سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۷ آبان ۱۳۹۸ / ۱۱:۱۰
کد مطلب: 48698
۶

سوال‌هایی که هر دختری باید قبل از ازدواج بپرسد

هدی بانکی
سوال‌هایی که هر دختری باید قبل از ازدواج بپرسد
میگنا: پیش از اینکه تصمیم بگیرید و به این نتیجه برسید که مرد مقابل‌تان «همانی» است که می‌خواهید، باید سوال‌هایی از او بپرسید و جواب قانع کننده بگیرید. با ما همراه باشید تا توصیه‌هایی را در این زمینه به شما ارئه بدهیم.
 
«دوست داری در پنج سال آینده خودت را چگونه و در چه شرایطی بینی؟»
این سوال بسیار مهمی است، هر چند ممکن است به نظر برسد بیشتر مناسب مصاحبه‌های شغلی است، اما هرگز از پرسیدن این سوال مهم طفره نروید. هدف‌های شخصی و شغلی این مرد برای پنج سال آینده به شما نشان می‌دهد الویت‌های او در زندگی بیشتر بر چه چیز‌هایی متمرکز است و آیا با چیز‌هایی که شما از زندگی‌تان می‌خواهید جور در می‌آیند یا نه.
 

«اگر وقت آزاد داشته باشی، دوست داری چه سرگرمی‌هایی را دنبال کنی؟»
پرسیدن در مورد سرگرمی‌ها و تفریحات مورد علاقه شاید شبیه فیلم‌ها به نظر برسد، اما واقعیت این است که علاقه مندی‌های یک نفر که جدای از شغل و حرفه‌ی اوست، تا حدود بسیار زیادی نشان می‌دهد چه روحیه‌ای دارد و آیا تناسبی با علاقه مندی‌های شما دارد یا خیر. البته لزومی ندارد سرگرمی‌های مورد علاقه زن و شوهر دقیقا مثل هم باشد، اما خیلی هم نباید با هم در تضاد باشند.

اگر پاسخ طرف مقابل‌تان به این سوال این بود که علاقه‌ی چندانی به سرگرمی یا تفریح خاصی ندارد، از او بپرسید اگر فرصت و امکانش را داشته باشد چه چیز‌هایی دوست دارد یاد بگیرد یا دلش می‌خواهد در چه مهارت‌هایی قوی‌تر شود.


«روز‌هایی که سر کار نمی‌روی، دوست داری چه کار کنی؟»
این سوال کمک‌تان می‌کند بفهمید مرد مقابل‌تان غیر از کار و حرفه‌اش، اهل چه چیز‌هایی است. شاید او مطالعه را ترجیح می‌دهد یا دوست دارد فیلم تماشا کند یا اینکه با دوستانش وقت بگذراند. هر جوابی که به این سوال شما داده می‌شود، برای شما مشخص می‌کند که آیا زمینه‌ مشترکی در فعالیت‌های غیرحرفه‌ای‌تان دارید یا خیر.

اگر همسر آینده‌ شما کسی است که به محض فراغت از کار، کتابی در دست می‌گیرد و غرق مطالعه می‌شود، اما شما با پیدا کردن اولین فرصت دوست دارید در جمع دیگران باشید و با آن‌ها خوش بگذرانید، پس در آینده مشکلاتی خواهید داشت.


«سفر کردن را دوست داری؟»
اگر شما واقعا اهل سفر هستید و از سفر کردن لذت می‌برید، اما همسر آینده‌تان خیلی زود دچار ماشین گرفتگی و ... می‌شود، پس باید کمی بیشتر فکر کنید.
حتی اگر به نظرتان این سوال غیرضروری یا بی‌اهمیت می‌رسد باز هم آن را مطرح کنید، چون بعد از شروع زندگی مشترک تازه می‌فهمید مقوله‌ سفر کردن در زندگی مشترک مهم است و چیزی نیست که یک اهل سفر به راحتی از آن بگذرد.


«اهل نوشابه‌های الکلی هستی؟»
این سوال بسیار مهمی است و حتما باید پیش از ازدواج آن را مطرح کنید. اگر واقعا برای‌تان مهم است که همسر آینده‌تان اهل مشروبات الکلی، سیگار و قلیون  نباشد پس این سوال را فراموش نکنید.


«درمورد دوستان صمیمی‌ات برایم حرف بزن»
کمی اطلاعات داشتن در مورد دوستان صمیمی مرد مقابل‌تان به شما کمک می‌کند متوجه شوید او دوست دارد چه آدم‌هایی دوروبرش باشند و با چه کسانی مراوده داشته باشد.


«با کدامیک از اعضای خانواده‌ات صمیمی‌تری؟»
صمیمی‌ترین عضو خانواده‌ همسر آینده‌تان با او، ممکن است مادرش، خواهرش یا پدربزرگش باشد، به هر حال با پرسیدن این سوال متوجه خواهید شد چه کسی بیشترین نفوذ را روی او دارد و چه کسی همراز و گوش شنوای اوست.


«دوست داری بچه‌دار شوی؟»
حالا که حرف‌های‌تان جدی شده، صحبت در مورد بچه نه تنها ایرادی ندارد بلکه کاملا لازم است. اگر شما دوست داشته باشید در آینده بچه دار شوید، اما همسر آینده‌تان تمایلی به بچه دار شدن نداشته باشد، اختلاف‌های اساسی به وجود خواهد آمد.
 

«روتین روزانه‌ات معمولا چه شکلی است؟»
روتین روزانه‌ی مردی که قرار است با او ازدواج کنید چیز‌های زیادی در مورد ساعات کاری، ساعات خواب و بیداری، ساعات غذا خوردن و ... به شما می‌گوید. دانستن همین چیز‌های معمولی کمک‌تان می‌کند ببینید برنامه‌های روزانه‌تان تا چه اندازه با هم جور هستند.

«آیا چیزی هست که هرگز نتوانی آن را تحمل کنی؟»
پاسخ این سوال نیز اطلاعات زیادی در مورد ارزش‌ها و عقاید همسر آینده‌تان به شما می‌دهد. جواب او چه «بی‌اعتماد و بی‌وفایی» باشد و چه «بی‌احترامی» و یا هر چیز دیگر، می‌توانید خط قرمز‌های آینده را بشناسید و از بروز خیلی از مشکلات جلوگیری کنید.

«آیا قصد داری نزدیک پدر و مادرت زندگی کنی یا خانه‌ای مستقل داشته باشی؟»
این سوال را نیز دست کم نگیرید و فکر نکنید بعدا فرصت دارید تا در این مورد صحبت کنید و تصمیم بگیرید. از همین الان باید مشخص کنید نظر همسر آینده‌تان در مورد محل زندگی‌تان چیست و آیا مایل است خانه‌ای مستقل داشته باشید تا نزد خانواده‌اش زندگی کنید.

سوال‌هایی که باید از خودتان بپرسید
«حالا چه خصوصیاتی را در این مرد دوست دارم که ممکن است پنج سال بعد برایم آزاردهنده باشد؟»
در یک عشق رمانتیک و پُرهیجان معمولا معمولا پای ویژگی‌هایی در میان است که تفاوت زیادی با خیلی از جنبه‌های شخصیتی خودتان دارد و برای همین جذب‌شان می‌شوید.

مثلا شاید رفتار‌های غافلگیرکننده‌ی مرد مورد علاقه‌تان همان چیزی است که شدیدا شما را به او جذب کرده است، چون خودتان در محیطی بزرگ شده و زندگی کرده‌اید که همیشه همه چیز طبق برنامه قبلی بوده است. به طور کل، متفاوت بودن می‌تواند جذاب باشد و تازگی آن به ما هیجان بدهد.
اما موضوع این است که هر چقدر هم که جذب این تفاوت‌ها شویم، در نهایت بازهم عادت‌های ما با ما هستند و با آن‌ها راحت‌تریم و در زندگی مشترک، بعد از اینکه هیجانات اولیه و تازگی‌ها فروکش کردند، همین تفاوت‌ها می‌توانند آزارمان بدهند و همان چیز‌هایی که زمانی جذب‌مان کردند و عاشق‌شان شدیم، اکنون عذاب آور و غیرقابل تحمل بشوند؛ بنابراین خیلی مهم است که در مورد خصوصیات و عادت‌های جالب طرف مقابل‌تان دقیق‌تر و منطقی‌تر فکر کنید.
 

«آیا در شرایط استرس برانگیز، واکنش‌ها و شیوه‌های کنترلی‌مان با هم جور است؟»
وقتی در ترافیک گیر می‌افتید، واکنش مردی که قرار است با او ازدواج کنید چگونه است؟ خودتان وقتی در یک مصاحبه‌ شغلی مهم رد می‌شوید چگونه رفتار می‌کنید؟ وقتی او شب به اندازه کافی و خوب نخوابیده، روز بعد چگونه است؟ وقتی والدینش دچار بیماری یا مشکلی می‌شوند او چه واکنشی نشان می‌دهد؟

معمولا در روز‌های اول آشنایی که شور و هیجان در اوج خود است، طرفین سعی می‌کنند بهترین رفتار ممکن را از خود بروز دهند و البته همین باعث می‌شود این دوران، شیرین‌تر هم بشود. اما باید ببینید طرف مقابل‌تان در روال عادی زندگی و وقتی تحت فشار قرار می‌گیرد چگونه رفتار می‌کند.

مسئله‌ی مهم‌تر اینکه آیا نحوه‌ی رفتارتان در شرایط استرس برانگیز، با هم تناسبی دارد؟ آیا شما در چنین موقعیت‌هایی به خلوت‌تان پناه می‌برید و گوشه گیر می‌شوید، اما مرد مقابل‌تان در چنین مواقعی سراغ اطرافیان و دوستانش می‌رود و سعی می‌کند با ارتباط برقرار کردن و مشورت کردن، شرایط خود را کنترل کند؟ اگر این طور است پس باید دقیق‌تر فکر کنید.


«اختلافاتی که بین‌مان پیش می‌آید را چگونه حل و فصل می‌کنیم؟»
از این واقعیت نمی‌توانید فرار کنید: اختلافات به وجود خواهند آمد و اینکه چگونه با آن‌ها برخورد می‌کنید کم اهیمت‌تر از سایر مسائل زناشویی نیست. آیا در اختلافاتی که با هم پیدا می‌کنید، یکی معمولا آن دیگری را متهم می‌کند؟ آیا فقط جروبحث می‌کنید و آخر هم به نتیجه نمی‌رسید؟

آیا یکی از شما همیشه اولین کسی است که عذرخواهی می‌کند؟ آیا یکی از شما دو نفر احساساتش را خوب بروز می‌دهد، اما آن دیگری تودار است و خودخوری می‌کند تا اینکه بالاخره عصبانی شود؟ آیا یکی از شما با داد و بیداد قشقرق به پا می‌کند تا آن دیگری کوتاه بیاید؟

به طور کلی، یک رابطه سالم باید بر مبنای احترام و ارتباط عمیق باشد و اختلافات در آن، به جنگ قدرت تبدیل نشوند. شیوه‌های بگومگوهای‌تان را بررسی کنید و ببینید آیا جایی برای بهبود و پرورش مهارت‌های ارتباطی‌تان وجود دارد.


«با خانواده‌های همدیگر چگونه رفتار می‌کنیم؟»
خانواده‌ها را فراموش نکنید، هر چند لزومی ندارد خانواده‌ همسرتان شما را تمام و کمال تحسین کنند و قبول داشته باشند (هر چند اگر چنین باشد خیلی خوش شانس هستید!)، اما باید مطمئن باشید که رابطه‌تان با خانواده‌های هم، معقول و راحت است.

از الان باید مشخص کنید نقش خانواده‌های‌تان در زندگی مشترک شما تا چه اندازه خواهد بود. تعطیلات و مراسم خاص را چگونه خواهید گذراند؟ اگر نیاز داشتید پول قرض بگیرید، سراغ چه کسی خواهید رفت؟ هر چند وقت یک بار قرار است با خانواده‌های‌تان دیدار کنید؟


«آیا چیزی هست که انتظار دارم تغییر کند؟»
خیلی از مواقع افراد به امید ایجاد تغییر در طرف مقابل ازدواج می‌کنند یا تصورشان این است که بعد از بچه‌دار شدن، طرف مقابل تغییر خواهد کرد. با خودتان روراست باشید؛ آیا انتظار دارید همسر شما بعد از ازدواج یا با گذشت زمان تغییر خاصی پیدا کند؟

البته شاید چنین اتفاقی هم بیفتد، اما شما هرگز نباید به این امید باشید و مشکل امروزتان را نادیده بگیرید. شما باید بپذیرید که اگر طرف مقابل‌تان را دوست دارید، همانطوری که هست او را دوست داشته باشید، نه آن چیزی را که توقع دارید بشود. پس خودتان را فریب ندهید و جدی‌تر فکر کنید.
 

«در مسائل مالی و اقتصادی چقدر با هم همفکریم؟»
نیازی به یادآوری نیست که مسائل مالی تا چه اندازه در زندگی زناشویی اهمیت دارند و چه اختلاف‌هایی را می‌توانند ایجاد کنند. شیوه‌های متفاوت در پول خرج کردن، پس انداز کردن، وام گرفتن و ...، همگی باید خط مشخصی داشته باشند تا بعدا مسئله ساز نشوند.

پول، سوژه‌ای است که اغلب با تمام جنبه‌های هیجانی رابطه گره می‌خورد و می‌تواند بر همه چیز اثر بگذارد. هر چه بیشتر در این مورد با همسر آینده‌تان صحبت کنید و به توافقات لازم برسید، بعدا کمتر دچار مشکل خواهید شد.


«آزادی همسرم در ارتباط با دیگران را تا چه اندازه می‌پسندم؟»
قبل از ازدواج باید مشخص کنید طرف مقابل‌تان تا چه اندازه در ارتباط با دیگران، از جمله با جنس مخالف، آزاد است و معیارهای‌تان برای خیانت چیست. خط قرمز‌ها را دقیقا معلوم و اعلام کنید.

این گونه معیار‌ها تا حدودی شخصی هستند و نمی‌توان یک استاندارد برای همه‌ روابط تعیین کرد، چون گذشته از یک سری اصول که همه به آن آگاهند، جزئیات و فرعیات شخصی‌تر هم وجود دارند که هر دو طرف باید در موردشان واضح صحبت کنند.

اگر همسرتان بدون اطلاع دادن به شما ناهار را با همکارش صرف کند مشکلی ندارید؟ در مهمانی‌ها چه رفتار‌هایی از سوی همسرتان آزارتان خواهد داد؟ اول برای خودتان خط قرمز‌ها را مشخص کنید و بعد آن‌ها را مطرح نمایید.

سوال‌ها و موضوعات بسیار زیاد دیگری هم وجود دارند که ممکن است برای عده‌ای مهم، اما برای بقیه بی‌اهمیت باشند؛ بنابراین ابتدا باید تکلیف‌تان را با خودتان مشخص کنید و بینید در مورد چه چیز‌هایی باید از همین الان گفتگو و توافق کنید.

مسائل مالی، جنسی، ظاهر و پوشش، زبان عشق، اعتقادات، آدب معاشرت و خیلی از موارد دیگر، بیش از آنچه تصور کنید در زندگی‌تان نقش بازی خواهند کرد، پس اگر خواهان رابطه‌ای سالم و شاد و بلند مدت هستید، از همین الان آن را بسازید.


منابع: bonobology ،psychologytoday
ترجمه از: هدی بانکی
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی