کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استاد رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران :

زنان تغییرات بدنی را جدی بگیرند

سیناپرس , 13 آذر 1398 ساعت 14:00

استاد رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تغییر در ظاهر بدن اعم از رنگ و شکل و ایجاد توده می‌تواند علائم هشداردهنده یا نشانه‌های ابتلا به بیماری از جمله سرطان باشد که زنان باید این موارد را جدی بگیرند.


میگنا: دکتر معصومه گیتی، روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا به زنان توصیه کرد نسبت به هرگونه تغییر ظاهری در بدن توجه بیشتری داشته و در صورت مشاهده به پزشک مراجعه کنند تا امکان درمان به موقع  و پیشگیری از آسیب‌های جدی وجود داشته باشد.

وی بر لزوم تشخیص به موقع بیماری‌ها تاکید کرد و گفت: با تشخیص زودهنگام، می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را درمان یا کنترل کرد تا افراد مبتلا بتوانند زندگی عادی خود را سپری کنند.

شیوع سرطان دهانه رحم در سال‌های اخیر
گیتی به شیوع سرطان دهانه رحم در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر شاهد تشخیص بیشتر سرطان دهانه رحم در کشور هستیم. وی با اشاره به اینکه ویروس HPV عامل مهمی در افزایش ابتلا به سرطان دهانه رحم اعلام شده است به زنان توصیه کرد که واکسیناسیون HPV را انجام دهند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: متخصصان زنان به دختران توصیه می‌کنند که قبل از ازدواج تحت پوشش واکسیناسیون HPV قرار گیرند که این کار می‌تواند از ابتلا به برخی سرطان‌های زنان از جمله سرطان دهانه رحم جلوگیری کند.

گیتی همچنین به شیوع بیماری اندومتریوز در کشور اشاره کرد و گفت: این بیماری در کشور شایع است و با اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع باید آگاهی زنان را افزایش داد تا در صورت وجود علائم بیماری، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.

وی اظهار داشت: هرچند در زمینه آندومتریوز همکاری خوبی بین متخصصان زنان و رادیولوژیست‌ها وجود دارد اما در مورد تصویربرداری این بیماری، هنوز کار زیادی در جامعه صورت نگرفته است.

شاهد پیشرفت زیادی در حوزه تصویربرداری از بیماری زنان هستیم
گیتی با اشاره به اینکه اکنون شاهد پیشرفت‌های زیادی در حوزه تصویربرداری از بیماری‌های زنان هستیم افزود: طب مادر و جنین در کشور بسیار پیشرفت کرده و ما موفق به تربیت بسیار خوب و کامل رادیولوژیست‌ها در زمینه تشخیص سلامت جنین شده‌ایم و با توجه به طرح اجباری غربالگری سلامت جنین در سه ماهه اول حامگی از سوی وزارت بهداشت، هم اکنون در تمام شهرهای کشور زنان به رادیولوژیست متبحر در زمینه سونوگرافی جنین دسترسی دارند.

وی با اشاره به اینکه در مورد تصویربرداری از پستان، سالهاست که آموزش‌های فوق تخصصی ارائه می‌شود، افزود: نیروهای ماهر و مجرب در این زمینه تربیت شدند و در شهرهای مختلف کشور در حال خدمت‌رسانی هستند و به همین دلیل نیاز مراجعه این بیماران به تهران بسیار کم شده است.

گیتی اظهار داشت: علاوه بر کارهای اولیه مانند سونوگرافی، ماموگرافی، تصویربرداری سی تی اسکن و ام آر آی که در اقصی نقاط کشور در دسترس هستند، در شهرهای بزرگ با مراکز دانشگاهی و خصوصی مجهز امکان انجام تصویربرداری‌های فوق تخصصی از جمله تشخیص تومورهای پستان و تخمدان با روش‌های پیشرفته را داریم و می‌توانیم نمونه‌برداری از ضایعات بسیار کوچک و در مراحل اولیه را با کمک روش‌های تصویربرداری انجام دهیم.
 


کد مطلب: 49037

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/49037/زنان-تغییرات-بدنی-جدی-بگیرند

میگنا
  https://www.migna.ir