جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۹۸ / ۱۴:۲۵
کد مطلب: 48650
۰
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش فارس تأکید کرد:

اهمیت مشاوره باید به یک باور اجتماعی تبدیل شود

لزوم همکاری دبیران و اولیای دانش آموزان در فعالیت‌های مشاوره‌ای مدرسه
اهمیت مشاوره باید به یک باور اجتماعی تبدیل شود
میگنا: جهانبخش بانشی در جمع مشاوران مدارس نواحی چهارگانه شیراز و مرودشت گفت: متولیان امر مشاوره تحصیلی و فعالیت‌های بهداشت روان مدارس باید بتوانند اهمیت و نقش مهم مباحث روانشناختی در آموزش‌وپرورش در راستای کاهش آسیب‌ها و مشکلات روحی و روانی دانش آموزان را در جامعه جا بیندازند.
 
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش فارس بابیان اینکه باید تلاش کنیم اهمیت مشاوره به یک باور اجتماعی تبدیل شود گفت: پذیرش فعالیت‌های مشاوره‌ای به‌عنوان زیرساخت نظام تعلیم و تربیت و یک پیش‌فرض فوق‌العاده بااهمیت باید پذیرفته شود و متولیان تعلیم و تربیت نیز باید این امر را بپذیرند و ضرورت آن را درک نمایند.

وی افزود: اگر این اندیشه در فکر آن‌ها نهادینه شود و از نزدیک با کارکرد مشاوره آشنایی داشته باشند می‌توانند در برنامه‌ریزی‌های خود به‌گونه‌ای اقدام نمایند تا جوان و نوجوان را به سمتی صحیح سوق دهند و آنگاه است که بحث مشاوره در مدارس ما تقویت‌شده و جایگاه خودش را پیدا می‌کند.

بانشی ادامه داد : مشاوران نیز وظیفه‌دارند که جایگاه مشاوره تحصیلی و فعالیت‌های مشاوره‌ای را به اولیای دانش آموزان و سایر کسانی که مسئولیت دارند و می‌توانند در تقویت این جایگاه مؤثر بوده و ایفای نقش کنند تبیین و تشریح نمایند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش فارس با اشاره به شعار امسال هفته بهداشت روان با محوریت« ارزش زندگی کردن را به دانش آموزان بیاموزیم » گفت: برای هر انسان یک‌بار بیشتر فرصت زندگی کردن وجود ندارد و ارزش و اهمیت خاصی دارد، لذا وقتی‌که نوجوان متوجه اهمیت و ارزش این فرصت طلایی و حیاتی که خداوند به او داده باشد، قدر و ارزش آن را بیشتر می‌داند.

وی گفت: باید الزامات خوب زندگی کردن را به نوجوانان یاد بدهیم و جزئیات چگونه زیستن و یک زندگی ارزشمند داشتن را برایش تشریح کنیم، شاید در مباحث مربوط به هدف‌های متعالی زندگی هم ما بتوانیم دانش آموزان را به سمت هدفمند بودن سوق دهیم تا احساس پوچی و بی‌هویتی نکنند.

بانشی با اشاره به اینکه مخاطبان ما درواقع نوجوانانی هستند که به‌عنوان دانش‌آموز با آن‌ها سروکار داریم گفت: باید مسائل مربوط به بهداشت روان را برای آنان تبیین کنیم همچنین با توجه به اینکه نوجوانان در دوران بلوغ هستند باید با دقت بیشتری به مشکلات و مسائل آنان توجه داشته و برای رفع این مشکلات به آنان کمک کنیم تا از این طریق زمینه رشد ،اعتلا و ارتقای آن را فراهم نماییم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس با تاکید بر اینکه دوران بلوغ حساس ترین دوران حیات یک انسان است گفت: این امر یک گزاره بسیار ساده است که هر کسی آن را می داند اما وقتی به عنوان مشاور به این گزاره نگاه می‌کنیم و به پیام و مفهوم آن توجه می نماییم بار مسئولیتی که بردوش ماست سنگین تر می شود و این مسئولیت بر عهده ما مشاوران است تا به آنان کمک کنیم از این گردنه خطرناک که هم می‌تواند یک فرصت طلایی و هم می تواند تهدید بزرگی برای آنان باشد عبور کنند.

بانشی گفت: باید باور داشته باشیم که دانش‌آموزان بدون راهبری و راهنمایی علمی و حساب شده ما نمی توانند به سلامت و درستی از این مرحله حساس عبور کنند پس اگر آن ها را رها کنیم آسیب زیادی خواهند دید لذا باید با آرامش و سعه صدر و دلسوزی با دانش آموزان مواجه شویم .

وی یاد آور شد علاوه بر مشاوران دو گروه دیگر نیز هستند که در این امر نقش بسیار مهمی را ایفا می نمایند، اول دبیران و آموزگاران مدارس و دیگری اولیای دانش آموزان هستند، لذا پازل اجرایی ما در صورتی کامل می شود و موفق خواهیم بود که کارهای مشاوره ای را برای دانش آموزان با کمک تمامی این عوامل و دقیقاً بر مبنای اصول اصلی و اساسی روانشناختی و بهداشت روانی انجام دهیم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس گفت: باید کلاس های آموزش خانواده در مدارس با محوریت بهداشت روان برگزار گردد و این کلاس ها مستقیماً زیر نظر مشاوران مدارس برگزار شود چرا که تنها مشاور است که ضرورت و نیازهای دانش‌آموزان را می شناسند و می تواند آنها را کارشناسی و به نحو صحیح به اولیاء منتقل کند و اولیا را نسبت به نیازهای نوجوانان شان آشنا نماید تا با آگاهی در محیط خانه با دانش آموز روبرو شده و نیازهایش را مرتفع نمایند.

بانشی با تاکید بر اینکه تمامی معلمین باید در زمینه بهداشت روان اطلاعات کافی داشته باشند گفت: از آنجا که مقابله با آسیبهای اجتماعی و مشکلات روحی و روانی دانش آموزان در برخی موارد نیازمند مشارکت و همکاری سایر عوامل آموزشی و پرورش در مدارس است ،مشاوران مدارس باید از طریق راهکارهایی همچون برگزاری جلسات تخصصی، کارگاه های آموزشی یا معرفی کتاب و ... زمینه آموزش سایر همکاران خود را فراهم نموده و از مشارکت آنان در رفع مسائل و مشکلات دانش آموزان برخوردار شوند.

وی با تاکید بر اینکه نوجوانان هم نقاط ضعف و نقاط قوت دارند گفت: باید نوجوانان را با همه کاستی و کمی هایی که ممکن است داشته باشند بپذیریم و قبول کنیم ، مشاوران باید شخصیت دانش آموزان را به طور کامل بپذیرند از نقاط ضعف و قوت آنان آگاه شوند تا بتوانند اعتماد او را جلب نمایند .

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس گفت: هدف ما اصلاح فرایند رشد همه جانبه دانش آموز است تا اگر نقصی در او وجود دارد آن را برطرف نماییم و راه را هموار کنیم برای اینکه به یک فضای روان‌شناختی مطلوب برسد که این کار الزاماتی دارد از جمله گفتگو که یکی از این الزامات است.

بانشی افزود : لازم است در تعامل با دانش آموزان از شیوه گفت و شنود استفاده نماییم و اصل گفت و شنود را در مدارس به عنوان یک اصل مهم مشاوره‌ای مورد توجه ویژه قرار دهیم چرا که مشاورانی موفق بودند که با دانش آموزان در موقعیت های مختلف گفتگو نموده و دانش آموزان را به طور غیرمستقیم نسبت به همان رفتارشان که گاهی ممکن است نادرست باشد آگاه نموده اند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس با تاکید بر اهمیت مهارت آموزی به دانش آموزان گفت: مهارت های اجتماعی از دیگر موارد ضروری و با اهمیت است که باید در راس برنامه های مدارس قرار گیرد ونیاز و ضرورت مهارت آموزی در حوزه مشاوره از سایر حوزه ها بیشتر است .

وی همچنین با تاکید بر ضرورت توجه به خود مراقبتی در دانش آموزان گفت: دانش آموزان باید مهارت های کنترل خشم و کنترل استرس را بدانند چرا که اگر خشم بر زندگی افراد مستولی شد مسیر زندگی او از کنترل خارج میگردد .

بانشی افزود: کاهش نگرانی‌هایی که در روح و روان و اندیشه دانش آموزان است، توجه دادن به اینکه فرد خودش نمی تواند همه چیز را درست کند لذا باید از دیگران کمک بگیرد، دعوت به آرامش، کمک گرفتن از افراد متخصص و مؤثر، تلاش برای شاد کردن محیط خانه و مدرسه ، دوری از استرس و توجه به مراقبت های بهداشت روان که یک نسخه همگانی ندارند و باید به تفاوت های فردی و فرهنگی افراد توجه شود از جمله اموری هستند که باید مورد توجه مشاوران باشند.

بانشی در پایان از همکاران خود خواست تا با همکاری تلاش و تعامل همه جانبه شرایطی را فراهم نمایند که مدارس به مدارسی پویا، شاداب و سالم از لحاظ بهداشت روان تبدیل گردد.

گفتنی است در آموزش و پرورش بیش از 12 هزار نیروی رسمی به عنوان "مشــاور" وجود دارد که با دارا بودن مدارک دانشگاهی حداقل کارشناسی، در رشته های روانشناسی و مشاوره به صورت رایگان به دانش آموزان خدمات روانشناسی و مشاوره ارائه می دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.