جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۸ / ۱۳:۰۰
کد مطلب: 48923
۰
اثرات مدیتیشن بر سلامت روانی

11 دلیل برای انجام مدیتیشن

11 دلیل برای انجام مدیتیشن
میگنا: جدا از کسب احساس آرامش، مدیتیشن می‌تواند فواید سلامت جالب توجه ای را ارائه کند که شاید حتی پس از یک جلسه کوتاه 10 دقیقه ای نیز آثار آن ملموس باشد. در ادامه با چند دلیل که می‌توانند شما را به انجام مدیتیشن تشویق کنند بیشتر آشنا می‌شویم.

کاهش استرس
مطالعه ای در سال 2017 با حضور 70 بزرگسال مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر که کلاس های کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی را پشت سر گذاشته بودند، کاهش استرس و توانایی بهتر در مواجهه با موقعیت های استرس‌زا را نسبت به افرادی که تنها تکنیک های مدیریت استرس را فرا گرفته بودند، نشان داد. این افراد از طریق مدیتیشن ذهن‌آگاهی و حرکات سبک یوگا کاهش چشمگیر در سطوح هورمون استرس آدرنوکورتیکوتروپیک (ACTH) و سیتوکین های پیش التهابی را تجربه کردند.

کاهش فشار خون
کاهش استرس از طریق مدیتیشن می‌تواند گزینه ای مفید در پیشگیری از یا کاهش فشار خون بالا باشد. برخی مطالعات نشان داده اند که مدیتیشن چه به صورت مجزا و چه در ترکیب با دارو درمانی می‌تواند تاثیر چشمگیری در کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک داشته باشد.

مدیریت دردمدیتیشن چندین مکانیزم مغزی را درگیر می‌کند که می‌تواند درک درد را از طریق تغییر اطلاعات پردازش شده توسط مغز تغییر دهد. از نظر علمی، مدیتیشن می‌تواند فعالیت مرتبط با درد در قشر Contralateral Primary Somatosensory را کاهش دهد.

نتایج مطالعه ای جدید این شرایط را تایید کرده است. در این مطالعه سوژه ها در حضور محرک آزار دهنده به تمرین مدیتیشن ذهن‌آگاهی می‌پرداختند و نتایج حاصل شده کاهش ناخوشایندی درد به میزان 57 درصد و شدت درد به میزان 40 درصد را نشان داد.

بهبود خواب
مطالعات بالینی نشان داده اند که مدیتیشن ذهن‌آگاهی کیفیت خواب را بهبود می بخشد و همچنین به کاهش علائم بی خوابی، تداخل خستگی و شدت خستگی کمک می کند. اگر در به خواب رفتن، خواب باقی ماندن یا تجربه خواب با کیفیت بالا با دشواری مواجه هستید، مدیتیشن ممکن است آن چیزی باشد که برای مقابله با این شرایط نیاز دارید.

کاهش اضطراب
مطالعه ای جدید نشان داده است که اثر مدیتیشن بر کاهش علائم اضطراب می‌تواند با اثر داروهای ضد افسردگی برابر باشد. این پژوهش نشان داد که مدیتیشن ذهن‌آگاهی می‌تواند بخش هایی از مغز مرتبط با افکار «من محور» را تغییر داده و به کاهش اضطراب کمک کند و همچنین مناطق مغزی درگیر در توجه را تغییر دهد که به بهبود شرایط اختلال اضطراب اجتماعی کمک کرد.

بهبود خلق و خو
پژوهشگران متوجه شده اند که مدیتیشن موجب افزایش شادی می شود، در شرایطی که نگرانی و سرکوب عاطفی را کاهش می دهد. طی یک مطالعه، گروهی از شرکت کنندگان که به صورت تصادفی انتخاب شده و مدیتیشن انجام داده بودند، افزایش احساسات مثبت روزانه با گذشت زمان را تجربه کردند. با تقویت مثبت اندیشی و مثبت بودن، شرکت کنندگان افزایش ذهن‌آگاهی، هدفمندی در زندگی، پشتیبانی اجتماعی، و کاهش علائم بیماری را نیز تجربه کردند.

کنترل احساسات
فراتر از مثبت بودن و بهبود خلق و خو، پژوهشگران در دانشگاه ایالتی میشیگان طی یک مطالعه دریافتند که مدیتیشن به کنترل احساسات منفی نیز کمک می کند. نتایج این مطالعه نشان داد که این شرایط نه تنها برای افرادی که مدیتیشن را به صورت حرفه ای انجام می‌دهند، بلکه در هر فرد دیگری نیز می تواند رخ دهد. افرادی که مدیتیشن ذهن‌آگاهی را انجام می‌دهند در کنترل واکنش های عاطفی خود نسبت به موقعیت های مختلف بهتر عمل می کنند و مغز آنها می‌تواند پس از تجربه مساله ای منفی سریع‌تر احیا شود.

بهبود عملکرد مغز
پژوهش های روزافزون فواید روانی و فیزیولوژیکی مدیتیشن را نشان می‌دهند و همچنین متوجه شده ایم که مدیتیشن تنها بر عملکردهای شناختی تاثیرگذار نیست، بلکه می‌تواند به واقع فعالیت مغز را تغییر دهد. طی یک مطالعه با حضور 44 نفر که به مدت هشت هفته مدیتیشن ذهن‌آگاهی انجام دادند، نتایج به دست آمده از اسکن های ام‌آرآی افزایش تراکم قشر خاکستری در بخش های سمت راست هیپوکامپ و سمت راست قشر Orbitofrontal را نشان داد. این دو بخش مغز در یادگیری، حافظه، تنظیم عواطف، احساس خود، و دیدگاه درگیر هستند.

تقویت سیستم ایمنی
نتایج یک مطالعه نشان داد که یک برنامه کوتاه مدیتیشن ذهن‌آگاهی می‌تواند آثار مثبت و قابل اثباتی بر مغز و عملکرد سیستم ایمنی بدن داشته باشد. مدیتیشن ذهن‌آگاهی می‌تواند فعالیت سمت چپ بخش قدامی مغز را به میزان چشمگیری افزایش دهد و همچنین بر برخی نشانگرهای التهابی، فعالیت سلول های سیستم ایمنی و پیری بیولوژیکی تاثیرگذار باشد.

کند کردن زوال شناختی
مدیتیشن اغلب به عنوان یک ابزار تمرین دهنده مغز شناخته می‌شود زیرا می‌تواند به کارکرد بهتر این اندام برای مدت زمان طولانی‌تر کمک کند. در یک مطالعه شرایط 50 شرکت کننده که در بلند مدت مدیتیشن انجام داده بودند با یک گروه کنترل 50 نفره شامل افراد عادی مقایسه شد و پژوهشگران دریافتند افرادی که مدیتیشن انجام می‌دهند از آتروفی مغزی مرتبط با سن کمتری رنج می‌برند و حجم مغز بیشتری نسبت به فردی عادی دارند. افراد حاضر در این مطالعه در بازه سنی 24 تا 77 سال قرار داشتند.

کاهش التهاب
التهاب اغلب به واسطه استرس روانی شکل می‌گیرد، از این رو، منطقی به نظر می‌رسد که استفاده از مدیتیشن به عنوان ابزاری برای کاهش استرس می‌تواند به کاهش التهاب در بدن نیز کمک کند. نتایج یک مطالعه نشان داد که مداخلات رفتاری طراحی شده برای کاهش فعالیت عاطفی ممکن است دارای فواید درمانی برای شرایط التهابی مزمن باشد.

در پایان باید اشاره داشت که مدیتیشن یک تمرین انفرادی و شخصی است و هر فردی که این کار را انجام می‌دهد، در واقع، سفر درونی خود را پشت سر گذاشته و رویکردی منحصر به فرد برای تمرین و کشف نتایج و فواید مختص به خود می‌یابد.

منبع: فود مترز
 
 
مرجع : عصر ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!