کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خشونت علیه زنان سلامت جامعه را به خطر می اندازد

خبرگزاری ایسنا , 12 آذر 1398 ساعت 8:00

روانشناس مرکز حمایت از زنان تحت خشونت استان گیلان گفت: خشونت خانگی علیه زنان علاوه بر جنبه‌های حقوقی و اخلاقی، عواقب جسمی، روانی و اجتماعی متعددی دارد که می‌تواند سلامت آنها، خانواده و جامعه را به خطر اندازد.


میگنا: پریسا فلاح در خصوص عوامل موثر بر خشونت زنان اظهار کرد: عوامل خشونت علیه خانم‌ها شامل ویژگی‌های فردی و خانوادگی، محیط و طبقه اجتماعی، قدرت مردان در بعد اقتصادی، میزان حمایت سازمان‌های پشتیبانی‌ کننده‌ زن، نقش رسانه‌ها و حمایت قانون است.
روانشناس مرکز حمایت از زنان تحت خشونت استان گیلان افزود: به طور کلی زمانی که تغییرات اساسی در ساختار فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی سراسر جهان به وجود نیاید زن نمی‌تواند بر جایگاه شایسته و بایسته خود تکیه کند و ادعای رفع تبعیض و به دنبال آن رفع خشونت علیه خود را داشته باشد.

فلاح به عواقب خشونت خانگی اشاره و گفت: خشونت خانگی علیه زنان علاوه بر جنبه‌های حقوقی و اخلاقی، عواقب جسمی، روانی و اجتماعی متعددی دارد که می‌تواند سلامت آنها، خانواده و جامعه را به خطر اندازد.

این روانشناس در خصوص اقدامات محافظت کننده، تصریح کرد: عواملی چون اجتناب از بحث و جدل با خشونت رسان به ویژه در مکان‌هایی مثل آشپزخانه که اشیاء نوک تیز مانند چاقو در آن وجود دارد، خودداری از فرار به سمت مکان‌های کوچک و بن بست، همراه داشتن موبایل برای درخواست کمک از بستگان نزدیک، پلیس، کلانتری، ذخیره مقداری پول، هماهنگی با همسایه‌ها و یا بستگان برای پناه بردن به آنها، قرار دادن مدارک در مکانی امن و قابل دسترس می‌تواند عوامل کاهش دهنده آسیب‌های خشونت خانگی باشد.

وی اضافه کرد: برخی فکر می‌کنند اگر از نظر جسمی به زنان آسیبی وارد نشود، خشونتی روی نداده است، درحالیکه خشونت‌های احساسی و کلامی می‌تواند هم در کوتاه مدت و هم درازمدت، برای زنان پیامدهایی منفی و جدی به اندازه پیامدهای خشونت‌های فیزیکی به همراه داشته باشد.

فلاح ادامه داد: برخی از انواع خشونت‌های کلامی و احساسی شامل توهین کردن، ترساندن، منزوی کردن، تلاش برای کنترل کردن، تکرار رفتارهای حسادت آمیز، محروم کردن زن از دیدن دوستان و اعضای خانواده خود، تهدید کردن و تصمیم گرفتن به جای زن است.
 


کد مطلب: 49015

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/49015/خشونت-علیه-زنان-سلامت-جامعه-خطر-می-اندازد

میگنا
  https://www.migna.ir