پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۰
کد مطلب: 48766
۰

مولفه‌هایی که برای ازدواج موفق باید بدانیم

مولفه‌هایی که برای ازدواج موفق باید بدانیم
میگنا: زهرا امام، روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جنبه‌های مهم زندگی مشترک اظهار کرد: رسم ازدواج یکی از رسوم پیچیده است، مولفه‌های بنیادین درباره ازدواج با نام‌های متفاوتی آورده شده است که می‌توان به تعهد، مهربانی، ارتباط، حل اختلافات و شخصیت اشاره کرد.

امام با بیان اینکه تعهد یکی از مولفه‌های بنیادین در ازدواج است، افزود: تعهد برای ایجاد و حفظ یک زندگی زناشویی با کیفیت ضروری است و بدون تعهد نمی‌توان اعتماد و اطمینان کافی در امنیت و دوام روابطی که به بار آورنده‌ رشد و صمیمت طولانی مدت است، به وجود آورد.

این روانشناس بیان کرد: تعهد به طور عمده یک متغیر انگیزشی است که از روابط بین فردی در گذشته و حال نشأت می‌گیرد، زن و شوهر‌هایی که می‌توانند به عهد و پیمان زناشویی خود یعنی در هر شرایطی در برابر هر آنچه آن‌ها را به چالش می‌کشاند تا لحظه مرگ و جدایی آن‌ها از یکدیگر، پایبند بمانند، نسبت به بسیاری از زن و شوهر‌های امروزی که هر دو با اولین نشانه‌های اختلاف و انتظارات برآورده نشده از ترک و تعهد به فروپاشی رابطه در هراس هستند، احتمال موفقیت بسیار بیشتری در جلوگیری از اختلال زناشویی دارند.

وی با بیان اینکه یکی از مولفه‌های بنیادین ازدواج مهربانی است، تصریح کرد: رفتار‌های مهربانانه برای رابطه‌ای عمیقا صمیمانه از اهمیت به سزایی برخوردار است و رفتار‌های از روی مهر از تعیین کننده‌های انگیزشی و ابزاری حاصل می‌شود.

امام با اشاره به اینکه رفتار‌های مهربانانه رابطه جنسی و عاطفی را در بر می‌گیرد، ادامه داد: وقتی اختلالات زناشویی ظاهر می‌شوند که زن و شوهر‌ها در مهارت‌های ابراز عشق و علاقه ضعیف هستند، احتمال زیاد به اندازه‌ کافی در حفظ رفتار‌های مهربانانه موفق نیستند.

این روانشناس گفت: گاهی زن و شوهر‌ وجود یکدیگر را نادیده می‌گیرند، فکر و ذکرشان به وظایف دیگر معطوف می‌شود، ناامید و دلسرد می‌شوند یا به روش تنبیهی از رفتار‌های مهربانانه خودداری می‌کنند. وی از دیگر مولفه‌های بنیادین در ازدواج را ارتباط دانست و بیان کرد: به غیر از اصول مهربانی و تعهد، یکی از ابزار‌های بیان این ارزش‌ها در ایجاد دوستی و شناسایی و درک اهمیت مسائل مربوط به رابطه، ارتباط زناشویی است.

امام خاطرنشان کرد: در حالی که تمایل به برقراری ارتباط، یک متغیر انگیزشی مهم است، بر این باور هستیم که مهارت در برقراری ارتباط به طور چشمگیری به زن و شوهر‌ها در به دست آوردن ارتباطی صمیمانه یاری می‌رساند و چنانچه چنین مهارتی وجود نداشته باشد، مانع از شکل گیری ارتباطی صمیمانه می‌شود.
 
مرجع : باشگاه خبرنگاران جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...