کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مصاحبه بالینی چیست؟! انواع تست های روانشناسی

دکتر سلام , 7 مهر 1398 ساعت 17:09

تست های روانی و روانشناختی ممکن است ترسناک به نظر بیاید اما برای کمک به شما طراحی شده است.


تست های روانشناسی چگونه انجام می شود؟ انواع تست های روانشناسی چیست؟

اگر شما یا یک از اعضاء خانواده تان، برای تست های روانشناسی و روانشناختی مراجعه کنید، احتمالا سوالاتی درباره انتظارات خود از این آزمایش، خواهید داشت. یا شاید در مورد تست های روانشناسی و روانشناختی چیزهایی شنیده باشید و تعجب کنید که چرا شما یا یکی از اعضاء خانواده باید این تست را انجام دهید. تست های روانشناسی و روانشناختی ممکن است ترسناک به نظر بیاید اما برای کمک به شما طراحی شده است. برای آشنایی بیشتر درباره انواع تست های روانی ادامه این مقاله را مطالعه نمایید.

تست های روانشناسی
از بسیاری جهات، تست و ارزیابی روانشناختی، شبیه آزمایشات پزشکی است. اگر بیمار، علائم جسمانی داشته باشد، یک ارائه دهنده مراقبت های اولیه ممکن است با استفاده از اشعه X و یا آزمایشات خون، بفهمد که چه چیزهایی باعث ایجاد این علائم می شود. نتایج آزمایشات می تواند به تهیه یک برنامه درمانی به شما کمک کند. تست های روانشناسی نیز به همین درد می خورند. روانشناسان از تست ها و دیگر ابزارهای ارزیابی، برای اندازه گیری و مشاهده رفتار مراجعه کننده و برای دست پیدا کردن به یک تشخیص و راهنمای درمانی، استفاده می کنند. روانشناسان تست ها و ارزیابی ها را به دلایل مختلفی انجام می دهند. برای مثال،کودکانی که در مدرسه دچار مشکل می شوند، ممکن است تحت آزمایش یا آزمایشاتی برای ناتوانی های یادگیری قرار گیرند.

تست های روانشناسی برای ارزیابی مهارت هایی چون چابکی و چالاکی،زمان واکنش و حافظه، می توانند به متخصص اعصاب و روان کمک کنند تا بیماری هایی نظیر آسیب مغزی یا جنون را تشخیص دهند. چنانچه فردی در محل کار و یا در مدرسه و یا در روابط شخصی، مشکلی داشته باشد، تست ها می توانند به روانشناس کمک کنند تا بفهمد که آیا ممکن است فرد در مسائل مربوط به مدیریت خشم یا مهارت های بین فردی یا ویژگی های شخصیتی خاصی، دارای مشکل است یا خیر. سایر تست ها، اختلالات احساسی مانند اضطراب و افسردگی را در مراجعین مورد ارزیابی قرار می دهند.

علت اساسی مشکلات شخص همیشه روشن نیست. به عنوان مثال، اگر یک کودک در مدرسه دچار مشکلی شده باشد، آیا دچار مشکل خواندن مانند نارساخوانی است؟ یا دچار یک مشکل دقت و تمرکز مانند اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD ) است؟ یا مشکل اختلال کنترل ضربه دارد؟ آزمون ها و تست های روانشناسی، به یک روانشناس این اجازه را می دهد تا ماهیت مشکل را درک کرده و بهترین راه را برای رسیدگی به آن پیدا کند.


ارزیابی ها و تست های روانشناسی
ارزیابی ها و تست های روانشناسی دو مولفه جداگانه از هم اما مرتبط با یک ارزیابی روانشناختی هستند. روانشناسان از هر دو نوع ابزار برای کمک به تشخیص و درمان استفاده می کنند. تست شامل استفاده از آزمون های رسمی مانند پرسشنامه یا چک لیست است. این تست ها اغلب به عنوان تست های مرجع نرمال شناخته می شوند. به این معنی که آزمایش ها، استاندارد هستند تا افرادی که تست می گیرند، بدون توجه به اینکه فرد در کجا ندگی می کند یا اینکه چه کسی این ارزیابی را انجام می دهد، به یک روش مشابه مورد ارزیابی قرار بگیرند. برای مثال یک آزمون مرجع از قابلیت خواندن کودک، ممکن است توانایی کودک را در مقایسه با سایر کودکان در یک رده سنی و یا کلاس، نشان دهد. آزمون های مرجع نرمال توسط محققین تهیه و ارزیابی شده اند و اثبات شده است که برای سنجش یک ویژگی یا اختلال خاص قابل اجرا هستند.

ارزیابی ها و تست های روانشناسی و روانشناختی می تواند شامل مولفه های متعددی از قبیل آزمون های روانشناختی مرجع نرمال، آزمو ن های غیر رسمی و نظر سنجی ها، سوابق مصاحبه،سوابق مدرسه یا پزشکی، ارزیابی پزشکی و آمار های مشاهده ای باشد. یک روانشناس مشخص می کند که چه اطلاعاتی براساس پرسش های خاص باید پرسیده شود. به عنوان مثال، می توان از ارزیابی ها برای تعیین اینکه آیا یک فرد اختلال یادگیری دارد یا خیر استفاده کرد. آنها همچنین می توانند برای تعیین اینکه آیا یک فرد می تواند مدیر خوبی باشد یا اینکه چطور ممکن است با یک تیم کار کند، مورد استفاده قرار می گیرند.

برای مثال یک تکنیک ارزیابی ها و تست های روانشناسی رایج و معمول، انجام یک مصاحبه بالینی است. زمانی که یک روانشناس با فرد مراجعه کننده درباره نگرانی ها و سابقه آنها صحبت می کند، می تواند شاهد نحوه فکر مراجعه کننده، دلایل و تعامل او با دیگران باشد. ارزیابی ها همچنین ممکن است شامل مصاحبه با افراد دیگری باشد که با فرد مراجعه کننده، روابط نزدیک و خودمانی دارند مانند معلمان، همکاران و یا اعضای خانواده. (با این حال، چنین مصاحبه هایی تنها با رضایت کتبی از فرد مراجعه کننده انجام خواهد شد ). آزمایش و ارزیابی در کنار یکدیگر، به یک روانشناس این اجازه را می دهد تا تصویر کاملی از توانایی ها و محدودیت های فرد را ببیند.


انواع تست های روانشناسی
تست های روانشناسی که ارزیابی روانشناختی نیز نامیده می شود، بر این اساس است که چگونه روانشناسان، یک فرد و رفتار آنها را بهتر درک می کنند. این یک فرآیند حل مساله برای بسیاری از متخصصان است که شامل تلاش و تعیین مولفه های اصلی مشکلات روانی یا مشکلات سلامت روانی فرد، شخصیت، میزان ضریب هوشی (IQ) و یا برخی دیگر از مولفه ها، می شود. همچنین فرآیندی است که نه تنها به شناسایی ضعف های فرد، بلکه به توانایی های آنها نیز کمک می کند. تست های روانشناختی ، عملکرد یک فرد را در یک مرحله خاصی در زمان حال مورد سنجش قرار می دهد. روانشناسان در مورد عملکرد فعلی فرد از نظر داده های آزمایشی خود صحبت می کنند. بنابراین تست های روانشناسی نمی تواند پتانسیل درونی یا بالقوه فرد را پیش بینی کنند.

تست های روانشناسی و روانشناختی، فقط یک تست واحد یا حتی یک نوع از تست های واحد نیست. این تست مجموعه ای از تعداد زیادی از آزمون های تحقیق شده و مراحل ارزیابی جنبه های خاص آرایش روانی فرد است. برخی از تست ها برای تعیین ضریب هوشی و برخی دیگر برای اخلاق و خصوصیات شخصیت مورد استفاده قرار می گیرند و برخی دیگر نیز برای موارد دیگری مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجایی که بسیاری از تست های مختلف در دسترس هستند، مهم است که به این نکته توجه شود که همه آنها مدارک تحقیقی مشابهی را برای استفاده خود به اشتراک نمی گذارند، برخی از تست ها دارای یک پایه و اساس محکم هستند، در حالی که برخی دیگر اینطور نیستند.

تست های روانشناسی و روانشناختی چیزی است که به طور معمول تنها توسط یک روانشناس دارای مجوز انجام می گیرد (تست واقعی ممکن است گاهی توسط یک کارآموز روانشناسی که در حال تحصیل است) انجام شود. بسته به نوع تست هایی که انجام می شود، می توانند ۱ تا 5/1 ساعت ادامه پیدا کنند. آزمایش معمولا در مطب یک روانشناس انجام می شود و معمولا شامل آزمون هایی است که با کاغذ و مداد سر و کار دارند. (امروزه اغلب برای سهولت کار، توسط یک کامپیوتر انجام می شود ).

تست های روانشناسی بر اساس زیر انجام می شود:
- مصاحبه بالینی
- ارزیابی عملکرد ذهنی (ضریب هوشی)
- ارزیابی اخلاقی و خصوصیات شخصیتی
- ارزیابی رفتاری
علاوه بر این انواع اولیه از تست های روانشناسی و روانشناختی، انواع دیگری از آزمون ها و تست های روانشناسی و روانشناختی برای حوزه های خاصی مانند استعداد یا پیشرفت در مدرسه، مشاوره شغلی، مهارت های مدیریتی و برنامه ریزی شغلی نیز موجود هستند.


مصاحبه بالینی و تست های روانشناسی
مصاحبه بالینی جزء اصلی هر تست روانشناسی است. برخی افراد این مصاحبه بالینی را مصاحبه دریافتی، مصاحبه پذیرش، یا مصاحبه تشخیصی می شناسند (اگرچه از لحاظ فنی این موارد اغلب بسیار متفاوت هستند ).مصاحبه های بالینی معمولا 1 تا 2 ساعت به طول می انجامد و اغلب در مطب متخصص بالینی انجام می شود. بسیاری از انواع متخصصان در حوزه سلامت روان، می توانند یک مصاحبه بالینی را انجام دهند از جمله روانشناسان، روانپزشکان، مددکاران اجتماعی بالینی، پرستاران روانپزشکی.

مصاحبه بالینی فرصتی برای کسب سوابق مهم و خانوادگی فرد است و به آن میتوان به عنوان یک جلسه جمع آوری اطلاعات برای منافع و سود حرفه ای نگاه کرد اما در نهایت به نفع شما تمام می شود. شاید لازم باشد که بسیاری از مراحل زندگی و تاریخچه شخصی خود را با یک فرد حرفه ای که اغلب درباره مراحل مختلف زندگی شما، سوال می کند، به یاد آورده و یا مرور کنید.

برخی از مولفه های مصاحبه بالینی اکنون به صورت کامپیوتری ا نجام می شود، یعنی اینکه شما به جای صحبت کردن مستقیم با یک فرد، به یک سری سوالات در یک کامپیوتر در مطب متخصص بالینی پاسخ خواهید داد. این روش اغلب برای جمع آوری اطلاعات اولیه جمعیتی انجام می شود، اما می تواند شامل سوالات مصاحبه تشخیصی ساختار یافته نیز باشد تا به متخصصین بالینی کمک کند تا تاثیر تشخیصی اولیه را تنظیم کنند. قبل از انجام هر تست روانشناختی رسمی، همیشه یک مصاحبه بالینی انجام می شود. روانشناسانی که این تست ها را انجام می دهند اغلب می خواهند تاثیرات بالینی خود را شکل دهند که می تواند از طریق مصاحبه مستقیم با فرد انجام شود.


ارزیابی عملکرد ذهنی (ضریب هوشی)
ضریب هوشی شما، یک ساختار علمی از اندازه گیری و سنجش هوش عمومی است. مهم است که به این نکته توجه داشته باشیم که تست های ضریب هوشی، هوش واقعی را مورد سنجش قرار نمی دهند. آنها آنچه را که معتقدیم مولفه های مهمی از هوش هستند را اندازه می گیرند.

دو معیار اصلی برای آزمون عملکرد ذهنی فرد و ارزیابی عصب روانشناختی وجود دارد. تست های هوش، نوع رایج تری هستند که شامل تست های استنفورد_ بینه و وکسلر هستند. ارزیابی عصب روانشناختی که می تواند تا 2 روز طول بکشد تا به شکل گسترده تری، ارزیابی شود. این تست، نه تنها برای ارزیاب هوش، بلکه برای تعیین تمام نقاط قوت و کمبود های شناختی فرد متمرکز است. ارزیابی عصبی روانشناختی اغلب برای افرادی انجام می شود که به نوعی آسیب مغزی، اختلال عملکردی و یا نوعی مشکل مغزی ارگانیک مبتلا هستند درست مانند خونریزی مغزی.

رایج ترین تست هوشی، سنجش هوش بزرگسالان وکسلر، ویرایش چهارم است که معمولا بین یک ساعت تا یک ساعت و نیم به طول می کشد و برای افراد 16 سال به بالا مناسب است. برای کودکان نیز از این تست هوشی با عنوان سنجش هوش کودکان وکسلر، ویرایش چهارم، استفاده کرد. سنجش هوش بزرگسالان وکسلر به چهار مقیاس بزرگ تقسیم می شود تا به آنچه که ضریب هوشی در مقیاس کامل نامیده می شود برسند و هر مقیاس به تعدادی از زیر مجموعه های تستی الزامی و اختیاری تقسیم می شود. زیر مجمعه های تستی الزامی، برای رسیدن به ضریب هوشی در مقیاس کامل شخص، ضروری است. تست های تکمیلی، اطلاعات اضافی و ارزشمندی را در مورد توانایی های ادراکی فرد ارائه می دهد.

سنجش درک شفاهی
تشابهات
فرهنگ لغات
اطلاعات
زیر مجموعه تست تکمیلی: درک مطلب

سنجش استدلال ادراکی
طراحی مکعب
استدلال ماتریس
معماهای بصری
زیر مجموعه تست تکمیلی: کامل کردن تصویر
 
سنجش حافظه کاری
محدوده رقمی
علم حساب
زیر مجموعه تست تکمیلی: ترتیب گذاری حرف- عدد
 
سنجش سرعت پردازش
جستجوی نماد
رمز گذاری
زیر مجموعه تست تکمیلی: حذف
همانطور که عناوین بعضی از این تست های روانشناسی نشان می دهند، تست ارزیابی ضریب هوشی، فقط شامل پاسخ دادن به سوالاتی در مورد اطلاعات یا واژگان نیست. از آنجا که انجام بعضی از زیر مجموعه تست ها به مهارت فیزیکی نیاز دارد، وکسلر به بخش های مختلفی از مغز و فرآیند های فکری فرد از جمله خلاقیت، ضربه می زند. به همین دلیل، تست های ضریب هوشی آنلاین معادل با تست های ضریب هوشی واقعی که توسط یک روانشناس انجام می شود، نیستند.

انواع تست های روانشناسی
انواع مختلفی از تست های روانشناسی وجود دارند. از قبیل:
تست های هوش یا پیشرفته
تست های ضریب هوشی ادعا می کنند که میزان هوش را مورد سنجش قرار می دهند، در حالی که این تست های پیشرفته، میزان استفاده و سطح پیشرفت استفاده از این توانایی است. آزمون های ضریب هوشی (یا ضریب شناختی) و آزمون های پیشرفته، از جمله آمون های متداول و رایج هستند.در این نوع تست ها، مجموعه ای از وظایف به فرد مورد ارزیابی ارائه می شود و پاسخ های فرد بر اساس دستورالعمل های دقیق تعیین شده، درجه بندی می شود. بعد از تکمیل آزمون، نتایج را می توان جمع آوری کرد و با پاسخ های یک گروه استاندارد که معمولا متشکل از افراد در همان سن یا سطح همسان هستند، فرد را مورد ارزیابی قرار داد.

تست ضریب هوشی شامل یک سری تمرینات است که معمولا به تکالیف شفاهی (استفاده از زبان ) و عملکردی و یا غیر کلامی (اتکا به انواع مختلف کارها و یا استفاده از نماد ها و یا اشیاء ) تقسیم می شود. نمونه هایی از تکالیف تست ضریب هوشی شفاهی، دایره لغات و اطلاعات (پاسخ به سوالات دانش عمومی ) هستند. مثال های غیر کلامی شامل کامل کردن پازل (مونتاژ اشیاء ) و شناسایی تصاویری که متناسب با الگو (استدلال ماتریسی ) هستند، می باشد.


آزمون های استخدام سلامت عمومی و تست های روانشناسی
مشاغلی که در حوزه سلامت عمومی مشغول به فعالیت هستن مانند خدمات آتش نشانی، سازمان اجرای قانون، کانون اصلاحات و خدمات اورژانس پزشکی، معمولا برای استخدام اولیه و پیشرفت در تمام پایه ها، نیازمند تست های روانشناسی صنعتی و سازمانی هستند.

تست های روانشناسی و نگرشی
تست نگرشی، احساسات فرد را در مورد یک حادثه، فرد یا یک موضوعی مورد ارزیابی قرار می دهد.. مقیاس های نگرش در بازاریابی برای تعیین ترجیحات فردی و گروهی، برای برندها یا اقلامی خاص، استفاده می شود. معمولا از آزمون های نگرشی هم برای سنجش تورستون (Thurstone) و هم سنجش لیکرت (Likert) و به منظور سنجش آیتم های خاصی استفاده می شود.


تست های روانشناسی و روانشناختی عصبی
این تست های روانشناسی و روانشناختی شامل تکالیف خاصی هستند که برای سنجش عملکرد روانشناختی شناخته شده به یک ساختار یا مسیر خاص مغزی، مورد استفاده قرار می گیرند. آزمون های روانشناختی عصبی را می توان به صورت بالینی و برای ارزیابی اختلال پس از جراحت یا بیماری شناخته شده که می تواند بر عملکرد شناخت عصبی تاثیر بگذارد، مورد استفاده قرار داد. هنگامی که این تست در تحقیقات مورد استفاده قرار می گیرد، از آنها می توان برای تقابل با توانایی های روانشناختی عصبی در میان گروه های آزمایشی استفاده کرد.


ارزیابی نوزادان و کودکان پیش دبستانی
با توجه به اینکه نوزادان و کودکان پیش دبستانی، توانایی های ارتباطی محدودی دارند، روانشناسان نمی توانند از تست های سنتی برای ارزیابی آنها استفاده کنند. بنابراین، بسیاری از تست ها فقط برای کودکان تازه متولد شده تا شش سال، طراحی شده است. این تست ها معمولا به ترتیب از نظر سنی، از نظر ارزیابی عکس العمل های غیر ارادی و نقاط عطف رشد، تا مهارت های حسی و حرکتی، مهارت های زبانی و مهارت های شناختی ساده متفاوت هستند.

آزمون های رایج برای این گروه سنی به چند دسته تقسیم می شوند : توانایی نوزاد، هوش کودکان پیش دبستانی و آمادگی مدرسه. آزمون های رایج توانایی نوزادان عبارتند از برنامه های توسعه Gesell (GDS ) که پیشرفت توسعه نوزادان را مورد سجش قرار می دهد، سنجش ارزیابی رفتاری نوزادان (NBAS ) که شامل ارزیابی رفتار نوزاد، عکس العمل های غیر ارادی و واکنش ها می باشد، مقیاس عادی رشد روانشناختی (OSPD) که توانایی هوشی، توانایی ذهنی و مهارت های حرکتی نوزاد را اریابی کند.

آزمون های رایج هوش برای کودکان پیش دبستانی شامل موارد زیر است : سنجش توانایی کودکان مک کارتی (MSCA) که مشابه تست هوش نوزادان است. سنجش توانایی تفاضلی (DAS) که برای تست ناتوانی یادگیری استفاده می شود. سنجش مقدماتی پیش دبستانی وکسلر و مقیاس اولیه هوش-III (WPPSI-III ) و سنجش استنفورد بینه در اوایل دوران کودکی که می توان آن را به عنوان نسخه های تست ضریب هوشی نوزادان در نظر گرفت و تست هوش کودک فاگان (FTII) که حافظه شناختی را مورد سنجش قرار می دهد.

در نهایت، برخی از آزمون های رایج آمادگی مدارس عبارتند از: شاخص های رشد برای ارزیابی مهارت های یادگیری _III (DIAL-III )که مهارت های حرکتی، شناختی و زبانی را مورد ارزیابی قرار می دهد، شاخص دنور II که مهارت های حرکتی، اجتماعی و زبانی را مورد ارزیابی قرار می دهد، و مشاهده خانه برای اندازه گیری محیط (Home) به منظور سنجش اینکه محیط خانه تا چه اندازه به آمادگی مدرسه کودک کمک کند.

از آنجایی که نوزادان و کودکان پیش دبستانی دارای توانایی های دوران کودکی و توانایی های دوره بزرگسالی نیستند، پس این تست در صورتی برای آنها مفید خواهد بود که کودک دچار تاخیر یا ناتوانی در رشد باشد. آنها همچنین برای تست هوش و توانایی فردی نیز مفید هستند و همانطور که اشاره شد، برخی از این تست ها به طور خاص، برای تست آمادگی مدرسه طراحی شده اند و مشخص می کنند که کدام کودک ممکن است در مدرسه بیشتر تلاش می کند تا از محدودیت ها رهایی پیدا کند.

تست های عینی (معیار درجه بندی یا سنجش خود گزارش دهی)
تست های عینی دارای یک فرمت پاسخ محدود هستند، مانند دادن پاسخ های صحیح یا غلط یا درجه بندی با استفاده از مقیاس ترتیبی. نمونه بارز تست های شخصیتی عینی شامل پرسشنامه شخصیت چند منظوره مینه سوتا، فهرست چند محوری بالینی Millon-IV، چک لیست رفتارهای کودک، چک لیست علائم 90 و پرسشنامه افسردگی Beck هستند. تست های شخصیتی عینی می تواند برای استفاده در مشاغل برای کارمندان بالقوه، مانند NEO-PI، 16PF و OPQ (پرسشنامه شخصیت شغلی) طراحی شود، که همگی بر اساس طبقه بندی بزرگ پنج طراحی شده اند. یک آزمون شخصیتی دیگر براساس مدل پنج فاکتوری، پرسشنامه شخصیت پنج عامل – کودکان (FFPI-C) است.

تست های تصویری (سنجش پاسخ آزاد )
تست های تصویری امکان پاسخ دادن های آزاد تری را فراهم می کنند. نمونه ای از این تست، تست رورشاخ (Rorschach) است که در آن فرد، تفسیر خود را از هر یک از ده لکه جوهر بیان می کند. آزمون تصویری به عنوان یک صنعت رشد، در نیمه اول دهه ۱۹۹۰ و با تردید هایی در مورد فرضیات نظری که پشت تست های تصویری وجود داشت، از نیمه دوم دهه 1990 مطرح شد. بعضی از تست های تصویری امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرند زیرا زمان بیشتری برای اجرای آنها مصرف می شود و از نظر اعتبار و صحت و درستی، جای بحث و گفتگو دارند.

با پیشرفت روش نمونه گیری و روش های آماری توسعه یافته، بحث های زیادی در مورد کاربرد داشتن و اعتبار آزمون تصویری صورت گرفته است. استفاده از داوری بالینی به جای هنجارها و آمار برای ارزیابی ویژگی های افراد، انتقاداتی را برانگیخته است که در هر بار آزمون به یک فرد داده می شود. با این حال،از آنجایی که سیستم های امتیاز دهی و تفسیری توسط تحقیقات علمی دقیق تری پشتیبانی می شوند، بسیاری از متخصصان به استفاده از تست های تصویری ادامه می دهند.

تست های تصویری ممکن است در ایجاد نتیجه گیری که بر اساس شواهد و استدلال حاصل شده است، برای پیگیری روش های دیگر مفید باشند. رایج ترین سیستم امتیاز دهی برای تست رورشاخ، سیستم امتیاز دهی Exner است. یکی دیگر از تست های تصویری، آزمون تصور موضوعی (TAT) است که اغلب با مقیاس شناخت اجتماعی و ارتباط اشیاء وستن (Westen)، امتیاز دهی شده و راهنمای دفاعی پیبه کرامر (Phebe Cramer) بوده است. میگنا دات آی آر، هر دو روش مقیاس درجه بندی و پاسخ آزاد در عمل بالینی معاصر، با روندی مانند سابق، مورد استفاده قرار می گیرند. سایر تست های تصویری شامل تست خانه- درخت- شخص و تست تشبیه حیوانات است.

تست های س  ک سولوژی (جنسی)
تعداد تست هایی که به طور خاص در زمینه جنسی استفاده می شوند،کاملا محدود هستند. این تست ها برای ارزیابی جنبه های مختلف روانی نظیر ناراحتی، مشکل یا اختلال عملکرد، صرف نظر از اینکه فردی یا رابطه ای باشند، استفاده می شوند.

تست های مشاهده مستقیم
اگرچه اکثر آزمون های روانشناختی شامل سنجش درجه بندی یا پاسخ آزاد هستند، اما ارزیابی روانشناختی ممکن است شامل مشاهده افراد به عنوان فعالیت های کامل باشد. این نوع ارزیابی معمولا ً با خانواده ها در یک آزمایشگاه، خانه یا با کودکان در کلاس انجام می شود. هدف این است که بالینی باشد، از قبیل ایجاد یک پایه پیش از مداخله رفتارهای بیش فعالی یا پرخاشگرانه کودک در کلاس درس یا مشاهده ماهیت تعامل بین والدین و کودک به منظور درک وجود یک اختلال ارتباطی. روش های مشاهده مستقیم نیز در تحقیقات مورد استفاده قرار می گیرند، به عنوان مثال برای مطالعه رابطه بین متغیرهای روانی و رفتارهای هدف خاص و یا برای کشف زنجیره های تعامل رفتاری.

آزمون ارزیابی علایق
برای ارزیابی علایق و سلایق فرد، تست های روان شناختی انجام می شود. این تست ها در درجه اول برای مشاوره شغلی استفاده می شوند. آزمون های ازریابی علایق شامل مواردی در مورد فعالیت های روزانه هستند که در میان آنها، متقاضی اولویت های خود را انتخاب می کند. دلیل این امر این است که اگر فرد همان الگوی علایق و ترجیحات خود را به عنوان افرادی که در یک شغل خاص موفق هستند نشان دهد، این احتمال وجود دارد که فردی که این آزمون را انجام می دهد، از آن شغل رضایت پیدا کند. یک آزمون ارزیابی علایق، شامل فهرستی از علایق شدید فرد است که در ارزیابی شغلی، مشاوره شغلی و راهنمایی تحصیلی مورد استفاده قرار می گیرد.

آزمون های استعداد و توانایی طبیعی
تست های روانشناسی توانایی های خاصی مانند توانایی شغل اداری، ادراکی، عددی یا مکانی را مورد سنجش قرار می دهد. گاهی اوقات این تست ها باید به طور خاص و برای یک کار خاص طراحی شوند، اما تست هایی نیز در دسترس هستند که استعدادهای بالقوه کار اداری و یا حتی توانایی یادگیری عمومی را می سنجند.. نمونه ای از آزمون استعداد شغلی، آزمایش شغل اداری مینه سوتا است که سرعت و دقت ادراکی لازم برای انجام وظایف مختلف اداری را می سنجد. دیگر آزمون های استعدادی که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند شامل آزمون شغلی، آزمون های قدرت افتراقی (DAT) که استدلال شفاهی، توانایی عددی، استدلال انتزاعی، سرعت و دقت کار اداری، استدلال مکانیکی، روابط دوره ای، هجی کردن و کاربرد زبان را ارزیابی می کنند. یکی دیگر از تست های مورد استفاده در آزمون های استعداد یابی،ه آزمون Wonderlic است. عقیده بر این است که این قابلیت ها مربوط به مشاغل خاصی هستند و برای هدایت شغلی و همچنین انتخاب و استخدام مورد استفاده قرار می گیرند.

اطلاعات بیوگرافی Blank
اطلاعات مربوط به بیوگرافی Blank یا BIB به شکل کاغذ و مداد است که شامل مواردی درباره تاریخچه دقیق شخصی و کاری است. از این اطلاعات برای کمک به استخدام کارمندان و با مطابقت دادن سوابق افراد به مشاغلی که مورد نیاز هستند، استفاده می شود.
 

مراجعه به یک روانشناس برای تست های روانی
تست های روانشناسی همه به یک اندازه، متناسب نیستند. روانشناسان مجموعه ای خاص از ارزیابی ها و آزمون ها را برای هر مراجعه کننده خاص انتخاب می کنند و هر کسی قادر به انجام نمی یک ارزیابی روانشناختی نمی باشد. روانشناسان بالینی که دارای مجوز هستند، به طور ماهرانه ای برای انجام ارزیابی ها و آزمایش ها و تفسیر نتایج، آموزش دیده اند. در بسیاری از موارد، روانشناسانی که آزمایش را انجام می دهند بیماران را با روش روانی درمانی، درمان خواهند کرد. برخی روانشناسان فقط بر روی ارزیابی بیماران تمرکز کرده و پس از تشخیص، آنها را برای درمان به متخصصان دیگری ارجاع می دهند. در هر دو صورت، فرآیند آزمایش و ارزیابی باعث این می شود که فرد مراجعه کننده، خدمات درمانی را مطابق با نیاز های فردی خود دریافت کند.

انتظارات درباره تست های روانی
آزمون روانشناختی مانند گرفتن یک امتحان چند گزینه ای نیست که شما در آن یا قبول می شوید یا مردود می شوید. بلکه روانشناسان از اطلاعات حاصل از انجام آزمایش ها و ارزیابی های مختلف برای رسیدن به یک تشخیص خاص و ایجاد یک برنامه درمانی استفاده می کنند. برخی افراد وسوسه می شوند که زودتر از موعد مقرر، زیر چشمی یک نگاهی به این تست ها بیندازند.. اگر روانشناسان به مشکل خاصی مشکوک شوند، ممکن است آزمون عملی را به صورت آنلاین برگزار کنند. کارشناسان می گویند که این یک طرز فکر بدی است.

در واقع، تمرین کردن قبل از زمان مقرر، نتیجه معکوسی می دهد. زمانی که شما سعی می کنید آزمون را به شیوه ای خاص انجام دهید، جواب ها ممکن است متناقض باشند و اینطور به نظر بیاید که شما با مشکلات بیشتری سر و کار دارید. به خاطر داشته باشید که آزمایش و ارزیابی روانشناختی هیچ جایی برای ترسیدن ندارد. این چیزی نیست که نیاز به مطالعه داشته باشد بلکه فرصتی برای روانشناسان است تا بهترین روش را برای کمک به شما تشخیص دهند.
 
 
 
 


کد مطلب: 48404

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/48404/مصاحبه-بالینی-چیست-انواع-تست-های-روانشناسی

میگنا
  https://www.migna.ir