جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ / ۲۲:۵۶
کد مطلب: 49276
۱

افتتاح مجتمع مشاوره و خدمات روان شناختی آموزش و پرورش در مشهد

افتتاح مجتمع مشاوره و خدمات روان شناختی آموزش و پرورش در مشهد
میگنا: قاسمعلی خدابنده مدیر کل آموزش و پرورش استان در آیین افتتاح مجتمع مشاوره و خدمات روانشناختی شهید مطهری آموزش و پرورش ناحیه یک مشهد تاسیس مراکز مشاوره را از جمله کارهای خوب و تاثیرگذار در حوزه دانش آموزی دانست و عنوان کرد: بحث آسیب های اجتماعی طی چند سال گذشته برای همه مسئولین نظام دغدغه مندی ایجاد کرده است و همین موضوع باعث شده پیشگیری از این آسیب ها مسیر خوبی را در پیش گرفته و اقدامات خوبی در دستگاه ها و به خصوص در آموزش و پرورش صورت پذیرد.

وی افزود: در حال حاضر ۴۹ مرکز مشاوره دانش آموزی در سطح استان وجود دارد به این معنی که تمام مناطق و شهرستان های استان خراسان رضوی یک مرکز مشاوره داشته و با افتتاح این مرکز دو ناحیه در سطح شهر مشهد دارای دو مرکز مشاوره دانش آموزی هستند.

خدابنده با اشاره به لزوم توجه به پیشگیری از آسیب های اجتماعی در میان جعیت دانش آموزی خاطر نشان کرد: دانش آموزان به لحاظ شرایطی که دارند در معرض آسیب بیشتری نسبت به سایر اقشار قرار دارند، به همین جهت اگر در سنین نوجوانی و بلوغ اقدامات پیشگیرانه انجام پذیرد بسیاری از مشکلات در حوزه آسیب های اجتماعی حل خواهد شد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی همچنین از رونمایی از اطلس خطرپذیری آسیب های اجتماعی دانش آموزان استان خبر داد و گفت: نقشه خطرپذیری دانش آموزان برای کل استان خراسان رضوی ترسیم شده و برای همه مدارس ارسال شده است، در این اطلس آسیب هایی که ممکن است برای دانش آموزان هر منطقه رخ بدهد و راهکارهایی که برای جلوگیری از بروز این خطرات باید انجام پذیرد پیش بینی شده است.

وی ضمن اشاره به برنامه های خوبی که در حوزه مشاوره استان صورت پذیرفته گفت: علی رغم کمبودهایی که در حوزه نیروی انسانی وجود دارد با این حال همکاران ما تمام تلاش خود را بکار بسته اند و در سال جاری دبیرخانه مشاوره کشوری به استان خراسان رضوی واگذار شده که نشان از توانمندی همکاران ما در این حوزه است.

خدابنده در پایان با بیان اینکه در شهر مشهد دانش آموزانی از ۲۷ کشور مختلف دنیا و با تلفیقی از قومیت های مختلف در حال تحصیل اند تصریح کرد: امروز هم خانواده ها و هم دانش آموزان پذیرفته اند که برای حل چالش های تحصیلی، خانوادگی و ... باید به مشاورین مراجعه کنند که این پذیرش نتیجه تلاش ها، صبر و بردباری همکاران ما در حوزه مشاوره است.

قابل ذکر است سیدرضا خاتم پور مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک مشهد در ابتدای این جلسه گفت: وجود مجتمع خدمات روانشناختی و مشاوره دانش آموزی در حاشیه شهر و مناطق محروم یک ضرورت است و دانش آموزان این مناطق نیاز به توجه و مراقبت ویژه دارند که این توجه منجر به ارتقاء خودباوری و عزت نفس در آن ها خواهد شد.

وی افزود: این نوع مجتمع ها و مراکز مشاوره ای در مناطق حاشیه شهر می تواند برای دانش آموزان بسیار مفید واقع شود و آسیب های اجتماعی را در این مناطق کاهش خواهد داد.

گفتنی است مجتمع مشاوره و خدمات روان شناختی دانش آموزی شهید مطهری به عنوان مرکز مشاوره دانش آموزی شماره دو اداره آموزش و پرورش ناحیه یک مشهد با رویکرد آموزشی، پژوهشی و درمانی در فضایی بالغ بر ۲۵۰ مترمربع و از طریق نوسازی، تکمیل و تجهیز انبار ضایعات اداره آموزش و پرورش ناحیه یک در مدتی قریب به یک ماه آماده بهره برداری گردید.

این مجتمع با هدف کاهش آسیب های اجتماعی موجود در حاشیه شهر مشهد به ارائه خدمات مشاوره و روان شناختی از قبیل خدمات مشاوره کودک، نوجوان، مشاوره تحصیلی، نوروفیدبک، روان درمانی، روان سنجی و گفتار درمانی به دانش آموزان حاشیه شهر مشهد می پردازد.

 
ارتباط میان اولیاء دانش آموزان و مدرسه رمز موفقیت مبارزه با آسیب های اجتماعی است
همچنین معاون استاندار و فرماندار مشهد ارتباط میان اولیاء دانش آموزان و مدرسه را رمز موفقیت مبارزه با آسیب های اجتماعی دانست. 
 
سیدمحمدرضا هاشمی در این مراسم گفت: کودکان به مثابه کبوتری هستند که یک بال آن خانواده و یک بال دیگر مدرسه است و اگر قرار است اتفاق مثبتی حاصل شود حتما باید این دو بال در کنار همدیگر تقویت شوند.

وی افزود: ارتباط و تعامل بین مدرسه و خانواده نقش مثبتی را در جهت کاهش آسیب های اجتماعی ایفا می کند و در طی سال های گذشته مقام معظم رهبری به بحث آسیب های اجتماعی توجه ویژه داشته اند و حتما باید در زمینه کاهش این آسیب ها تلاش نماییم.

هاشمی تصریح کرد: در خراسان رضوی از تمامی استان های کشور دانش آموز داریم و تنوع فرهنگ ها، قومیت ها و نگاه های مختلف در این استان حجم کار را بسیار بیشتر کرده و وجود مجتمع ها و مراکز مشاوره ای و روانشناختی دانش آموزی در این استان پهناور یک ضرورت است.

فرماندار مشهد مقدس اظهار کرد: ارتباط میان اولیاء دانش آموزان و مدرسه رمز موفقیت مبارزه با آسیب های اجتماعی است و در این بین توجه به آموزه ها و مسائل اخلاقی، دینی و معنوی بسیار حائز اهمیت است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.