شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ / ۰۸:۰۰
کد مطلب: 49015
۱

خشونت علیه زنان سلامت جامعه را به خطر می اندازد

خشونت علیه زنان سلامت جامعه را به خطر می اندازد
میگنا: پریسا فلاح در خصوص عوامل موثر بر خشونت زنان اظهار کرد: عوامل خشونت علیه خانم‌ها شامل ویژگی‌های فردی و خانوادگی، محیط و طبقه اجتماعی، قدرت مردان در بعد اقتصادی، میزان حمایت سازمان‌های پشتیبانی‌ کننده‌ زن، نقش رسانه‌ها و حمایت قانون است.
روانشناس مرکز حمایت از زنان تحت خشونت استان گیلان افزود: به طور کلی زمانی که تغییرات اساسی در ساختار فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی سراسر جهان به وجود نیاید زن نمی‌تواند بر جایگاه شایسته و بایسته خود تکیه کند و ادعای رفع تبعیض و به دنبال آن رفع خشونت علیه خود را داشته باشد.

فلاح به عواقب خشونت خانگی اشاره و گفت: خشونت خانگی علیه زنان علاوه بر جنبه‌های حقوقی و اخلاقی، عواقب جسمی، روانی و اجتماعی متعددی دارد که می‌تواند سلامت آنها، خانواده و جامعه را به خطر اندازد.

این روانشناس در خصوص اقدامات محافظت کننده، تصریح کرد: عواملی چون اجتناب از بحث و جدل با خشونت رسان به ویژه در مکان‌هایی مثل آشپزخانه که اشیاء نوک تیز مانند چاقو در آن وجود دارد، خودداری از فرار به سمت مکان‌های کوچک و بن بست، همراه داشتن موبایل برای درخواست کمک از بستگان نزدیک، پلیس، کلانتری، ذخیره مقداری پول، هماهنگی با همسایه‌ها و یا بستگان برای پناه بردن به آنها، قرار دادن مدارک در مکانی امن و قابل دسترس می‌تواند عوامل کاهش دهنده آسیب‌های خشونت خانگی باشد.

وی اضافه کرد: برخی فکر می‌کنند اگر از نظر جسمی به زنان آسیبی وارد نشود، خشونتی روی نداده است، درحالیکه خشونت‌های احساسی و کلامی می‌تواند هم در کوتاه مدت و هم درازمدت، برای زنان پیامدهایی منفی و جدی به اندازه پیامدهای خشونت‌های فیزیکی به همراه داشته باشد.

فلاح ادامه داد: برخی از انواع خشونت‌های کلامی و احساسی شامل توهین کردن، ترساندن، منزوی کردن، تلاش برای کنترل کردن، تکرار رفتارهای حسادت آمیز، محروم کردن زن از دیدن دوستان و اعضای خانواده خود، تهدید کردن و تصمیم گرفتن به جای زن است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی