جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - 2 Oct 2020
جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۹:۰۲

محققان مکانیسم بیماری «سل» را می‌یابند

به گزارش شینهوا، محققان چینی یک مکانیسم مهم بیماری‌زای عفونت مایکوباکتریوم توبرکلوزیس را کشف کرده‌اند.

مایکوباکتریوم توبرکلوزیس که به «باسیل کخ» هم مشهور است گونه‌ای بیماری‌زا در جنس مایکوباکتریوم بوده و این باکتری، عامل بیماری سل است.

محققان چینی این کشف را با شناسایی مکانیسم ناشناخته ای که مایکوباکتریوم توبرکلوزیس برای سرکوب ایمنی میزبان استفاده می‌کند، انجام دادند؛ مقاله ای در مورد این یافته در وب سایت ژورنال علمی Nature منتشر شده است.

مایکوباکتریوم توبرکلوزیس از نظر فیزیولوژی، میکروبی هوازی است که برای رشد خود به مقدار زیادی اکسیژن نیاز دارد.

این کشف با تلاش مشترک دو تیم تحقیقاتی انجام شد که به ترتیب توسط Ge Baoxue از دانشکده پزشکی دانشگاه Tongji و Rao Zihe از دانشگاه ShanghaiTech هدایت می‌شوند.

محققان دریافتند که یکی از پروتئین‌های ترشح شده توسط باکتری‌های سل بسیار «هوشمند» است؛ این می‌تواند از مولکول‌های پروتئین انسانی برای حمله به عملکرد سیستم ایمنی بدن خود استفاده کند، بنابراین باعث ایجاد حدت و منجر به سل می شود.

کارشناسان بیماری سل گفتند: این کشف دید محققان را در مورد نقش سیستم اصلاح پروتئین در تنظیم بیمار‌یهای عفونی گسترده‌تر کرده است.

محقق این پژوهش گفت: ما امیدواریم که به طور فعال استفاده از این نتایج تحقیقات اساسی در تشخیص و درمان بالینی و همچنین تحقیق و توسعه داروهای ضد سل و واکسن‌ها را ارتقاء دهیم.

آنچه نباید درباره افسردگی باور کنید
احتمال دو برابری ابتلا به اختلال شناختی با خواب کمتر
ایگو/ من و «سلامتِ روان»
فکر می‌کنید چقدر وسواس فکری دارید؟
راهنمای تغذیه بالینی بیماران مبتلا به کرونا
چگونه انتخاب رشته‌ای رایگان داشته باشیم؟
خبرچینی و تمسخر و اسکرین‌شات ممنوع!
اشتباهاتی که بعد از طلاق رُخ می‌دهد
نشانه‌ای که جزو ۱۰۰ علائم ویروس کرونا نیست
روزشمار هفته بهداشت روان اعلام شد
میزان خواب کودک در سنین مختلف
مشاوران مطرح زمینه های مختلف روانشناسی کدامند؟
هیچگاه نمی توانید یک اشتباه را دو بار مرتکب شوید چرا که بار دوم دیگر آن یک اشتباه نیست بلکه یک "انتخاب" است.