کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرفصل های رشته روانشناسی اسلامی بررسی شد

خبرگزاری مهر , 9 آذر 1398 ساعت 23:40

سرفصل های رشته روانشناسی اسلامی در کارشناسی ارشد در جلسه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی مطرح و سپس مقرر شد این برنامه درسی پس از اِعمال نظرات اعضا دوباره در دستور کار شورای مذکور قرار گیرد.


میگنا:  جلسه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در این جلسه که به بررسی سرفصل درسی و برنامه آموزشی رشته "روان‌شناسی اسلامی" در مقطع کارشناسی ارشد اختصاص داشت؛ ابتدا گزارشی از روند اجرای برخی سرفصل‌ها و برنامه‌های مصوب شورا در بعضی دانشگاه‌های کشور ارائه و سپس اعضاء مقرر کردند اطلاع‌رسانی در مورد مصوبات شورا و پیگیری اجرای آن باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

در ادامه جلسه گزارش تدوین شده در کارگروه روان‌شناسی توسط حجت الاسلام دکتر آذربایجانی ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به روند تدوین سرفصل‌ درسی و برنامه آموزشی رشته "روان‌شناسی اسلامی" در مقطع کارشناسی ارشد این موضوع نیز مورد تاکید قرار گرفت که رشته روان‌شناسی اسلامی، در سطح گسترده‌تری اسلامی سازی روان‌شناسی را دنبال می‌کند.

در ادامه این گزارش با اشاره به این که روان‌شناسی اسلامی خود یک مکتب است بر اصول معرفتی و نظری اسلام در مورد ابعاد تشکیل دهنده وجود انسان است، بر استفاده از دستاوردهای سایر مکاتب روان‌شناسی نیز تاکید شد.

در بخش دیگری از گزارش کارگروه روان‌شناسی، با اشاره به برخی مراکز علمی و دانشگاهی فعال در زمینه "روان‌شناسی اسلامی" تعدادی از نشریات علمی و پژوهشی منتشر شده در این حوزه نیز معرفی و مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین در ادامه این گزارش، ضمن اشاره به بعضی همکاری‌های بین المللی در زمینه روان‌شناسی اسلامی  چند اثر ترجمه شده در این زمینه نیز معرفی شدند.
سپس اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که ازاهم آن می توان به گستردگی مفهوم علم النفس در حوزه اندیشه اسلامی، در نظر گرفتن تفاوت‌ میان نَفس و روح و تاثیر آن در روان‌شناسی اسلامی، محول کردن برخی مباحث تخصصی به مقطع دکتری، توجه به روش تخصصی استخراج مباحث روان‌شناسی از منابع اسلامی، تبیین دقیق از هدف تاسیس این رشته درسی، ارتباط میان روان‌شناسی و علم اخلاق و توجه به موضوع فطرت به عنوان یکی از مباحث مهم روان‌شناسی اسلامی اشاره کرد.

پس از ارائه نظرات و پیشنهادهای اعضاء؛ مقرر شد تا این برنامه درسی پس از اِعمال نظرات اعضا مجددا در دستور کار شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی قرارگیرد.
 


کد مطلب: 48992

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/48992/سرفصل-های-رشته-روانشناسی-اسلامی-بررسی

میگنا
  https://www.migna.ir