جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ / ۱۱:۵۹
کد مطلب: 48822
۳

استادی محبوب و موثر در اتصال مدیریت کشور به نظام روانشناسی

دكتر بهروز بیرشک
استادی محبوب و موثر در اتصال مدیریت کشور به نظام روانشناسی
میگنا: آشنایی ام با دکتر محمود گلزاری با حضور وی در اولین دوره کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، پس از انقلاب در انیستیتو روان پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی ایران به بیش از سه دهه قبل بر می‌گردد.
 
در کلاس هایی که با این دوستان داشتم که همگی از دانشجویان بسیار موفق و علاقه‌مند به رشته بودند، علاقه مندی دکتر گلزاری به رشته بالینی و توجه به جنبه های فرهنگی و اجتماعی با ویژگی های مثبت اندیشی، بسیار بارز بود.

ایشان در کنار تحصیل به کار و فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ادبی نیز اشتغال داشتند، از جمله مجله رشد که متعلق به وزارت آموزش و پرورش بود. پایان نامه ایشان در زمینه افسردگی کودکان و تهیه ابزاری برای سنجش افسردگی کودکان، بسیار اقدام شایسته ای بود. زیرا در آن زمان، بسیاری مساله افسردگی کودکان را جدی نمی گرفتند که خوشبختانه این فعالیت و این آزمون به اهمیت شناخت و کار در زمینه افسردگی کودکان افزود.

در زمانی که دکتر گلزاری در صدا وسیما مسئولیت داشتند، به طور جدی پی گیر مسائل اجتماعی و فرهنگی مردم بودند. از سوی دیگر تلاش های بسیاری برای چاپ کتاب های مفید در زمینه روانشناسی و مقالات تخصصی و کاربردی روانشناسی در انتشارات سروش و نیز نظارت بر برنامه های صدا و سیما داشتند.

جست و جوی کتاب‌ها و منابع علمی و مقالات و مجموعه های آموزشی را باید از اقدامات ارزشمند ایشان در زمینه گسترش روانشناسی علمی در کشور دانست.

تاسیس انتشارات رشد، یکی از فعالیت ها و اقدامات بسیار شایسته دکتر گلزاری است که سال ها بهترین ناشر برای کتاب های تخصصی در زمینه گرایش های مختلف روانشناسی بوده است که با حساسیت و دقت علمی به چاپ کتاب ها پرداخته است. این انتشارات همچنان یکی از ناشران پیشرو در عرصه آثار روانشناسی ست  و امیدی برای روانشناسان و دانشجویان محسوب می شود و به فعالیت خود ادامه می دهد.

در دهه اخیر دکتر گلزاری با انتشار مجله سپیده دانایی، برگ تازه ای به موفقیت هایش افزود. این مجله با موضوع شناسی دقیق خود و توجه به پیشکسوتان این رشته، به طرح مسائل مطرح اجتماعی و فرهنگی امروز جوانان و خانواده ها پرداخت که از محبوبیت بالایی بین روانشناسان و مشاوران برخوردار است.

دکتر گلزاری پس از پایان دوره دکتری، به عنوان هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، به عنوان یک استاد محبوب در زمینه های مختلف فعالیت های خود را ادامه داد. در سالیان اخیر با حضور در وزارت ورزش و جوانان، توانستند دانش روانشناسی و موضوعات همچون کاهش خشونت و افزایش شادی در کشور را گسترش دهند. او حلقه اتصالی بین سازمان نظام روانشناسی کشور و نهادهای مدیریتی شد و این نقش کلیدی بسیار حائز اهمیت بود.

اینک بسیار خوشحالم که دکتر گلزاری در آستانه 70 سالگی با همان روحیه پرشور جوانی، با مثبت اندیشی و شور و شوق، به فعالیت های خود ادامه می دهد. او می تواند به عنوان یک نمونه و الگوی شخصیتی برای جوانان خصوصا علاقه مندان به رشته روانشناسی باشد.

دکتر محمود گلزاری، انسانی والا، استادی بسیار خوب و محبوب، روانشناسی بسیار موفق و موثر در حلقه اتصال مدیریت کشور به نظام روانشناسی و محققی فعال است که آثار و مکتوبات و تحقیقات او در زمینه های مختلف به عنوان منبع برای دانشجویان بوده و هست. برای ایشان سلامت روزافزون و فعالیت ها و موفقیت های بیشتر را آرزومندم.


***بهروز بیرشک
* دکترای روانشناسی دانشگاه الیلینویز آمریکا و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو