کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۵ راز خوشبختی بیل گیتس فاش شد!

یک پزشک , 24 آذر 1398 ساعت 8:00

افراد ثروتمند و میلیاردر لزوما خوشحال و خوش‌بخت نیستند، اما «بیل گیتس»؛ بنیان‌گذار مایکروسافت، جزو معدود ثروتمندانی است که احساس خوش‌بختی و خوشحالی می‌کند.


میگنا: اخیرا، در برنامه معروف «Ask Me Anything» ردیت حدود ۳۰ دقیقه از بیل گیتس پرسش‌های شخصی و خانوادگی می‌شود و از جمله از او می‌پرسند: «آیا شما خوشحال هستید؟» و «چه چیزی شما را خوشحال می‌کند؟»
 
دومین ثروتمند دنیا در سن ۶۳ سالگی پاسخ می‌دهد: «بله؛ وقتی ۳۰ ساله بودم. فکر نمی‌کردم که افراد در دهه ۶۰ زندگی خود بسیار باهوش یا سرگرم‌کننده باشند. حالا من تغییر عقیده دادم و اگر درباره ۲۰ سال بعد سوال کنید؛ به شما خواهم گفت افراد ۸۰ ساله چقدر باهوش هستند.»

بیل گیتس جواب پرسش دوم را هم این‌طور می‌دهد: «اخیرا برخی‌ها گفتند وقتی فرزندان شما خوب عمل می‌کنند؛ یک وضعیت بسیار ویژه خواهد بود. من به عنوان یک پدر کاملا با این نظریه موافقم.»

همچنین او دلیل دیگری برای شادی کردن ذکر می‌کند: «گاهی اوقات به قول و قرار‌های با خود مانند ورزش کردن بیشتر عمل می‌کنید که باعث افزایش شادی شما می‌شود.»

فارغ از اینکه شما مدیرعامل سابق مایکروسافت را چقدر فردی موفق، خوش‌بخت یا الهام‌بخش و مربی زندگی می‌دانید؛ او در همین ۳۰ دقیقه صحبت و پاسخ به پرسش‌های شخصی زندگی خود، به ۵ راز خوشحالی و خوش‌بختی خودش اشاره می‌کند. در کمال ناباوری، این راز‌ها به سادگی در دسترس هر فردی هستند:


۱. بیست سال بعد خودتان را تصور و با او صحبت کنید
هیچ روش مطمئن‌تری برای به دست آوردن دیدگاه تازه درباره مشکلات خارق‌العاده آینده وجود ندارد جز اینکه خودتان را ۲۰ سال پیرتر تصور کنید و با این خود به گفتگو بنشینید.
همیشه خود ۲۰ سال پیرتر، فردی عاقل‌تر است و می‌تواند به شما آرامش، شادی و آسانی طی کردن مسیر را بدهد. همان‌طور که بیل گیتس اعتراف می‌کند؛ همه ما در سنین ۴۰، ۶۰ و ۸۰ سالگی مشغول گفتگو با جوان ۲۰ ساله خودمان هستیم.
وقتی در ۵۰ سالگی هستید و با خود ۲۰ سالگی صحبت می‌کنید؛ یک فرد پیر و فرصت از دست داده به حساب می‌آیید، ولی وقتی با خود ۷۰ ساله صحبت می‌کنید؛ به شما می‌گوید چقدر هنوز جوان، قدرتمند و دارای فرصت هستید.
هنگامی که برای ۱۵ دقیقه با خود خلوت می‌کنید و در مکانی ساکت هستید؛ تجسمی ساده از آینده خود داشته باشید. اگر تصور نمی‌کنید ۲۰ سال دیگر زنده باشید؛ پس دوست دارید الان چه کار‌هایی انجام دهید و از این فرصت چگونه برای شادی بیشتر سود ببرید. با خودتان صحبت کنید و به درک درستی از آینده برسید.


۲. تعهدات خود را دنبال کنید
هیچ‌چیزی احساس قدرت بیشتری به شما نمی‌دهد تا زمانی که به وعده‌ها و تعهدات با خودتان عمل کنید.
هیچ‌یک از ما نمی‌توانیم نتیجه هر اتفاقی را کنترل کنیم، ولی می‌توانیم آن چیزی که با خودمان شرط گذاشته و وعده کردیم را کنترل کرده و انجامش دهیم. این کار باعث به وجود آمدن احساس قدرت بیشتری در ما می‌شود و دیگران هم به سوی ما جلب می‌شوند.
اگر تعهدات خود را دنبال نکنید؛ دیگران هم به شما اعتماد و اتکا نخواهند داشت و در نتیجه نخست خودتان آن اعتماد به نفس و باور درونی را از دست می‌دهید. نمی‌توان فردی را در زندگی بدون اعتماد به نفس شاد و خوش‌بخت تصور کرد.


۳. به دیگران ببخشید
بیل گیتس در بخش دیگری از سخنانش به بخشش و امور خیرخواهانه اشاره می‌کند و این کار را شادی‌آفرین می‌خواند؛ به حدی که ترک آن را یک اشتباه بزرگ برای خود می‌خواند.

او در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۷ بنیاد «بیل و ملیندا گیتس» را راه‌اندازی کرد که اکنون سرمایه‌ای نزدیک به ۵۰.۷ میلیارد دلار دارد. گیتس می‌گوید هدیه دادن باعث می‌شود حس خوبی داشته باشیم و برای سلامتی ما مفید است. باعث تشکر و قدردانی از دیگران می‌شود.
او به سخنان David Steindl.Rast در یک برنامه TED اشاره می‌کند که «شادی در تشکر کردن از ما نیست بلکه سپاس‌گذاری از دیگران ما را شاد می‌کند.»


۴. بیشتر ورزش کنید
گیتس تنیس بازی می‌کند و خوب می‌داند ورزش کردن چقدر در بهبود روحیه او موثر است. ثابت شده است ورزش باعث افزایش سروتونین در بدن می‌شود که از بین برنده افسردگی‌های مزمن است.

ورزش کمک می‌کند مغز شما بهتر کار کرده و خلق‌وخو، خواب و اشتهای بهتری داشته باشید. ورزش سطح اندورفین‌های بدن شما را بالا می‌برد که یک متعادل‌کننده مزاج است. باعث رفع یا محدود شدن استرس و اضطراب در مغز شما می‌شود و کمک می‌کند الگوی خواب عمیق بهتری داشته باشید.
با ورزش کردن می‌توانید تمرکز بیشتری روی فعالیت‌های خود داشته باشید که در رسیدن به موفقیت بسیار موثر است.


۵. اول عشق‌ورزی
دوباره جمله «وقتی فرزندان شما خوب عمل می‌کنند؛ یک وضعیت بسیار ویژه خواهد بود.» را بررسی کنید. یک عبارت بسیار معنادار است.
یکی از پنج حسرت بزرگ مردم در حال مرگ، «وقت گذراندن با افرادی است که بیشتر دوست‌شان داشتند.» بسیاری از مردان در سال‌های انتهایی زندگی این حسرت و تاسف بزرگ را دارند که چرا برای خانواده، همسر، فرزندان و دیگرانی که دوست‌شان داشتند؛ وقت بیشتری نگذاشتند.

در حقیقت، ایجاد تعادل میان کار و زندگی یک راز خوش‌بختی است. اینکه بدانید چقدر باید در دفتر کار و چقدر باید در خانه کنار خانواده باشید.

شاید تصور کنید این خوب است، ولی اگر چند صد میلیون تومان داشته باشم؛ در کنار خانواده خوش‌بخت‌تر خواهم بود. بیل گیتس این‌طور فکر نمی‌کند و می‌گوید وقتی به خود و دیگران اعتماد می‌کنید؛ از نظر جسمی و عاطفی حس خوبی خواهید داشت.
وقتی عادت کنید دیگران را دوست بدارید و بدان مهر و محبت کنید؛ بسیار خوش‌بخت‌تر از یک میلیاردر تنها، خودخواه و ناسازگار هستید.
 


کد مطلب: 49135

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/49135/۵-راز-خوشبختی-بیل-گیتس-فاش

میگنا
  https://www.migna.ir