کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وضعیت سلامت روان دانش‌آموزان تهران

اگر حجم کتب درسی و فشار روانی موسسات آموزشی بگذارند، حال دانش آموزان ما خوب است

خبرگزاری ایسنا , 4 مهر 1398 ساعت 21:45

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی شهر تهران با بیان اینکه علی رغم اظهارات سازمان‌های دیگر، دانش‌آموزان ما از سلامت روان خوبی برخوردار هستند، گفت: در صورتی که حجم کتب درسی و فشار روانی که از سوی خانواده‌ها و مؤسسات کمک آموزشی به دانش‌آموزان وارد می‌شود کاهش یابد و کنکور نیز بر مبنای سنجش توانایی و استعداد و تیپ شخصیتی دانش‌آموزان حرکت کند، حتی فشارهای روانی جزئی موجود بین دانش‌آموزان نیز برطرف خواهد شد.


میگنا: دکتر عزیزاله بابلی بهمئی با بیان اینکه سلامت روان بر دو فاکتور تاکید بیشتری دارد، اظهار کرد: طبق این فاکتورها دانش‌آموزانی از سلامت روان برخوردار هستند که دارای "نشاط و شادابی"، به میزانی که دین، مذهب، هویت و مسائل فرهنگی و جامعه ما بر آن تاکید دارد، باشند و دومین فاکتور سلامت روان جامعه نیز "عملکرد" افراد است.

وی تاکید کرد: استرس، اضطراب، نگرانی و فرسودگی شغلی از مسائلی است که در بحث سلامت روان وجود دارد، اما ممکن است دانش‌آموزان در اثر حجم تکالیفی که به آن واگذار می‌شود به صورت موردی دچار این استرس‌ها و فرسودگی کاری شوند و این مسئله طبیعی است. به نظر اگر دانش‌آموزان و دانشجویان درباره مدرسه و درس‌شان نگرانی نداشته باشند، به موقع در مدرسه حاضر نمی‌شوند و به موقع تکالیف‌شان را انجام نمی‌دهند.

به گفته رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی شهر تهران، طی چند سال اخیر سازمان کتب درسی با بهره‌گیری از برنامه درس ملی، نگاه به اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش و بحث شش ساحتی برای پرورش دانش‌آموزان، به سمت پرسشگری و درک معانی پیش رفته است. همچنین داده‌های جدید علمی نشان می‌دهد زمانی که علاقه‌مندان به مطالعه‌ به سمت کتب درسی می‌روند خود به خود از استرس شان کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه حرکت‌های مثبتی در زمینه کتب درسی انجام شده است، اظهار کرد: حجم کتب درسی برای دانش‌آموزان یکسان است، پس چرا برخی دانش‌آموزان دچار استرس می‌شوند؟ و برخی دیگر این حجم کتاب و مجموعه را می‌پذیرند و افتی هم در درس‌شان ندارند؟ به عنوان فردی که در این زمینه فعالیت داشته‌ام به نظر باید در این مدارس به تشخیص دقیق استعداد بپردازیم. زیرا هرکسی را بهر کاری ساختند و باید متناسب با هوش، استعداد، علایق، توان ذاتی و پایه درسی دانش‌آموزان برای آنها انتخاب رشته‌ کرد.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی شهر تهران معتقد است که برخی خانواده‌ها به دلیل کمال طلبی‌ خود، فرزندانشان را به سمت رشته‌هایی که خود به آن علاقه دارند سوق می‌دهند، این درحالیست که ممکن است ذات، توانایی، استعداد و علایق دانش‌آموزان نسبت به علاقه خانواده متفاوت باشد. این دیدگاه‌هاست که بر روی سلامت روان دانش‌آموزان موثر هستند.

بابلی بهمئی در ادامه درباره آزمون‌های سلامت روان دانش‌آموزان نیز گفت: حدود ۱۰ سال است که نظام آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان پایه‌های هفتم- هشتم و نهم آزمون‌های سلامت روان برگزار می‌کند و براساس آن به تحلیل در سطح، فردی، مدرسه‌ای و منطقی می‌پردازد، به طوری که هر ساله این پیمایشات توسط مدیران مناطق مربوطه، معاونت پرورشی، کارشناسان و مشاوران مدارس مورد تحلیل‌ قرار می‌گیرد. باتوجه به اینکه مسائل روانی هر منطقه با مناطق دیگر متفاوت است، در راستای داده‌های هر منطقه به انجمن اولیاء و مربیان راهکارهایی مطابق مسائل روانی منطقه برای چگونگی فرزندپروری ارائه می‌شود. همچنین در همین راستا روی دانش‌آموزان مدارس متوسطه اول تحلیل‌، پیش‌بینی و پیشگیری صورت می‌گیرد و براساس آن به خانواده‌، معلمان و دانش‌آموزان نیز آموزش‌هایی ارائه می‌شود.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی شهر تهران با بیان اینکه داده‌های سلامت روان اداره مشاوره تحصیلی نظام آموزش و پرورش با داده‌های مجموعه‌های دیگر متفاوت است، ادامه داد: داده‌های اداره مشاوره تحصیلی براساس داده‌های پیمایش‌های انجام شده روی دانش‌آموزان هفتم، هشتم و نهم سراسر مدارس کشور و شهر تهران به دست آمده است. علی رغم گفته‌های سازمان‌های دیگر، خوشبختانه دانش‌آموزان از سلامت روان خوبی برخوردارند. البته معتقدم که در صورتی که حجم کتب درسی و فشار روانی که از سوی خانواده‌ها و معلمان به دانش‌آموزان وارد می‌شود کاهش یابد و کنکور نیز برمبنای سنجش توانایی و شخصیت دانش‌آموزان حرکت کند، همین فشارهای جزئی و طبیعی نیز برطرف می‌شوند، البته برای تحقق این مهم نیازمند همت ملی هستیم.

وی با بیان اینکه کمیسیون فرهنگی مجلس باید برای رفع مشکل کنکور فکری بیاندیشد، یادآور شد: کنکور کار تیمی و علمی را کاهش می‌دهد. در صورتی که فشار رسانه‌ها و انتشارات و خانواده‌ها کاهش یابد، آموزش و پرورش ما می‌تواند با سبک و برنامه‌های خود مسائل روانی دانش‌آموزان را کاهش دهد.


کد مطلب: 48378

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/48378/اگر-حجم-کتب-درسی-فشار-روانی-موسسات-آموزشی-بگذارند-حال-دانش-آموزان-خوب

میگنا
  https://www.migna.ir