جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ / ۰۸:۵۴
کد مطلب: 49064
۲

تبدیل تمام هسته‌های مشاوره دانش‌آموزی به مراکز مشاوره

تبدیل تمام هسته‌های مشاوره دانش‌آموزی به مراکز مشاوره
میگنا: دکتر علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در خصوص صحبت های اخیر وزیر آموزش و پرورش در این رابطه که کیفیت در بخش تربیت وابسته به بودجه نیست و این موضوع که مطرح می شود در بودجه سال ۹۹ شاهد کاهش بودجه بخش پرورشی خواهیم بود، بیان کرد: وزیر آموزش و پرورش درست می گوید. ما اینجا باید چند بخش را از هم جدا کنیم. بنده معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش هستم و مسئول بخشی از فعالیتهای خارج از فضای آموزشی در حوزه پرورشی و فرهنگی هستم. به معنای دیگر من به تنهایی مسئول اصلی پرورش بچه ها نیستم و کل نظام تعلیم و تربیت این وظیفه را برعهده دارد. بخش آموزشی وظیفه دارد سر کلاس ها آموزش مفاهیم را به دانش آموزان داشته باشد و من خارج کلاس را باید مدیریت کنم. این را می پذیریم که فعالیت های این معاونت تأثیر بیشتری در تربیت دارد.

وی یادآور شد: ما معتقد هستیم تربیت اصلی توسط معلم اتفاق می افتد و یا مدیری که کل فضای تربیتی مدرسه را زیر نظر دارد. بخش فعالیت های فرهنگی و پرورشی از این جهت بسیار  مهم است که سایر بخش ها در مدرسه، دانش محور است. مثلا بچه سر کلاس دانش نماز را یاد می گیرد اما اینکه آن دانش تبدیل به باور و مهارت می شود یا خیر و یا در شخصیت وی تأثیر می گذارد یا خیر به عهده فعالیتهای پرورشی و فرهنگی است.

کاظمی افزود: اگر مسامحتاً به فضای پرورشی و فرهنگی، می گویند تربیتی از آن منظر که در بالا توضیح دادم درست است و اگر در این شرایط بخواهیم از بخش پرورشی و فرهنگی غفلت کنیم آسیب جدی به تربیت زده ایم. آقای وزیر هم تأکید کردند که تلاش می کنند بودجه این بخش آسیب نبیند. بودجه قطعاً یکی از مولفه های اثربخش در کیفیت است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر با کمبود مشاور در مدارس روبرو هستیم که حضورشان هم در هدایت تحصیلی و هم تأمین سلامت روان بچه ها می تواند موثر باشد برای این جبران چه راهکارهایی اندیشیده اید؟ گفت: همه ما قبول داریم آموزش و پرورش با کمبود بودجه مواجه است و ما باید برای ارتقای کیفیت دنبال راه های جایگزین باشیم. در این بخش ما سعی کردیم با استفاده از همین مشاورانی که داریم ضریب نفوذشان را بالا ببریم. تقریبا تمام هسته های مشاور را به مراکز مشاوره تبدیل کردیم و در حال حاضر ۷۵۰ مرکز مشاوره دانش آموزی در کل کشور داریم. به تعبیر دیگر تمام دانش آموزان امکان دسترسی به خدمات مشاوره ای را دارند.

وی افزود: من معتقدم اگر در هر مدرسه، مشاور تخصصی داشته باشیم که دائم بچه ها را رصد کند موثرتر است اما باید خود را با وضع موجود تطبیق دهیم. به سمت تجهیز مراکز مشاور رفتیم و کار دیگری که انجام دادیم این بود که همیار مشاور را که از خود بچه ها استفاده می کند، در مدارس فعال کردیم. این که تیمی تشکیل بدهیم و به توانمندسازی و آگاهی سازی این تیم بپردازیم که بتواند خدمات مشاوره ما را توسعه بدهد.

کاظمی اظهار داشت: بخش مهم دیگر کار ما استفاده از خود معلمان به عنوان رابط ما با بچه ها بودند. نقشی که معلم می تواند برای کمک به ارتقاء سلامت روانی دانش آموزان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی انجام دهد، غیرقابل انکار است. ما در هر مدرسه یک معلم را به عنوان رابط مشاوره توانمند کردیم که مرجع مشاوره کلی در آن مدرسه باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پایان با بیان اینکه سازمان برنامه ریزی سقف جذب مشاور را از ماده ۲۸ و همچنین دانشگاه فرهنگیان افزایش داده است، بیان کرد: در نهایت معتقد هستیم هر دانش آموز در هر پایه استلزامات و رفتار خاصی دارد و حرف شنوی وی از معلم بیشتر است. پس روی نقش معلم و توانمندسازی آن تأکید بیشتری داریم اما ایده آل ما این است که در هر مدرسه، یک مشاور داشته باشیم که هم به معلمان و هم به دانش آموزان و هم اولیای آنها خدمات مشاوره ای ارائه دهد که این ایده آل فعلا میسر نیست.
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...