پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ / ۰۷:۰۰
کد مطلب: 48807
۱

نگرانی وزیر از تجمع دانش‌آموزان در رشته‌ علوم تجربی

نگرانی وزیر از تجمع دانش‌آموزان در رشته‌ علوم تجربی
میگنا: به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست شورای دانشگاه قم و هیأت ممیزه این دانشگاه، ایجاد شبکه علمی در استان‌ها را ازجمله برنامه‌های وزارت علوم عنوان کرد و گفت: محوریت این شبکه با دانشگاه‌های مادر هر استان شکل می‌گیرد و با اتصال تمام مراکز آموزش عالی به یکدیگر استفاده بهینه از امکانات، حذف موازی کاری‌ها، کاهش هزینه‌ها و مأموریت محور شدن دانشگاه محقق می‌شود.

وی با اشاره به تلاش برای بازگشت استقلال به مراکز آموزش عالی اظهار داشت: برنامه وزارت علوم، ارائه آزادی عمل بیشتر به دانشگاه‌ها است و مراکز علمی که ظرفیت این اقدام را داشته‌اند، این موضوع در آن‌ها محقق شده است.


*کاهش دانشجویان در رشته‌های علوم پایه در سال‌های اخیر نگران‌کننده است
وزیر علوم، کاهش دانشجویان در حوزه علوم پایه در سال‌های اخیر را نگران‌کننده دانست و گفت: تجمع دانش‌آموزان به سمت رشته‌های تجربی موجب شده است تا نگرانی‌ها و کمبودها در حوزه علوم پایه در کشور تشدید شود.
وی افزود: گرایش خانواده‌ها به الزام فرزندان خود برای تحصیل در رشته تجربی اشتباه است و باید با فرهنگ‌سازی این مسیر اشتباه در کشور اصلاح شود.
غلامی، بابیان اینکه تحریم‌ها، فرصت‌ها و چالش‌هایی برای وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور ایجاد کرده است، گفت: چالش‌ها عمدتاً موضوعات مالی است ولی فرصت‌های بسیاری برای مراکز آموزش عالی کشور ایجادشده است.

وی، افزایش احساس نیاز صنعت به دانشگاه‌های کشور را ازجمله فرصت‌های ایجادشده در قبال تحریم‌ها دانست و افزود: احساس نیاز به نقش‌آفرینی دانشگاه برای رفع نیازهای کشور بسیار زیاد شده که این مسئله، فرصت‌های جدیدی برای نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در کشور ایجاد کرده است.

وزیر علوم در ادامه گفت: اقدام‌های خوبی در راستای حل مشکل صنعت توسط دانشگاه‌ها انجام‌شده که امضای قراردادهای متعدد میان دانشگاه‌های کشور و وزارت نفت در حوزه اکتشاف و رفع نیازهای صنعت نفت ازجمله این اقدام‌های ارزشمند است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بابیان اینکه بدنه دانشگاه نباید از تغییر مدیریت در سطح کلان دچار انفعال شود، اظهار داشت: ایجاد فرصت مطالعاتی در صنعت، تعریف طرح‌های مشترک میان صنعت و دانشگاه و همچنین استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی ازجمله اقدام‌هایی است که بیش از گذشته در دستور کار است.

غلامی، بابیان اینکه دانشگاه قم، با توان و ظرفیت خوبی شکل‌گرفته و ادامه فعالیت داده است، گفت: مجموعه‌های آموزش عالی که در قم در ذیل وزارت علوم فعالیت می‌کنند، مجموعه‌های خوب با هیأت‌علمی و برنامه‌ریزی‌های مناسب هستند.
وی بابیان اینکه وزارت علوم به‌صورت سنتی با کمبود بودجه مواجه بوده و در سال‌های اخیر این محدودیت‌ها بیشتر بوده است گفت: سازمان برنامه‌وبودجه نسبت به تأمین نیازهای آموزش عالی کشور کمال همکاری را داشته ولی استفاده بهینه از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها باید در دستور کار مدیران دانشگاه‌ها باشد.
همچنین در این نشست دیرباز، رئیس دانشگاه قم، روسای دانشکده‌ها و اعضای هیئت ممیزه این دانشگاه، دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را با وزیر علوم در میان گذاشتند.


*اینکه الگوی تمام دانشگاه‌ها، تبدیل شدن به دانشگاه جامعی مانند دانشگاه تهران شود، درست و دست‌یافتنی نیست
وزیر علوم در ادامه برنامه‌های سفر خود به استان قم در نشست شورای دانشگاه حضرت معصومه (س) قم گفت: دنیا در حوزه علوم و تحقیقات به سرعت در حال تحول است و دانشگاه‌های ما نیز باید با این تحولات همراه شوند.

در این نشست غلامی با بیان اینکه دانشگاه حضرت معصومه (س) یک دانشگاه جوان است که مسیر طولانی تا رسیدن به نقطه ایده‌آل دارد و باید در این زمنیه تلاش‌های بیشتری صورت گیرد، اظهار داشت: وظیفه وزارت علوم، حمایت‌های مالی و معنوی از دانشگاه حضرت معصومه (س) در جهت گسترش و پیشرفت این دانشگاه است و کیفی‌سازی آموزشی این دانشگاه از اولویت‌های وزارت علوم در زمینه پیشرفت و گسترش این دانشگاه است.

وزیر علوم افزود: از دانشگاه‌های جوان انتظار نمی‌رود که مانند دانشگاه‌های باسابقه کشور خروجی داشته باشند ولی این انتظار وجود دارد که دوره‌های آموزشی با کیفیت بالا ارائه کنند تا زمینه پیشرفت و گسترش همه جانبه این دانشگاه‌ها فراهم شود.

وی ادامه داد: اینکه الگوی تمام دانشگاه‌ها، تبدیل شدن به دانشگاه جامعی مانند دانشگاه تهران شود، درست و دست‌یافتنی نیست، زیرا تحولات گسترده‌ای در حوزه علم رخ می‌دهد و نمی‌توان به سرعت خود را با تحولات منطبق کرد، بر همین اساس باید دانشگاه‌های جوان در رشته‌های خاص با استفاده از آینده‌پژوهی از ظرفیت خود استفاده کنند تا بتوانند اثرگذار باشند.

غلامی تصریح کرد: ایجاد شبکه علمی بین دانشگاه‌های استان و سپس در حوزه منطقه‌ای در اولویت برنامه‌های وزارت علوم قرار دارد و به‌زودی اجرایی خواهد شد و براساس آن تمام دانشگاه‌های استان با محوریت دانشگاه مادر عضو شبکه علمی دانشگاه‌های استان خواهند شد، طبق این ساماندهی، برنامه‌های علمی و اجرایی به صورت بهتری در دانشگاه‌های استانی مدیریت خواهد شد.
وزیر علوم تاکید کرد: باید به خوبی دنیای آینده را رصد کنیم و باید جوانان را برای آینده آماده کنیم و این نیاز به برنامه‌ریزی و تلاش گسترده دارد تا بتوانیم در دنیای علم اثرگذار باشیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!