کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کشف یک سوئیچ مولکولی برای درمان بیماری‌ سیستم اعصاب

خبرگزاری ایرنا , 22 دی 1398 ساعت 14:12

محققان کلینیک مایو در آمریکا موفق به کشف یک سوئیچ مولکولی شده‌اند که در درمان بسیاری از بیماری‌های مربوط به سیستم عصبی از جمله ام اس موثر است.


کشف یک سوئیچ مولکولی برای درمان بیماری‌های سیستم اعصاب

 
به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، این مطالعه نشان می‌دهد با خاموش کردن یک گیرنده به نام Protease Activated Receptor ۱ یا به اختصار PAR۱ به طور ژنتیکی می‌توان تولید میلین را در بدن افزایش داد. میلین به غلاف چربی اطراف سلول‌های عصبی گفته می‌شود. در بیماری ام‌اس این پوشش چربی آسیب می‌بیند و ارسال پیام‌های عصبی مختل می‌شود.

در واقع بر اساس این مطالعه با مهار par۱ می‌توان به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در اکثر بیماری‌های مربوط به سیستم عصبی مرکزی دست یافت. سیستم عصبی مرکزی  (CNS )،  شامل مغز، نخاع و اعصاب بینایی است.
این مطالعه پتانسیل فوق‌العاده‌ای در درمان بیماری‌های مربوط به سیستم عصبی دارد و مراحل اولیه آن در مدل‌های حیوانی موفقیت آمیز گزارش شده و در انتظار تایید سازمان غذا و داروی آمریکاست. محققان امیدوارند با استفاده از این رویکرد بتوانند بیماری ام‌اس را درمان کنند.

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی پاسخ غیر متعارفی به سیستم عصبی مرکزی می‌دهد. در بیماری ام اس ، سیستم ایمنی به میلین حمله می‌کند. میلین آسیب دیده سبب بوجود آمدن تصلب بافت (sclerosis) می‌شود که نام بیماری نیز از همین واژه گرفته شده است. زمانی که پوشش میلین یا بافت‌های عصبی آسیب می بینند، ارسال پیام‌های عصبی مختل می‌شود که عوارض مختلفی دارد.

ام اس پیشرونده مقدماتی، نوع عودکننده – فروکش کننده، ام اس پیشرونده ثانویه و نوع پیشرونده عودکننده اشکال مختلف این بیماری هستند و در حال حاضر حدود ۲.۵ میلیون نفر در سراسر جهان به ام اس مبتلا هستند.  
نتایج این مطالعه در نشریه Neuroscience منتشر شده است.
 


کد مطلب: 49366

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/49366/کشف-یک-سوئیچ-مولکولی-درمان-بیماری-سیستم-اعصاب

میگنا
  https://www.migna.ir