پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ / ۱۷:۲۰
کد مطلب: 48863
۰
وزیر آموزش و پرورش: استانداردهای دوره پیش دبستانی خط قرمز ماست

تاثیر منفی انگ زدن بر روان دانش‌آموزان از نگاه وزير

تاثیر منفی انگ زدن بر روان دانش‌آموزان از نگاه وزير
میگنا: محسن حاجی میرزایی در دومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی که در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: «ما باید کوچک‌ترین اهمال را در دوره پیس دبستانی نپذیریم و بهترین مربیان، جذاب‌ترین فضاها و بانشاط‌ترین برنامه‌ها را در این دوره حساس داشته باشیم.»
 
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه نهاد گسترده آموزش‌وپرورش باید از آموزه‌های دینی بهره گیرد تا بتواند در تعلیم و تربیت موفق باشد، اظهارکرد: هویت از موضوعات اساسی در آموزش‌وپرورش است که باید درک درستی از جایگاه آن داشته باشیم تا بتوانیم سند تحول و نظام بنیادین را پیاده کنیم.

وزیرآموزش‌وپرورش بابیان اینکه در ساختن یک جامعه بالنده و باشکوه با اتکا به مردمانی باورمند باید بتوانیم ارزش‌های اسلامی را حفظ و پیاده کنیم، گفت: انقلاب اسلامی درصدد احیای تمدن اسلامی و تعالی میهن است و عزت و سربلندی مردم را هدف قرار داده است و برای ساختن کشور باید فرهنگ ایرانی اسلامی را محورکار قرار دهیم تا به هدف برسیم.

وی افزود: در جامعه ما فرهنگ استکبارستیزی تبلیغ می‌شود و حمایت از مظلومان سرلوحه کار است و اقدامات زیادی برای دستیابی به این هدف مانند ساخت پل و کارخانه انجام ‌شده است اما سنگ بنا و نقطه آغازین و بنیادین این اهداف به میزان یادگیری جامعه بستگی دارد.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: «رسالت آموزش و پرورش مداخله برای ساماندهی درست ادراکات است تا دانش آموزان ما بتوانند درست ببینند، بشنوند و فکر کنند.»

حاجی میرزایی با بیان اینکه برای اطمینان از دست‌یافتنی بودن این اهداف، باید روی یادگیری تمرکز شود، اظهارکرد: توانمندی در تکنولوژی رابطه انسان و طبیعت را بهتر کرد اما کیفیت نهادها بستگی به کیفیت یادگیری دارد و ما باید به تعلیم و تربیت و یادگیری در سنین کودکی اهمیت بیشتری دهیم.

وی گفت: ارزیابی موفقیت کشورها براساس ساماندهی مناسبات اجتماعی و یادگیری است و نظام آموزشی در تنظیم روابط انسان، طبیعت و بهبود مناسبات اجتماعی و کارآمد کردن نهادها نقش‌آفرین است.

وزیرآموزش‌وپرورش بابیان این پرسش که نظام آموزشی چگونه می‌تواند کارآمدی نهادها را محقق کند، تصریح کرد: هویت یکی از محصولاتی است که در پرتو جامعه و یادگیری شکل می‌گیرد.

وی بابیان اینکه تمایز در کیفیت دیدن، شنیدن و درک کردن وجود دارد و تمایز انسان‌ها در این تفاوت‌ها است که هویت را شکل می‌دهد، گفت: هویت یک شناسه و وجه تمایز و نتیجه یادگیری و محصول تعامل با جامعه است و با شناسنامه فرق دارد، این‌که چه تلقی از خودداریم اهمیت دارد و نظام تعلیم و تربیت و معلمان در شکل‌گیری هویت نقش مهمی دارند.

وزیرآموزش‌وپرورش بابیان اینکه سرزنش و انگ و برچسب زدن تأثیر زیادی در روح و روان دانش آموزان دارد و باید مراقب باشیم تا این مسائل در دوره پیش‌دبستانی ریشه نگیرد، گفت: هویت واقعی بیانگر آموزه‌ها و یادگیری‌ها است، رسالت ما مداخله برای ساماندهی بهتر ادراکات است تا دانش آموزان بهتر ببینند، درست بشنوند و درست درک کنند که این نقطه آغاز تحول است.

حاجی میرزایی کیفیت یادگیری و مداخلات سنجیده را در هویت و تعالیم دینی مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: باید انجام مطالعات بین‌المللی در دوره پیش‌دبستانی را با جدیت بیشتری پیگیری کرد.

وی تصریح کرد: ۸۵ درصد ظرفیت ذهنی کودکان در سن زیر پنج‌سالگی تحقق پیدا می‌کند و خانواده‌ها اصلی‌ترین رکن شکل‌گیری هویت کودکان هستند و باید بررسی شود که خانواده‌ها چقدرآماده این مأموریت هستند و به خانواده‌ها درشکل‌گیری درست هویت کودکان آموزش دهیم.

وزیرآموزش‌وپرورش بابیان اینکه باید خانواده‌ها از روز نخست تولد مراقب تربیت فرزندان باشند، گفت: در دوره پیش‌دبستانی از وضعیت مطلوب فاصله ‌داریم که باید جبران شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: «ما در دوره پیش دبستانی با اهداف آرمانی خود فاصله بسیاری داریم و در این دوره یادگیری عمیق مبتنی بر نشاط و شادابی درون خانواده و پیش دبستانی باید شکل گیرد.»

حاجی میرزایی ادامه داد: «ما در حقیقت با دو نقطه آغاز روبرو هستیم، نقطه نخست خانواده و جامعه هستند که در تربیت و یادگیری چگونه عمل می کنند و نقطه دوم دوره پیش دبستانی است.»

این مسئول بیان کرد: «هویت واقعی محصول تعاملات جامعه و معلم و دانش آموز است و باید همه این‌ها تصویر حیات‌بخش، فعال و کوشایی به کودکان منتقل کنند.»

وی با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت در دوره پیش‌دبستانی باید مبتنی بر نمایش، نشاط و شادابی باشد و کوچک‌ترین اهمالی را در این بخش نمی‌پذیریم، اظهارکرد: خط قرمز ما رعایت استاندارد آموزشی در پیش‌دبستانی است و باید بانشاط‌ ترین نیروها و بهترین برنامه‌ها در این دوره باشند و این همایش ادای دین به تمدن اسلامی، انقلاب، ایران، آرمان‌ها و اهداف شهدا است.
 

 
حاجی میرزایی در پایان خطاب به معلمان گفت: گوهر نابی در دستان معلمان است و عرصه خدمتی دارید که جاودانگی دارد لذا باید خود را تجهیز کرده و وارد این عرصه شوید.

وزیرآموزش‌وپرورش در ادامه برنامه از تمبر همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی رونمایی کرد.

شایان‌ذکر است، اولین همایش هویت کودکان ایران اسلامی سال گذشته به میزبانی استان یزد برگزار شد.

 
مرجع : روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود