پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ / ۱۳:۲۰
کد مطلب: 49272
۱
با انجام مطالعاتی بر روی ۱۶۰۰ نفر تاکید شد

دلایل اهمیت سلامت معنوی

دلایل اهمیت سلامت معنوی
میگنا: در تعریف سلامت از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی آمده که "سلامت یک حالت دینامیک از تامین رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است و نه فقط نبودن بیماری و نقص عضو". به عبارت دیگر همانگونه که از این تعریف برمی آید ، سلامت علاوه بر جنبه های جسمانی، دارای ابعاد روانی، اجتماعی و معنوی نیز هست.

از نظر پیشینه، طی نیم قرن اخیر، رفته رفته مجامع علمی متوجه بعد دیگری از سلامت، تحت عنوان سلامت معنوی شده اند که گرچه متقدمان علوم پزشکی به آن عنایت داشته‌اند ولی به دنبال رنسانس علمی در اروپا و رشد سریع علوم در بخش‌های مادی و جدایی علم از دین و معنویت در این بستر تاریخی، مغفول واقع شده بود.

نهضت استخراج و طبقه بندی علمی جنبه های معنوی سلامت با توجه به بستر محیای آن در متون اسلامی و نیز سابقه غنی آن در فرهنگ ایرانی و عنایت اطباء و علما در طول تاریخ، اقدامی است که در سالیان اخیر در حال پیگیری و توجه است و در سال ۱۳۹۷ منجر به انتشار اولین نسخه دانشنامه سلامت معنوی شد.

مطالعه قند و لیپید تهران که یکی از مطالعات جامع مبتنی بر جمعیت بوده زمینه را برای پژوهش این بعد از سلامت فراهم ساخته است.

دکتر پریسا امیری، رییس مرکز تحقیقات  تعیین کننده های اجتماعی سلامت پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، اخیرا به بررسی ارتباط سلامت معنوی با کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در بزرگسالان تهرانی پرداخته است .
وی با اشاره به اینکه این مطالعه با  ابزار پرسشنامه و تجزیه و تحلیل پاسخ های آن بر روی حدود ۱۶۰۰ نفر انجام شده، گفت: "یافته های مطالعه قند و لیپید تهران ارتباط سلامت معنوی با کیفیت زندگی مرتبط با سلامت را در بین زنان و مردان تهرانی نشان می‌دهد."

این عضو هیات علمی افزود: بر اساس بررسی‌های انجام گرفته، ارتباطی مثبت بین مولفه شناختی/عاطفی سلامت معنوی با بعد روانی کیفیت زندگی در زنان و مردان وجود داشت و  همچنین در خصوص بعد جسمانی کیفیت زندگی، این ارتباط به شکلی غیرمستقیم و به واسطه اثر بعد روانی در زنان و مردان مشاهده شد.

امیری در ادامه توضیح داد: معنویت به دلیل فراهم کردن چارچوبی برای توصیف تجارب زندگی و ایجاد حس یکپارچگی و اتصالات وجودی، به ارتقاء سلامت روان کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بدون سلامت معنوی، دیگر ابعاد زیستی، روان‌شناختی و اجتماعی نمی‌توانند عملکرد مطلوبی داشته باشد یا به حداکثر ظرفیت خود برسند، اضافه کرد: فقط با درنظر گرفتن این جنبه است که بالاترین سطح کیفیت زندگی مرتبط با سلامت که هدف نهایی مداخلات مرتبط با سلامت است، قابل دستیابی خواهد بود.

این متخصص آموزش بهداشت توضیح داد: برخورداری از معنویت از طریق مقابله مذهبی مثبت شامل روش‌هایی مانند دعا، اعمال خیرخواهانه در شرایط منفی، ادراک رابطه با خدا، اعتقاد به هدف خیرخواهانه برای زندگی و حس ارتباط با جامعه مذهبی، کیفیت زندگی مرتبط با سلامت را افزایش می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،  وی در پایان گفت: با توجه به ارتباط سلامت معنوی با کیفیت زندگی و سلامت در زنان و مردان به ویژه در بعد روانی، طراحی کردن مداخلات با هدف تقویت ارزش ها و باور های معنوی و دینی، جهت ارتقاء سلامت روان و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه ضروری به نظر می‌رسد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...