کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حضور زنان در ورزشگاه ها نشان از رشد عاطفی جامعه است

خبرگزاری ایرنا , 18 مهر 1398 ساعت 23:20

عضو انجمن علمی روانپزشکان گفت: هنگامیکه دو جنس مخالف یکدیگر را درک کنند به آن معنا است که احساسات و هیجانات درونی خود را تحت کنترل درآورده و می توانند با یکدیگر به تعامل برسند مانند حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای دیدن ورزش مردان،‌ که نشانه ای از رشد و بلوغ عاطفی جامعه است.


میگنا: ارسیا تقوا  اظهار داشت: در این صورت می توان ادعا کرد احساسات و عواطف تحت کنترل درآمده و آرامش در این میان حکم فرماست.

وی با بیان اینکه بلوغ عاطفی به نوعی مدیریت هیجانات است، افزود: بلوغ عاطفی به فرد یا افراد کمک می کند تا بتوانند زندگی دلخواه خود را بسازند و در آن شادی و رضایت بیشتری را در کنار یکدیگر تجربه کنند.

تقوا اضافه کرد: بلوغ عاطفی جنبه های دیگر رشدی مانند رفتار و افکار انسان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. به همین علت هنگام قرار گرفتن در یک موقعیت دشوار، میزان بلوغ عاطفی عامل تعیین کننده ای در میزان سازگاری با شرایط خواهد بود.

تصمیم گیری منطقی با کنترل احساسات 
این روانشناسی بالینی گفت: هنگامیکه فردی به درجه ای از بلوغ عاطفی رسید نه تنها می تواند احساسات خود را در هر زمان شناسایی و کنترل کند بلکه قادر خواهد بود، احساسات و عواطف دیگران را نیز درک کند.

تقوا  با بیان اینکه «احساس» حالت روانی است که به شخص دست می دهد و با واکنش های جسمی و رفتاری همراه است،‌ افزود: ترس، خشم، غم، انزجار، خوشحالی و تعجب از شاخصهای اصلی احساسات هر فردی به شمار می رود.

وی گفت: احساسات و عواطف سیستم انگیزه ای است که به فرد یا افراد کمک می کند تا هدفمند شود و در رسیدن به اهداف خود، برنامه ریزی و تصمیم گیری منطقی داشته باشد به شرط آنکه با تلاش این احساسات را تحت کنترل خود درآورده و به‌درستی از آنها استفاده کند. 


بلوغ عاطفی، ضامن موفقیت در زندگی اجتماعی
این روانشناس تاکید کرد: بلوغ عاطفی رسیدن به درجه ای از رشد و نمو مغزی است که شخص می تواند نه تنها احساسات خود را در هر زمان شناسایی کند بلکه از علت و چرایی آن آگاه شده و تحت کنترل خود قرار دهد و در نهایت این درصد از رشد یا توانمندی عاطفی از عوامل تعیین کننده موفقیت در زندگی اشتراکی و اجتماعی افراد به شمار می رود.

تقوا در تشریح نشانه های بلوغ عاطفی گفت: شناخت و آگاهی از  علل چگونگی احساسات و عواطف، کنترل احساسات، حفظ آرامش، خنده رویی، خوش مشربی و شوخ طبعی، انتقاد پذیری، توانمندی در پذیرش شکست، کوشا بودن در اصلاح امور، واقع بینی، توانمندی در تصمیم گیری، مسئولیت پذیری، مهربانی و دلسوزی، عاشق خود و دیگران، زندگی هدفمند و قادر به کنترل هوی و هوس، از جمله علائم فرد یا افرادی است که به درجه ای از بلوغ عاطفی رسیده باشد.


تخلیه خشم با روش های غیرمخرب   
عضو انجمن علمی روانپزشکان گفت: افرادی که بتوانند بر اضطراب و نگرانی خود تسلط داشته باشند و بر خشم و عصبانیت شان غلبه کنند، نوعی دیگر از مسیر رسیدن به رشد مغزی و بلوغ عاطفی را طی کرده اند.

تقوا اظهارداشت: راه درست برخورد با خشم، سرکوب و فرو خوردن آن نیست بلکه باید آن را به درستی کنترل کرد؛ باید با تمرین، نظر و احساس خود را قاطع و جدی بیان کرد و چنانچه خشم و عصبانیت بسیار شدید شد آن را به نحوی غیرمخرب مانند دادزدن یا ورزش، تخلیه کرد.

وی گفت: دیگر نشانه بلوغ عاطفی این است که فرد بداند طبیعت دارای نظم و قانون است و از این رو باید درد و رنج و واقعیات زندگی را پذیرفت و با شناخت قوانین و تلاش درست از آن لذت برد. هیچ انسانی کامل و عاری از خطا و اشتباه نیست، فردی که صادقانه اشتباه خود را پذیرفت و برای جبران آن کوشید و سعی کرد تا بدون هیچگونه لغزشی برای خود و دیگران مفید باشد،‌ می توان نام این دسته افراد را در مسیر بلوغ عاطفی ثبت کرد.


رسیدن به دوره رشد عاطفی در گروی پشتکار مستمر 
این روانشناس بالینی افزود: دوره بلوغ جسمی و عقلی یکی از حساس ترین دوره های رشد هر فرد است از این رو طی این دوره، نه تنها فرد دستخوش تغییرات جسمانی، بلکه از نظر شناختی و هیجانی نیز تغییر کرده و به رشد مغزی هم می رسد. رشد هیجانی که به بلوغ عاطفی معروف است از جنبه های حیاتی بلوغ محسوب می شود و تاثیر زیادی بر دوره های بعدی زندگی فرد یا دیگر افراد دارد.

تقوا افزود: زمانی که فردی با اعتماد به نفس و خودباوری برای ارتقای وضعیت جایگا ه خود قدم بر می دارد اگر به بلوغ عاطفی رسیده باشد در صورت بروز اشتباه به جای زیر سئوال بردن وجود خود با بررسی اعمال و رفتارهای گذشته به دنبال راه حل برای بهبودی وضعیت اقدام می کند. 
وی اضافه کرد: داشتن اعتماد به نفس در زندگی به این معناست که بتوان به خودباوری واقع بینانه ای دست پیدا کرد. اگر اعتماد به نفس کافی وجود داشت نیازی به تایید دیگران نخواهید داشت بلکه می توان به عملکرد خود برای رسیدن به پیشرفت های بیشتر ادامه داد.

وی گفت: همه افراد در زندگی به سطح یکسانی از بلوغ عاطفی نمی رسند و تمام نشانه های مطرح شده بی نقص نیستند بلکه برای رسیدن به دوره رشد و بلوغ عاطفی باید فرایندی پویا و دائمی را در زندگی پشت سر گذاشت و در عین حال آن را ارتقای کیفی داد.
 
 


کد مطلب: 48523

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/48523/حضور-زنان-ورزشگاه-نشان-رشد-عاطفی-جامعه

میگنا
  https://www.migna.ir