کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنی:

درمان و کنترل بیماران اعصاب و روان با داروهای داخلی ممکن نیست

خبرگزاری ایلنا , 12 آذر 1398 ساعت 16:10

رئیس انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنی با اشاره به اینکه بیماران مزمن روانی به شدت مشکل دارویی دارند، گفت: این بیماران ماهانه تا ۸۰۰ هزار تومان هزینه دارو دارند و اگر به آنها دارو نرسد، بیماری‌شان عود می‌کند.


 ميگنا: رییس انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنی با اشاره به اینکه بیماران مزمن روانی به شدت مشکل دارویی دارند، گفت: این بیماران ماهانه تا 800 هزار تومان هزینه دارو دارند و اگر به آنها دارو نرسد، بیماری شان عود می کند.
 

طیبه ده باشی مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنی (احبا)، در ارتباط با وضعیت بیماران مزمن اعصاب و روان، گفت: در گذشته پوشش حمایتی سازمان بهزیستی برای بیماران اعصاب و روان، 90 هزار تومان بود، که به تعداد محدودی از خانوارهای دارای بیمار مزمن روانی تعلق می گرفت.در حال حاضر این یارانه به ازای هر فرد بیمار تعلق می گیرد.

بنابراین به خانواده هایی که یک بیمار مزمن دارند، 108 هزار تومان ، برای دو نفر 215 هزار تومان ، برای سه نفر 284 هزار تومان و چهار نفر به بالا 380 هزار تومان پرداخت می شود.


108 هزار تومان مستمری برای بیماری که توان کار ندارد، بی فایده است
وی افزود: تمام بیماران ما در انجمن احبا از کار افتاده محسوب می شوند.
بهزیستی تنها به بیماران شدید و از کار افتاده حمایت می کند.
یعنی این 108 هزار تومان برای بیماری است که امکان کسب درآمد ندارند و البته بیمار با این مبلغ هیچ کاری نمی تواند کند.
وقتی یک خانواده ای نان برای خوردن ندارد، امکان کار کردن ندارد، 108 هزار تومان برای او کفایت نمی کند.


هزینه داروی هر بیمار ماهانه 250 تا 800 هزار تومان است
دهباشی با تاکید بر ناکافی بودن این مستمری برای مشکلات معیشت و درمان این گروه از بیماران بیان کرد: طبق قانون، بهزیستی باید به ازای هر پرونده بیمار 12 هزار تومان به ما بدهد و این در حالی است که انجمن به ازای هر بیمار 800 هزار تومان هزینه دارو پرداخت می کند. به علاوه ماهی 12 هزار تومان مبلغی کمتر از 10 نان است.

اغلب بیماران هزینه داروی خود را ندارند و اگر داروی بیمار اعصاب و روان قطع شود، بیماری عود می کند، اما بیماران وقتی نیاز به معیشت روزانه دارند نمی توانند یارانه را برای درمان هزینه کنند و مسلما آن پول را برای خرید نان یا غذا که واجب تر است، هزینه می کنند.

این یارانه به بیماران اعصاب و روان تخصیص می یابد، اما یارانه انجمن با توجه به اینکه خدمات شبانه روزی و روزانه به بیماران ارائه می دهد، چند ماه است که پرداخت نشده است. این خدمات برای بیماران لازم است.

سازمان بهزیستی اگر یارانه مراکز را به موقع بدهد، خدمات ما به بیماران اعصاب و روان قطع نخواهد شد.
مدیر عامل انجمن احباء ضمن تاکید بر مشکلات جدی دارویی بیماران اعصاب و روان گفت: بعضی از بیماران باید داروی خارجی مصرف کنند. واقعیت این است که برخی از دارو های داخلی تاثیردرمانی بر بیماران ندارد.
طبق اظهارات مددکاران ما، بیماران از 250 تا 800 هزار تومان ماهانه هزینه دارو دارند.
اگر به این بیماران این هزینه پرداخت نشود، داروی خود را قطع می کنند. حتی گاها با کمک انجمن است که بیماران داروهای ایرانی را با دفترچه می خرند، داروهایی که معادل سی هزار تومان است.


بیماران مزمن روانی به شدت مشکل دارویی دارند
وی در ادامه افزود: در هزار پرونده ای که در انجمن احبا داریم، بیماران به شدت مشکلات دارویی دارند.
داروهای خارجی یا نیست یا اگر هست هزینه بسیار بالایی دارد.
بیماران گزارش می دهند که برخی از داروهای داخلی تاثیر درمانی ندارند، همین نکته از سوی پزشکان ما گوشزد می شود، آنها برای برخی از دارو ها بر مصرف خارجی آنها تاکید دارند.

بیماری با مصرف داروی خارجی کنترل می شود و داروی داخلی بیماری او را کنترل نمی کند و متاسفانه داروهای خارجی را تحت پوشش بیمه ای قرار نمی دهند.

بیمارستان تنها 57 روز بیماران اعصاب را پذیرش می کند
دهباشی در ارتباط با مشکلات بیمارستانی بیماران مزمن روانی گفت: در خدمات بستری بیماران مزمن روانی نیز گلایه پرسابقه محدودیت پذیرش همچنان پا برجاست.

بیمارستان های اعصاب و روان بیماران را بیش از 57 روز بستری نمی کنند.

برخی بیماران که نیاز شدید به بستری دارند، باید بعد از دوماه مرخص شوند تا بعد از یک هفته بتوانند پذیرش دوباره بگیرند.
همچنین بیماران، بیش از دوبار در سال نمی توانند بستری شوند. در حالی که یک بیمار جسمی اگر لازم باشد، برای 12 ماه تخت بیمارستان را اشغال می کند.

مدیر عامل احبا در ارتباط با مشکلا بیمه ای بیماران اعصاب و روان اظهار کرد: همچنین بیماران اعصاب و روان در زمینه بیمه های تکمیلی مشکل دارند.

شاید بیمارانی که بیمه شرکت نفت یا ارتش باشند، بتوانند از امتیازات بیمه تکمیلی برای اعصاب و روان استفاده کنند، اما در اساسنامه بیمه های دیگر ذکر شده است که بیماری های اعصاب و خودکشی را شامل نمی شود، در حالی که عموما دلیل خودکشی ها بیماریِ افسردگی است.


در برخی شهرستان ها بیماران هر هشت ماه یکبار مستمری دریافت می کنند
وی در انتقاد از مدیریت نامناسب پرداخت یارانه ها به بیماران مزمن روانی گفت: الان یارانه ها به حساب شخصی بیماران پرداخت می شود، اما فرایند آن مدیریت مناسبی ندارد، چرا که برای دریافت یارانه ماهیانه افراد، لازم است تمام پرونده ها طی یک یا دو روز که سازمان فرجه می دهد، بر سایت بارگذاری شود.

مسئله این است که این پرونده ها دست چه کسی باشد.

اگر ارسال آن بر عهده نهادهای دولتی باشد، دوسال یکبار هم بارگذاری نخواهد شد.
اگرهم ارسال از طریق انجمن های غیردولتی باشد، بستگی به عملکرد آن انجمن دارد.

گاها سازمان پرداخت می کند، ولی به دلیل عدم بارگذاری پرونده بر روی سایت مددجو یارانه را دریافت نمی کند.
این در شهرستان ها پررنگ تر است.
بخاطر اینگونه سهل انگاری ها ممکن است یارانه افراد 8 ماه یک بار به دستشان برسد.

دریافت و عدم دریافت یارانه توسط مددجو به عملکرد مددکار مربوط است تا چقدر به موقع این پرونده ها را بارگذاری کند.


کد مطلب: 49028

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/49028/درمان-کنترل-بیماران-اعصاب-روان-داروهای-داخلی-ممکن-نیست

میگنا
  https://www.migna.ir