کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی:

چندشغله بودن مردان ایرانی باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی می‌شود

خبرگزاری ایسنا , 11 آبان 1398 ساعت 21:54

عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: چندشغله بودن مردان ایرانی باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی می‌شود.


میگنا: دکتر علی شیخ‌الاسلامی با اشاره به اهمیت سلامت مردان، گفت: جنس مذکر در تمام گروه‌های سنی از کودک و نوجوان گرفته تا میانسال و سالمند نسبت به زنان در معرض عوامل خطر بیشتر و در نتیجه مرگ و میر بالاتری قرار دارد، بطوری که امید به زندگی در مردان کمتر از زنان است.

وی افزود: علاوه بر بیماری‌های دوره نوزادی و کودکی در سایر دوره‌های زندگی نیز عوامل خطر محیطی، شغلی، عادات و رفتارهای نادرست مانند مصرف سیگار، الکل، مواد مخدر، فشارهای روانی مختلف و غیره سلامت مردان را تهدید می‌کند.

شیخ‌الاسلامی تصریح کرد: حفظ سلامتی در مردان علاوه بر آنکه سبب حفظ نیروی مهم مولد در جامعه می‌شود، بر کیفیت زندگی خانواده‌ها نیز تأثیرگذار است.
دانشیار گروه راهنمایی و مشاوره  دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی خاطرنشان کرد: بنابه گفته پزشکان، افراد از ۵۰ سالگی در معرض خطر بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند، ولی مردان ۱۰ سال زودتر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند و این به آن معنی است که باید از ۴۰ سالگی مراقب عوامل پرخطر باشند که خود همین موضوع نشانگر اهمیت سلامتی مردان است.

وی با اشاره به بیماری‌های جسمی و روحی که مردان را تهدید می‌کند، گفت: مردان ایرانی برخلاف مردان سایر جوامع که تفریحاتی نظیر ورزش، گردش با دوستان و مسافرت را جزو برنامه‌های ضروری خود می‌دانند، به صورت دو یا چند شغله از صبح تا شب کار می‌‎کنند، این شرایط موجب شده آنها از توجه به سلامت جسم و روح خود غافل شده و به مشکلات روحی و روانی از قبیل خشم، عصبانیت، پرخاشگری، ناامیدی، بی‌انگیزگی، افسردگی، اضطراب، اختلال‌های شخصیتی و بیماری‌های جسمی نظیر مشکلات قلبی، ناراحتی‌های گوارشی، سرطان و غیره بیشتری دچار شوند.

شیخ‌الاسلامی با اشاره به فشارهای جامعه، افسردگی و خشم در مردان و همین طور مقایسه زندگی مردان در جهان، تصریح کرد: در جامعه امروزی مشکلات اقتصادی، تجمل‌گرایی و غیره باعث شده تا مردان به شغل‌های دوم روی آورده و فشار کاری، استرس شغلی، اختلال خواب، اضطراب و غیره بیشتری تجربه کنند که در صورت نداشتن برنامه‌ریزی درست و عدم توجه به سلامت جسمی، روحی و روانی در بلندمدت سبب از بین رفتن سلامت جسم و روان آنها می‌شود.

وی ادامه داد: هر چند بطور کلی مردان بیشتر از زنان عصبانی می‌شوند، اما این عصبانیت در بین مردان ایرانی به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی، مشغله کاری و انواع فشارهای روزمره بیشتر است. مردان جامعه ما برخلاف مردان جوامع دیگر معمولاً فرصت کمی برای گذراندن اوقات فراغت، ورزش، گردش با همسالان، مسافرت و غیره دارند. بنابراین زندگی آنها کاملاً تکراری و خسته کننده بوده و از توانایی مدیریت خشم کمتری برخوردارند.
 


کد مطلب: 48744

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/48744/چندشغله-بودن-مردان-ایرانی-باعث-ایجاد-مشکلات-روحی-روانی-می-شود

میگنا
  https://www.migna.ir