جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸ / ۲۲:۲۰
کد مطلب: 49053
۰

سردی انگشتان از وجود کدام بیماری‌ خبر می‌دهد؟

سردی انگشتان از وجود کدام بیماری‌ خبر می‌دهد؟
میگنا: در فصول سرد سال یا هنگامی که سرما خورده‌اید، طبیعی است که در انگشت‌های دست و پا احساس سرما کنید. اما سردی همیشگی انگشت‌ها حتی در روز‌های گرم، گاهی می‌تواند دلیل ابتلا به یک بیماری باشد. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید و همزمان دچار سردی انگشتان دست و پا هستید، حتما به پزشک‌ اطلاع دهید.
 
جریان خون در بدن مبتلایان به کم‌کاری تیروئید کاهش می‌یابد و همین اتفاق باعث سردی انگشتان می‌شود. همچنین در مبتلایان به سندرم رینود رگ‌های کوچک که خون را به پوست می‌رسانند، باریک شده و در نتیجه گردش خون این نواحی کمتر می‌شود. در موارد نادر، سردی انگشتان می‌تواند به دلیل لخته خونی که در قسمت دیگری از بدن تشکیل شده است رخ دهد.  کمبود ویتامین B۱۲ نیز باعث سردی دائمی انگشت‌ها می‌شود. این ویتامین در محصولات حیوانی از جمله گوشت، لبنیات و تخم مرغ وجود دارد.

رینود چیست؟
عاملی کمتر شناخته شده که علت شایع سردی دست‌ها و انگشتان دست است، بیماری‌ به نام سندرم رینود است. افراد مبتلا به این بیماری دارای رگ‌های خونی غیرعادی در دست‌ها هستند و نشانه‌های رینود به میزان تنگ شدن عروق بستگی دارد.
 
زمانی که این تنگی به طور متناوب و طولانی اتفاق بیفتد، علائم هم به شکل شدیدتری دیده می‌شوند، اما به هر حال سه علامت حتما در یک حمله رینود دیده می‌شود که عبارتند از؛  سرد شدن انگشتان دست و پا، تغییر رنگ و بروز رنگ‌پریدگی انگشتان و احساس خواب رفتن و سوزن سوزن شدن عضو پس از قرار گرفتن مجدد در محیط گرم است.  معمولا با ایجاد  رینود، پوست انگشتان سفید و رنگ پریده می‌شود اما با ادامه سرما و استرس، انگشتان بی‌حس و پوست آنها آبی خواهد شد. اگر فرد وارد محیط گرم‌تر شود یا استرس موجود از بین برود، نوک انگشتان کم‌کم حالتی شبیه خواب رفتن پیدا می‌کنند و رنگ آنها هم قرمز می‌شود. البته این مراحل در همه افراد شبیه هم نیست. حتی بیشتر مواقع همه انگشتان هم درگیر نمی‌شوند. یعنی سه یا چهار انگشت دچار حمله رینود می‌شوند. موارد شدید رینود حتما نیاز به درمان دارند. البته قرار نیست با روش‌های درمانی موجود، بهبود کامل اتفاق بیفتد، اما کم شدن شدت بیماری و پیشگیری از زخم شدن انتهای انگشتان جزو اهداف اصلی درمان هستند.


دلایلی که می تواند موجب سردی بدن شود
وزن کم بدن به عنوان BMI شناور در حدود ۱۸.۵ و یا کم تر تعریف شده است که می تواند دلایلی داشته باشد. هنگامی که شما کم وزن هستید، با کمبود چربی بدن توانایی از بین بردن دمای سرد بدن خود را ندارید. کاهش میزان مصرف غذا باعث کاهش سوزاندن کالری در متابولیسم بدن می شود، بنابراین حرارت بدن به اندازه کافی ایجاد نمی شود. در نظر گرفتن چندین کیلوگرم وزن در کل غذاهای سالم که حاوی مقدار زیادی پروتئین، چربی و کربوهیدرات های پیچیده هستند راه خوبی برای گرم کردن و بالا بردن درجه حرارت بدن است.

همیشه سرد بودن نشانه ای از هیپوتیروئید است که غده مربوطه  هورمون تیروئید را به اندازه کافی ارائه نمی دهد. بدون کارکرد مناسب  هورمون، سوخت و ساز بدن شما متوقف می شود و مانع از تولید کافی انرژی و گردش خون در  بدن می شود. علائم دیگر هیپو تیروئیدیسم ریزش مو، خشکی پوست و خستگی است. اگر مشکوک به یک مشکل تیروئیدی هستید، فورا به پزشک کراجعه کنید، که می تواند تشخیص را با آزمایش خون تایید کند و تیروئید را با کمک  داروهای مناسب  از  فعالیت آهسته خارج  کند.

میزان سطح پایین آهن یکی از رایج ترین دلایل سردی است.  آهن یکی از مواد معدنی کلیدی بوده  که به گلبول های قرمز شما کمک می کند تا اکسیژن را در همه جای بدن شما حمل کند، به طوری که گرما و سایر مواد مغذی به تمام سلول ها در بدن برسند.
 
 البته  نوعی قارچ وجود دارد که تقریبا در بدن  انسان‌هایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند رشد کرده  و  زنده می‌ماند، اختلالاتی از جمله سردی کف پا ایجاد می‌کند. برای درمان این مشکل علاوه بر مراجعه به متخصص و مصرف دارو می‌توانید در طول روز برای چند ثانیه روی انگشتان پا بایستید و سپس روی پاشنه برگردید. با تکرار این کار خون جریان پیدا می‌کند و کف پا گرم می‌شود. از طرفی انگل‌ها نیز به محض وارد شدن به بدن از مواد مغذی که باید وارد سلول‌ها شوند، تغذیه می‌کنند و این موضوع باعث سرد شدن دست‌ها و پاها می‌شود. اگر تغذیه مناسبی دارید، اما لاغر هستید و مدام وزن کم می‌کنید احتمال دارد دچار انگل شده باشید.

برای چند ثانیه روی انگشتان پا  بایستید سپس روی پاشنه برگردید، این کار را تکرار کنید تا خون در داخل کف پا جریان پیدا کند و گرم شود. به مدت ۱۵دقیقه پای خود را در یک طشت آب ولرم و نمک خیس کنید. فعالیت جسمی مانند: راه رفتن، شنا، دو یا دوچرخه سواری روند گردش خون به کف پا را بهبود می‌بخشد.

رعایت رژیم غذایی متعادل، کاهش میزان چربی و کلسترول باعث بهبود جریان خون در بدن خواهد شد. کاهش مصرف گوشت قرمز، غذا‌های آماده و افزایش مصرف میوه و سبزی‌های تازه، غلات سبوس دار گوشت کم چرب و ماهی‌های سالم مانند سالمون و تن در رفع این بیماری موثر است. غذای گرم بخورید، زیرا علاوه بر گرم کردن بدن، نسبت به غذای سرد انرژی کمتری برای هضم آن نیاز است. استعمال دخانیات باعث افزایش میزان کلسترول در رگ‌های خون و در نتیجه سفت شدن دیواره رگ‌ها و انقباض رگ‌های خون می‌شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد