کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هشدار؛ برخی دانش‌آموزان مناطق دوزبانه، در معرض ترک تحصیل

خبرگزاری ایسنا , 16 آذر 1398 ساعت 17:33

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اجرای برنامه‌ای برای تقویت مهارت‌های زبانی نوآموزان پیش دبستانی با همکاری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: در برخی مناطق دانش‌آموزانی را داریم که علیرغم حضور در مدرسه از مهارت‌های زبانی لازم برخوردار نیستند تا زبان فارسی را خوب متوجه بشوند. اینها در معرض آسیب‌های جدی برای ترک تحصیل قرار دارند.


میگنا: دکتر رضوان حکیم‌زاده درباره مشکلات و چالش‌های آموزش زبان فارسی در مناطق دوزبانه اظهار کرد: بسیار مهم است که بتوانیم از دوره پیش دبستانی نوآموزان را برای تقویت مهارت‌های زبانی و توانش زبانی آماده کنیم.

وی افزود: در این راستا یکی از بهترین بسترها دوره پیش دبستانی است، زیرا هنوز وارد جریان جدی آموزش نشده‌ایم. این موضوع را با جدیت دنبال می‌کنیم و برنامه‌ای را برای تقویت مهارت‌های زبانی  نوآموزان پیش دبستانی با همکاری سازمان پژوهش در شرف اجرا داریم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه چرا دانش آموزانی را در مناطق دوزبانه داریم که تا پایه‌های چهارم و پنجم ابتدایی درس می‌خوانند اما هنوز به زبان فارسی مسلط نیستند؟ گفت: متاسفانه زمانی که دانش‌آموزان نتوانند به زبان برنامه درسی که زبان ملی است تسلط پیدا کنند، امکان فراگیری و موفقیت تحصیلی را از دست می‌دهند.

حکیم‌زاده ادامه داد: در برخی مناطق دانش‌آموزانی را داریم که علیرغم حضور در مدرسه از مهارت‌های زبانی لازم برخوردار نیستند تا زبان فارسی را خوب متوجه بشوند. اینها در معرض آسیب‌های جدی برای ترک تحصیل قرار دارند و به همین دلیل اگر بتوانیم پیش دبستانی را در مناطق دوزبانه صد درصد پوشش دهیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه با توجه به اهمیت پیش دبستانی به عنوان کلید عدالت آموزشی، یک ردیف اعتباری در بودجه برای آن در نظر گرفته‌اند گفت: این ردیف اعتباری با اولویت مناطق محروم و دوزبانه توزیع و پیش دبستانی را به شکل الزامی در این مناطق داریم. در سال‌های گذشته نیز هدف گذاری ما طوری بوده است که بتوانیم حداکثر پوشش را داشته باشیم و میانگین ما در این مناطق از میانگین کشوری بالاتر است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: میانگین کشوری پوشش پیش دبستانی ۷۴ درصد است؛ در حالی که این نرخ در خوزستان ۱۰۰ درصد، سیستان و بلوچستان ۸۶ درصد، خراسان شمالی ۹۲ درصد و ایلام بالای ۹۰ درصد است.
 


کد مطلب: 49070

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/49070/هشدار-برخی-دانش-آموزان-مناطق-دوزبانه-معرض-ترک-تحصیل

میگنا
  https://www.migna.ir