سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ / ۲۲:۳۴
کد مطلب: 49484
۰

تاثیر بدقولی کردن والدین بر سلامت روان کودکان

تاثیر بدقولی کردن والدین بر سلامت روان کودکان
میگنا:  " نازنین دسترنج مشاور کودک درباره پیامد های بدقولی کردن والدین اظهار کرد: بیشتر افراد در طول زندگی خود بر اساس موقعیتی که در آن قرار می گیرند قول ها یا وعده هایی را می دهند که ممکن است، نتوانند به آنها عمل کنند که اگر این بدقولی کردن در مورد کودکان صورت بگیرد، به علت اثر های منفی که بر تفکر، رفتار و عزت نفس کودکان می گذارد، اهمیت بیشتری دارد.

یکی از شرایطی که در آنها والدین مجبور می شوند به فرزندان خود قول بدهند، وقتی است که از خشم، لجبازی و قشقرق کردن کودکان واهمه دارند، بنابراین برای اینکه کودکان این رفتار ها را انجام ندهند به آنها وعده هایی می دهند که اغلب به این وعده ها عمل نمی کنند؛ همچنین هنگامی که فرزندان از والدین خود اطاعت نمی کنند، والدین وعده ای را به کودکان می دهند تا آنها مجبور شوند از والدین خود پیروی کنند.

این مشاور کودک افزود: در برخی موارد هم والدین به فرزندان خود قول هایی می دهند که به علت نداشتن تمکن مالی نمی توانند به آنها عمل کنند و گاهی عمل کردن به قول ها به برنامه ریزی های قبلی نیاز دارد که والدین به دلایل گوناگون مانند شرایط کاری خود نمی توانند این قول ها را برآورده کنند؛ به طور مثال پدر یا مادر ممکن است به فرزند خود قول بدهد امروز پس از پایان کار روزانه، او را به پارک می برد، اما به علت مشغله های کاری خود توانایی اجرای این قول را نداشته باشد. در این موارد بهتر است والدین کلمه سعی می کنم یا اگر بتوانم را جایگزین قول می دهم، کنند.

دسترنج تاکید کرد: والدین باید از روش های تربیتی صحیح "برای اصلاح رفتار های اشتباه کودکانشان استفاده کنند، به طور مثال وقتی کودک گریه یا بی قراری می کند به او بگویند که اگر بتوانی علت ناراحتی خود را به من بگویی و گریه نکنی، بهتر می توانم کمکت کنم یا در مورد انجام دادن تکالیف والدین می توانند به فرزند خود بگویند که اگر تکالیف خود را انجام دهی، می توانی به شغل مورد علاقه ات برسی، همچنین والدین می توانند پس از اینکه کودک رفتار درستی را انجام داد برای تشویق او، پاداشی را در نظر بگیرند که بتوانند آن را برآورده کنند.


تاثیر منفی بدقولی کردن والدین
این کارشناس ارشد مشاوره تصریح کرد: والدین بهتر است از روش های تربیتی درست استفاده کنند تا علاوه بر اینکه پیش فرزندشان بدقول نشوند، بتوانند کودکان را به انجام دادن رفتار صحیح ترغیب کنند.

والدین امن ترین افراد در نظر کودکان هستند، بنابراین زمانی که کودکان با بد قولی والدین مواجه می شوند، نخست اطمینان خود را نسبت به والدینشان سپس به دنیای اطراف از دست می دهند و احساس ناامنی و بی اعتمادی می کنند که این بی اعتمادی می تواند بر رفتار کودک در آینده اثر بگذارد.

این مشاور کودک گفت: دومین پیامد بدقولی کردن والدین این است که کودکان احساس بی ارزشی می کنند، به این معنا که آن ها می پندارند که والدینشان به آنها اهمیتی نمی دهند. این موضوع موجب می شود عزت نفس کودکان کاهش پیدا کند.

والدین الگوی فرزندان خود هستند، بنابراین کودکان با بدقولی کردن والدین می آموزند که می توانند در مواقعی به قول های خود عمل نکنند.

دسترنج اظهار کرد: اگر پدر یا مادر به کودک خود گفته باشد که "من سعی خود را می کنم تا زود تر به خانه بیایم و تو را به پارک ببرم" اما به علت شرایط کاری خود نتواند این کار را انجام دهد، اعتماد کودک سلب نمی شود و والد می تواند برای فرزند خود توضیح دهد که به چه علت نتوانسته وعده خود را عملی کند و این قرار را باید به فرصتی دیگر موکول کند.

او یادآوری کرد: پدر یا مادر باید برای برآورده کردن قولی که به فرزند خود داده است، نهایت تلاش خود را انجام دهد.
اگر با این وجود نتواند به قول خود عمل کند، باید دلیل آن را به کودک خود توضیح دهد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن