شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ / ۱۲:۰۰
کد مطلب: 49047
۱

معلم‌ها بدانید؛ تبعیض بین دانش آموزان ممنوع!

معلم‌ها بدانید؛ تبعیض بین دانش آموزان ممنوع!
میگنا: سمانه بهزادپور، روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نحوه برخورد معلم‌ها با دانش آموزان در مدرسه، اظهار کرد: معلمی موفق است که ترس و اجبار را در محیط آموزشی به حداقل برساند.

این روانشناس بیان کرد: استفاده از روش‌های خلاقانه هنگام تدریس بر دانش آموز اثر مثبت می‌گذارد، چراکه تدریس اگر توأم با بازی باشد و محیط سرد و بی روح نباشد، کودکان را از رفتن به مدرسه دلسرد نمی‌کند.

وی افزود: معلم‌ها مخصوصا اشخاصی که با دانش آموزان دبستانی سر و کار دارند باید چهره گشاده داشته و شوخ‌طبع باشند تا بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

بهزادپور با بیان اینکه باید معلم‌ها با دانش آموزان همدلی کنند، ادامه داد: اگر دانش آموزی ناراحت یا گوشه گیر شده است، باید معلم مشکل را جویا شود، چراکه حس صمیمیت و نزدیکی ایجاد می‌شود.

این روانشناس گفت: معلم‌ها باید بدانند که اگر دانش آموزی در درسش ضعیف است، جلوی سایر دانش آموزان او را تحقیر نکنند، همچنین از عملکرد تحصیلی پایین یک دانش آموز جلوی سایر مادران گله نکنند.

وی تصریح کرد: معلم‌ها حتی به شوخی هم که شده با القاب و الفاظ نامتعارف دانش آموزان را خطاب نکنند، چراکه ممکن است حس ناخوشایندی را در او ایجاد کنند.

بهزادپور با اشاره به اینکه معلم‌ها نباید بین دانش آموزان تبعیض قائل شوند، اضافه کرد: اگر از یک دانش آموز تعریف و تمجید افراطی شود، تصویری خوبی نسبت به معلم در ذهن سایر دانش آموزان ایجاد نمی‌شود. این روانشناس گفت: یک معلم باید سلامت روان داشته باشد و بتواند خشم خود را کنترل کند، اگر معلم خلق پایین دارد باید تنظیم هیجانی داشته باشد و با روی گشاده وارد کلاس شود.

وی خاطرنشان کرد: معلم‌ها باید علائم اختلالات روانی و مشکلات دوران کودکی را بشناسند تا بتوانند تشخیص دهند که اگر مشکلی در درس دانش آموز وجود دارد به مشکلات روانشناختی او باز می‌گردد، چراکه کودکی که بیش فعال است تمرکز و توجه ندارد و دست خودش نیست، لذا باید ریشه مشکل را در دانش آموز پیدا کنند و با پدر و مادر او نیز صحبت کنند.
 
مرجع : باشگاه خبرنگاران جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی