کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اجرای طرح سلامت روانی و مراقبت اجتماعی سراج در کردستان

خبرگزاری ایسنا , 29 دی 1398 ساعت 6:41

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان از اجرای طرح سلامت روانی و مراقبت اجتماعی سراج در سه بسته خبر داد.


میگنا: دکتر فرزین رضاعی ظهر روز (۲۸ دی) در هفتمین جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت و خانواده در سنندج اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح مراجعه و شناسایی افراد مشمول این طرح و پذیرش و ارجاع آنان و کاهش میزان بستری افراد مستعد بیماری‌های روانپزشکی است.

وی عنوان کرد: برای انتخاب شهر به عنوان شهر پیشگام در این طرح معیارهایی همچون جمعیت ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفری، دسترسی به مرکز استان، دسترسی به روانپزشک و فراهمی بیمارستان روانپزشکی مد نظر است.

رضاعی همکاری نهادهای سیاسی را موثر دانست و افزود: برای انجام این طرح مسئولین سیاسی، فرماندار و استاندار باید همکاری‌های لازم با سایر ارگان‌ها را در نظر داشته باشند.

وی از اجرای این طرح در قالب سه بسته خدمات سلامت روانی پایه، خدمات اجتماعی و مرکز بهداشت خبر داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان هدف از برگزاری این جلسه را آگاە سازی و گسترش این طرح در میان آحاد جامعه و جذب همکاری سایر ارگان‌ها دانست و تاکید کرد: ریشه‌کن کردن اختلالات شخصیتی و آسیب‌های اجتماعی در بطن جامعه امکان پذیر نیست اما این اقدام می‌تواند قدم کوچکی در راستای درمان اختلالات شخصیتی باشد.

وی تصریح کرد: هستند تعداد کثیری از بیماران روانپزشکی شدید کە بە دلیل حمایت اجتماعی ضعیف در یک دورە‌ای درمان آنها قطع و این عدم تداوم درمان سبب بستری شدن دوباره فرد می‌شود و هدف ما قطع کردن این چرخه بازگشن بیماری روانی افراد است.


در ادامه ابراهیم قادری معاونت بهداشت علوم پزشکی کردستان گفت: هدف از اجرای طرح سلامت روانی  و مراقبت اجتماعی سراج شناسایی افراد مضمن بە بیماری روانی و درمان آنها و جلوگیری از چرخە تشدید مجدد بیماری است.

وی اقدامات و همکاری سازمان‌ها را در راستای اثر بخشی بیشتر دانست و اظهار کرد: این طرح یک طرح جامعەنگر است و همە اقشار مختلف جامعە را در برمی‌گیرد.

قادری یکی از چالش‌های این طرح را عدم همکاری سازمان‌ها و ارگان‌ها دانست و افزود: تلاش یک سازمان به تنهایی در ارتقاء سلامت جامعه موثر نیست و باید سایر ارگان‌ها نیز در این امر هم‌سو و در یک راستا حرکت کنند.

به عقیده وی طرح سراج طرحی همگانی است و باید به صورت یک فرهنگ نهادینه شود.

ابراهیم قادری تصریح کرد: جامعە هدف ما اعضای جامعە و چندین منطقە کم برخوردار سنندج شامل نایسر، عباس‌اباد، تقتقان و چندین محلە دیگر است که به لحاظ سلامت روانی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و کسانی که از مشکل روانی رنج می‌برند می‌توانند به روانپزشک مربوطه مراجعه و در صورت نیاز به مددکار اجتماعی سازمان ارجاع داده می‌شود.
 


کد مطلب: 49441

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/49441/اجرای-طرح-سلامت-روانی-مراقبت-اجتماعی-سراج-کردستان

میگنا
  https://www.migna.ir