چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۰ / ۱۷:۰۳
کد مطلب: 4898
۰

چندگانگی در تحول نظام آموزشی

برای تحول در سیستم آموزشی كشور نیازمند پرهیز از اقدامات شعاری هستیم و باید به سمت عملیاتی‌شدن شعارها پیش برویم و صرفا به بیان آن بسنده نكنیم. مدت كمی تا بازگشایی مدارس باقی مانده است اما متاسفانه در رابطه با تعطیلی روز پنجشنبه مدارس ابتدایی هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.  به‌دلیل اینكه در این‌باره تعیین‌تكلیف نشده در برخی از مدارس كشور برای نوع شیفت‌بندی و سایر موارد سردرگمی به وجود آمده است، در حالی كه نمایندگان مجلس و معلمان نظرات موافق و مخالف خود را بیان كرده‌اند.  به‌دلیل اینكه جمع‌بندی نهایی میان كمیسیون آموزش و تحقیقات و وزارت آموزش و پرورش انجام نشده است و ما همچنان شاهد ادامه این سردرگمی خواهیم بود. در آستانه بازگشایی مدارس تحول بنیادین و تغییر در محتوای كتب درسی معنایی ندارد زیرا دانش‌آموزان تا كمتر از یك ماه دیگر به مدارس خواهند رفت و فرصتی برای تغییر در محتوای كتب درسی وجود ندارد و همین كتاب‌های فعلی كه منتشر شده باید مورد استفاده و بهره‌برداری قرار بگیرد. بنابراین تا اقدامات اساسی صورت نگیرد، بیان تحول بنیادین شعاری بیش نخواهد بود و این اقدامات اساسی تنها به وسیله مسوولان اجرایی انجام خواهد شد. وزارتخانه‌های مرتبط با كمیسیون هرازچندگاهی طرحی را بدون نگاه كارشناسی و بدون اینكه از عواقب آن اطلاع داشته باشند، مطرح می‌كنند و وقتی كمیسیون در این مورد هنوز به نتیجه قطعی نرسیده موضوعی دیگر را بیان می‌كنند و اعضای كمیسیون آموزش را درگیر این مساله می‌كنند، لذا وضعیت برنامه‌ها و رسیدگی به آنها در كمیسیون نیز با سردرگمی مواجه می‌شود. برای تحول در سیستم آموزش كشور نیازمند پرهیز از اقدامات شعاری هستیم و باید به سمت عملیاتی‌شدن شعارها پیش برویم و صرفا به بیان آن بسنده نكنیم. البته در كنار اجرای تحول بنیادین در آموزش و پروش باید برنامه‌های موثری كه از گذشته نیز ادامه داشته نادیده گرفته نشود و كمافی‌السابق دنبال شود. تحول بنیادین به این معنی نیست كه ما تنها طرح جدیدی را بیان كنیم، بلكه تحول بنیادین به این معنی است كه به اهداف مد نظر برسیم و این اهداف و برنامه‌ها نباید هیچ‌گاه در قالب شعار باقی بماند و با عملیاتی‌شدن این طرح پس از مدتی شاهد تحول بنیادین در‌ سیستم آموزشی كشور خواهیم بود.
*عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  فرهیختگان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد