظارت جایگزین مصاحبه شود و سازمان در ارائه مجوز و پروانه مانند سابق سختگیری نکند و سختگیری خود را بر روی نظارت فعالیت‌های روان شناسی قرار دهد. اگر این موضوع میسر شود، فشار و نوبت دهی حذف می شود و سازمان می تواند روی کار اصلی خود یعنی نظارت و توانمندسازی روانشناسان و مشاوران متمرکز شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ادامه داد: در بخش اول این طرح خواسته شده است اعضای هیئت علمی دانشگاه ها بدون مصاحبه پروانه بگیرند اما در تمدید امتیازاتی را قائل شویم تا اگر کسی دوره های بازآموزی را طی کرد پروانه تمدید شود تا اعضای هیئت علمی از مصاحبه معاف شوند. بخش دوم کسانی هستند که در مقطع دکترای تخصصی فارغ التحصیل می شوند؛ برای آنها پروانه موقت ۲ ساله صادر شود و چنانچه واحد نظارت آنها را تایید کرد و امتیازات لازم را به دست آورد پروانه‌شان تمدید شود.

وی با اشاره به کارشناسان ارشد روانشناسی و مشاوره اظهار کرد:  در این طرح گفته شده به جای آن که آن ها پشت درهای مصاحبه باشند یک دوره شش ماهه برای آنها تعریف شود و اگر کسی توانست این دوره ۶ ماهه را با موفقیت طی کند برای آنها پروانه موقت صادر می‌شود و با نظارتی که سازمان انجام می دهد پروانه آنها تبدیل به پروانه دائمی می شود.

حاتمی همچنین با اشاره متقاضیان غیر مرتبط در این طرح گفت: دسته دیگر متقاضیان غیر مرتبط و پژوهش محور یا کسانی که به صورت مجازی مدرک گرفته‌اند و سازمان هنوز به آنها پروانه نداده را شامل می‌شود، سازمان در این راستا ۱۲ واحد را برای آنها تعریف کند و آنها از طریق دانشگاه‌های کشور این ۱۲ واحد را بگذرانند و سپس در دوره شش ماهه شرکت کنند، در صورت موفقیت پروانه موقت برای آنها صادر می شود و با نظارت سازمان، پروانه دائم می‌شود.

وی تاکید کرد: بر مبنای این طرح باید دو بخش مهم سازمان قوی شود؛ اول بخش کمیسیون های تخصصی و دوم بخش آموزشی است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور همچنین درباره آزمونهای غیرمرتبط گفت: در سال جاری آزمون غیر مرتبط در ۲۸ خرداد ماه برگزار شد که حدود ۹۵۰ نفر در آن شرکت کردند و نتایج آن استخراج شده است و بیش از ۵۰ درصد قبول شده‌اند.
 


کد مطلب: 48369

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/48369/معرفی-دو-موسسه-غیرقانونی-ارائه-دهنده-مشاوره-تلفنی

میگنا
  https://www.migna.ir