پنجشنبه ۱ مهر ۱۴۰۰ - 23 Sep 2021
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ / ۰۰:۳۱
کد مطلب: 48733
۲

درمان نوروفیدبک عزت نفس را در بیماران افسرده افزایش می‌دهد؟

درمان نوروفیدبک عزت نفس را در بیماران افسرده افزایش می‌دهد؟
میگنا:  اکنون، تحقیقات جدید حاکی از تقویت این ارتباط مغزی و افزایش اعتماد به نفس در این بیماران به کمک نوع جدیدی از آزمایش نوروفیدبک است.
 
تیم مشترکی از متخصصان اعصاب و روان از برزیل و انگلیس در این بررسی ها نشان دادند که فقط یک جلسه تمرین نوروفیدبک با استفاده از تکنیک "تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی" (fMRI) می تواند چنین نتیجه ای را به دنبال داشته باشد.

نوروفیدبک روشی است که به افراد امکان می دهد تا چگونگی تاثیر بر فعالیت مغز خود را با مشاهده بازنمایی از آن فعالیت در زمان واقعی یاد بگیرند.
نوروفیدبک الکتروانسفالوگرافی از دهه 1970 میلادی وجود داشته است اما نوروفیدبک با استفاده از fMRI که از تصویربرداری برای بررسی فعالیت مغز استفاده می کند پیشرفت تازه تری محسوب می شود.

نوروفیدبک با استفاده از fMRI نیز مانند نوروفیدبک الکتروانسفالوگرافی غیرتهاجمی است اما با رویکرد الکتروانسفالوگرافی متفاوت بوده و وضوح بیشتری از آن بخش مغزیِ مورد مطالعه را ارائه می دهد.

در یک مطالعه قبلاََ همین تیم تحقیقاتی از fMRI استفاده کرده بودند تا نشان دهند وقتی افراد دارای سابقه اختلال افسردگی حاد احساس گناه یا "خود سرزنشی بیش از حد" را تجربه می کنند، ارتباط کمتری بین بخش های (ATL) و (SCC) در مغز خود دارند.
ارتباط بین نواحی مغز به میزان ارتباط آن ها به منظور تبادل اطلاعات مربوط می شود.
در مورد دو بخش ATL و SCC مغز، ارتباط آن ها به تفسیر رفتارهای اجتماعی مربوط می شود.

برای این مطالعه محققان 28 نفر را با سابقه اختلال افسردگی حاد انتخاب کرده و به طور تصادفی آن ها را در دو گروه مداخله فعال و مداخله کنترلی قرار دادند.
در این مطالعه هر دو گروه می توانستند نوروفیدبک fMRI از فعالیت اتصال ATL-SCC خود را در زمان واقعی روی یک صفحه کامپیوتر رنگی مشاهده کنند.

همچنین کامپیوتر میزان اتصال ATL-SCC را به صورت دماسنج نشان می داد.

به نوشته سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، محققان با توجه در پایان این آزمایش ها دریافتند که نوروفیدبک fMRI می تواند جایگزینی مناسب برای بیمارانی باشد که به درمان های معمولی پاسخی ضعیف می دهند و در نهایت به بهبود عزت نفس در این بیماران کمک کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

در مورد مسائل جنسی چگونه با فرزند خود صحبت کنیم؟ نکته‌ها و پیشنهادهایی برای والدین
۱۵ روش تقویت روحیه و انرژی مثبت در زندگی
زن‌ها بوی ترس را می‌فهمند؟
قوانین خانه امن
اختلالی که با تغییر فصل خود را نشان می‌دهد
پنج مهارت افراد موفق که در مدرسه یاد نمی‌گیریم
چرا بلاگرنماها مضر هستند؟/ خسارات مادی و معنوی بلاگرها به کاربران فضای مجازی چیست؟
خود شفقتی برای اختلال اضطراب اجتماعی
۱۷ روش یادگیری دوست داشتن خود و شاد بودن
چگونه احساس تنهایی نکنیم ؟
ششمین مرحله سوگواری چیست؟ آیا این مراحل را درست فهمیده‌ایم؟
خودکارآمدی؛ چرا باید خودمان را باور داشته باشیم؟
تنها مانع موجود بر سر شادماني و نشاط، اعتقاد شما به وجود مانع بر اين راه است. به همين دليل راه را اشتباه مي رويد و گرفتار مشكل مي شويد. الهی قمشه ای