جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ / ۱۳:۰۰
کد مطلب: 48811
۰

چند راهکار ساده برای جلوگیری از زودرنجی

چند راهکار ساده برای جلوگیری از زودرنجی
میگنا: حسن اکبرزاده، روانشناس و مشاور خانواده، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره راهکارهای  جلوگیری از زودرنجی اظهار کرد: عده‌ای از افراد در موقعیت‌های مختلف به خصوص در موقعیت ارتباطی از حساسیت بالایی برخودار هستند، بنابراین به خیلی از مسائل ریز و درشت عکس العمل نشان می‌دهند.

اکبرزاده بیان کرد: حساسیت زیاد باعث بالا رفتن اضطراب شده و اضطراب بالا در تمرکز اختلال ایجاد می‌کند در نتیجه فرد با افت عملکرد روبرو می‌شود. او با بیان اینکه افراد زودرنج اغلب از عملکرد مناسبی برخوردار نیستند، افزود: این افراد در روابط خانوادگی و بین فردی شاکی هستند.

این روانشناس با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های بارز افراد زودرنج حساسیت افراطی آن‌ها در موقعیت‌های مختلف ارتباطی است، ادامه داد: آن‌ها در انتظار دیگران هستند که از دل آن‌ها خبردار باشند و ناراحتی آن‌ها را با معذرت خواهی و یا رفتار‌های گوناگون کم کنند، در حالی شاید افراد عادی از این موقعیت‌ها چنین برداشتی نداشته باشند و نیازی به واکنش‌های عذرخواهانه نباشد.

اکبرزاده تصریح کرد: افراد زودرنج دوستی‌های ماندگار و طولانی ندارند و از زمین و زمان شکایت دارند، این افراد در رابطه زوجی هم مشکلات فراوانی دارند و از زندگی مشترک لذت چندانی نمی‌برند، چراکه همیشه نگران رفتار و قضاوت دیگران هستند.

او افزود: این افراد باعث افت اعتماد به نفس در اعضای خانواده می‌شوند، چراکه بسیار ایرادگیر هستند و این رفتار بعضی اوقات حتی به نوع سلام دادن اعضای خانواده هم می‌رسد. این روانشناس اظهار کرد: حتی به لحاظ جسمانی اکثرا این افراد بیشتر مریض می‌شوند، اما در بررسی‌های پزشکی اغلب تشخیص درد‌های روان تنی داده می‌شود و علائم جسمانی محصول مشکلات روانشناختی ودرگیری ذهنی شدید هستند.

اکبرزاده درباره راهکار برای جلوگیری از زودرنجی، عنوان کرد: اغلب توصیه می‌شود که مهارت‌های زندگی را آموزش ببینند، مانند مهارت خودآگاهی که به صورت کلی به آگاهی افراد از توانمندی‌ها و ضعف هایشان می‌پردازد.

او ادامه داد: در مهارت خودآگاهی افراد با آگاهی از نقاط قوت وبهره گیری از آن می‌توانند نقاط ضعف خود را بهبود بخشند، چراکه زود رنجی یک ضعف مهارتی است و با آگاهی از این ضعف و بهره گیری از توانمندی‌ها می‌توان اوضاع را تعدیل کرد. این روانشناس از دیگر مهارت‌های موثر برای جلوگیری از زودرنجی را ارتباط موثر دانست و گفت: خوشرویی، برخورد مناسب، ارتباط چشمی و زبان بدن متناسب باکلام از عوامل موثر در رابطه هستند.


اکبرزاده اضافه کرد: یک شروع مناسب با خوشرویی و کلام شفاف ایجاد می‌شود افراد در جمع بسته به شرایط آن فعال باشند و به دیگران بازخورد‌های مناسب بدهند و در موقعیت مناسب از توانمندی‌های خود نیز صحبت کنند. او با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های تاثیر گذار در ارتباط موثر هنر گوش دادن است، افزود: گوش دادن با شنیدن متفاوت است در گوش دادن ما فعال هستیم، عکس العمل‌های مناسب بدنی و کلامی مبنی بر تایید، توجه و گوش دادن به طرف مقابل نشان می‌دهیم.

این روانشناس با بیان اینکه از دیگر مهارت‌های جلوگیری از زودرنجی حل مسئله است، اضافه کرد: در هنگام ناراحتی از هیجانات خودآگاهی پیدا کنید، مسئله یا مشکل را به صورت دقیق تعریف کنید، راهکار‌های گوناگون برای حل مسئله را مشخص کنید و از بین راهکار‌ها با مقایسه و تطبیق بهترین راه حل را برای حل مسئله انتخاب کنید. اکبرزاده درباره مهارت کاهش استرس که برای جلوگیری از زودرنجی مفید است، گفت: هر موقعیتی که سازگاری فرد را بهم بریزد منجر به استرس می‌شود.

او خاطرنشان کرد: برای مقابله کارآمد با استرس بهتر است عامل استرس زا را شناسایی کنیم، نگرش واقع بینانه به موقعیت استرس زا داشته باشید و به نکات مثبت توجه کنید در جهت حل مشکل برنامه ریزی کنید.
 
مرجع : باشگاه خبرنگاران جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند