پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۳
کد مطلب: 49365
۲

ضرورت تاب‌آوری امدادگر

حسین ملکی
ضرورت تاب‌آوری امدادگر
بحران بدان معنا که اختلال زیست‌محیطی، روانی و اجتماعی از توانایی جامعه برای مقابله با مشکلات فراتر باشد. به همین دلیل، مداخله روانی-اجتماعی را متخصصان مربوطه ازجمله روانشناسان در بحران، با هدف کاهش واکنش‌های پس از آسیب در بازماندگان حادثه ضروری می‌دانند. تربیت متخصصانِ مداخله‌گر روانی-اجتماعی قبل از هر حادثه‌ای و در شرایط بحرانی از ملزومات جامعه انسانی است. برای تربیت و اعزام این متخصصان آموزش مسائل زیر لازم است:   

متخصصانی در تیم‌های مداخله‌گر روانی-اجتماعی ورود پیدا کنند که تاب‌آوری نسبتا بالایی و توان مداخله مربوطه را دارند. آشنایی و توجه اعضای تیم مداخله‌گر روانی-اجتماعی به فرهنگ، زبان، دین و آداب و رسوم آسیب‌دیدگان ضروری است. از این‌رو قبل از اعزام تیم مداخله‌گر روانی-اجتماعی به منطقه آسیب‌دیده، آموزش کلی و اجمالی درباره فرهنگ، زبان، دین و آداب و رسوم آسیب‌دیدگان باید صورت گیرد.

گروه‌های آسیب در منطقه را شناسایی و در اولویت نخست مداخله قرار دهند. گروه‌های آسیب، افرادی هستند که در شرایطِ بحرانی در معرض خطر بیشتری قرار دارند و شامل کودکان، سالمندان، معلولان، زنان باردار و افرادی که عضوی از خانواده‌شان فوت شده باشد، می‌شود، زیرا ممکن است به واسطه آنان اطلاعات مفیدی از منطقه آسیب‌دیده کسب کنند و مداخله سریع‌تر و مطلوب‌تری داشته باشند.

شناسایی و آگاهی از منابع قدرت، افراد نافذ مانند امام جماعت، دهخدا، ریش‌سفید و... بسیار مهم است.

شناسایی و آگاهی از منابعی که افراد را در مواقع لزوم ارجاع‌دهند، اینکه چگونه و به کجا ارجاع داده شوند، از نکات بسیار مهم است. پس از اعزام و مداخله نیز روش‌های مراقبت، بازگشت به حالت اولیه و تخلیه هیجان منفی متخصصان بسیار حائز اهمیت است. اعضای تیم مداخله‌گر حمایت‌های روانی-اجتماعی باید پس از مداخله با کمکِ سرتیم، دیگر متخصصان صاحب‌نظر و با تجربه وضع روانی-اجتماعی خودشان را به حالت اولیه برگردانند.

به هر حال هر ساله سوانح طبیعی و ساخته دست بشر، سلامت هزاران انسان را به لحاظ جسمی، روحی، روانی و اجتماعی تهدید می‌کند. بروز شرایط بحرانی نیازهای جدیدي را بنا نهاده ، الگوی مرسوم متعارف زندگی را به هم می‌ریزد و انسان را در شرایط دشوار قرار می‌دهد. چنین پیشامدی به شکل ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی رخ می‌دهد و جامعه را به شدت غافلگیر می‌ كند. افراد به دلیل عدم رشد کافی جسمی ، عاطفی، اجتماعی و همچنین عدم آگاهی و آمادگی در برابر شرایط بحرانی دارای توانایی لازم برای شناخت و پذیرش سانحه و پیامدهای آن نیستند، لذا آسیب‌پذیرترین قشر در برابر آثار و پیامدهای شرایط بحرانی، بالاخص در بعد روانی - اجتماعی آن هستند و ممکن است به علایم اختلال استرس بعد از سانحه(تروما) نومیدی و اضطراب مبتلا شوند.

این افراد در شرایط بحرانی ، بیشتر آسیب دیده و بیشتر مورد سوء رفتار قرار می‌گیرند. لذا شناخت و آگاهی از مخاطرات و نیازمندی‌ها در جهت پیشگیری و مداخله زودرس و ارایه راهکارهای مناسب برای حفظ سلامت افراد لازم و ضروری است؛ موضوعی که در مورد امدادگران نیز بایستی رعایت شود و  از آن به عنوان تاب آوری یاد می‌شود.

 
حسین ملکی روانشناس مداخله‌گر حمایت‌های روانی-اجتماعی در بلایا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم