جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸ / ۱۳:۵۴
کد مطلب: 49287
۱
Misophonia

اختلالی که روانتان را می خراشد

اختلالی که روانتان را می خراشد
میگنا: مبتلایان به این اختلال می‌گویند که اغلب به محرک‌های بینایی که همراه با صدا هستند واکنش نشان می‌دهند و ممکن است عکس‌العمل بدی نسبت به حرکات تکراری داشته باشند. این اختلال از خفیف تا شدید متغیر است و با علائمی چون ناراحتی، انزجار، فرار از موقعیت و در مراحل حادتر با خشم، نفرت، ترس و پریشان‌حالی فرد همراه است. افرادی که از این اختلال رنج می‌برند گاهی از شنیدن صدای صفحه‌کلید تلفن همراه اطرافیان، صدای برف‌پاک‌کن ماشین، صدای دسته‌کلید و یا هر حرکت کوچک تکراری دیگر منزجر شده و پا به فرار می‌گذارند.
 
اختلال میسوفونیا مشکلات زیادی در زندگی اجتماعی مبتلایان خود ایجاد می‌کند و باعث دوری آن‌ها از همسر، خانواده و یا همکاران می‌شود. سن شروع این اختلال بین 9 تا 13 سالگی و در دختران شایع‌تر است.


علت ایجاد اختلال میسوفونیا
یک گروه تحقیقاتی در کشور انگلیس مطالعه‌ای روی 20 فرد مبتلا به این اختلال و 22 فرد سالم انجام دادند و آن‌ها را در معرض صداهای مزاحمی چون (ملچ‌ و ملوچ، جویدن، هورت‌ کشیدن و صدای نفس کشیدن) و صداهای خنثی مثل صدای باران و ... قرار دادند و سپس ارزیابی‌شان کردند. همان‌طور که انتظار می‌رفت افراد مبتلا به این اختلال از شنیدن صداهای مزاحم بسیار ناراحت شدند در حالی‌ که افراد فاقد این اختلال مشکلی با این صداها نداشتند و هر دو گروه نسبت به شنیدن صداهای خنثی عکس‌العمل یکسانی داشتند و تفاوت چندانی بین دو گروه مشاهده نشد.

پزشکان مطمئن نیستند که علت این اختلال چیست ولی با اطمینان اعلام کرده‌اند که مشکل از گوش و شنوایی فرد نیست و ممکن است ژنتیکی و یا مربوط به چگونگی تأثیر صدا بر مغز و واکنش‌های خودکاری که در بدن ایجاد می‌شود و بخش‌هایی از مغز باشد که اهمیت صداها را رمزگذاری می‌کند و یا گاهی نیز ناشی از اضطراب بالا، اختلال دوقطبی یا وسواس – اجباری می‌تواند باشد.
 
 

چگونه به درمان اختلال میسوفونیا کمک کنیم؟
از آنجا که این شرایط بر زندگی روزمره تأثیرگذار است، باید یاد بگیریم که آن را چگونه مدیریت کنیم. بنا به اعلام انجمن میسوفونیا با اعمال برخی تغییرات در شیوه زندگی می‌توان به کاهش اثرات سوء این اختلال کمک کرد. این تغییرات عبارت‌اند از ورزش منظم، رعایت یک رژیم غذایی سالم، برنامه خواب منظم و مدیریت استرس.

چند پیشنهاد برای اینکه از این اختلال کمتر آسیب ببینیم:
گوش کردن به صداهای سفید
سروصدای سفید نوعی سروصدا است که با ترکیب تمام فرکانس‌های مختلف صدا با هم ایجاد می‌شود. صدای سفید از کنار هم گذاشتن تمام فرکانس صداهایی که توسط گوش انسان شنیده می‌شود ایجاد می‌شود به‌عنوان‌ مثال به صداهایی که از آژیر آمبولانس‌ها، ماشین پلیس و ماشین‌های آتش‌نشانی پخش می‌شود صدای سفید گفته می‌شود. اپلیکیشن های خاصی برای ایجاد این صداها وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها نیز بهره ببرید؛ مانند اپلیکیشن White Noise Lite که در کافه بازار نیز موجود است.

از گوش‌گیر یا Ear Plug استفاده کنید
این وسیله ارزان‌ قیمت تقریباً در تمام داروخانه‌ها موجود است. بهتر است همیشه آن‌ها را در دسترس خود داشته باشید و در زمان نیاز از آن استفاده کنید. این وسیله معمولاً جنسی مانند پنبه دارد و بسیار نرم است و باعث می‌شود تا هیچ محفظه‌ای در گوش شما برای نفوذ صدا باز نماند.

موزیک درمانی
هدفون یک وسیله ضروری برای شما است. هیچ‌گاه بدون هدفون خانه را ترک نکنید. موسیقی، درمانی شگفت‌انگیز است که نه‌تنها گوش شما را بیهوده مسدود نمی‌کند بلکه با گوش دادن به آهنگ مورد علاقه‌تان به آرامش رسیده و ذهنتان را از تمرکز بر صداهای مزاحم منحرف می‌کند.

محیط را ترک کرده و نفس بکشید
زمانی که احساس می‌کنید از سروصداهای اضافه اطرافیانتان خشمگین می‌شوید به بهانه‌ای اتاق را ترک کنید. این‌ یک ترفند خوب برای آرام کردن خود و آماده شدن برای بازگشت به آن محیط است.
 


مشکلتان را به اطرافیان توضیح دهید
درست است که این‌ یکی از سخت‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید ولی برای اینکه به‌ اشتباه مورد قضاوت قرار نگیرید بهتر است شرم و خجالت خود را کنار گذاشته به آن‌ها توضیح دهید که برخی صداها چگونه شما را به‌هم‌ریخته و اذیتتان می‌کند.

مشاوره با روانشناس
برای اینکه مورد درمان قرار بگیرید بهتر است با یک روانشناس یا یک درمانگر ملاقات کنید. گاهی اوقات فقط صحبت کردن در مورد چیزی که باعث ترس، ناراحتی و اضطراب می‌شود می‌تواند کمک‌کننده باشد.

به یک انجمن بپیوندید
تعداد زیادی از افراد جامعه نیز مشکل شما را دارند؛ بنابراین می‌توانید بگردید و به انجمن مربوط به اختلالتان بپیوندید تا با نکات و ترفندهایی که آن‌ها با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند آشنا شوید. در کل ارتباط با انجمن‌ها در درمان اختلالات بسیار سودمند است.

قرار گرفتن در معرض صداهای آزاردهنده
مثلاً زمانی که دوستتان مشغول خوردن چیپس است بروید و کنار او بنشینید و اجازه دهید در معرض صدای آزاردهنده ناشی از جویدن چیپس قرار بگیرد. این کار می‌تواند گام کوچکی برای بی‌حس کردن خود نسبت به محرک‌ها باشد باید سعی کنید که مغز خود را به‌اندازه کافی در مدت‌زمان زیادی منحرف کنید. بعد از مدتی خواهید دید که صدای آزاردهنده دیگر به‌اندازه قبل اذیتتان نمی‌کند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید