جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ / ۲۲:۰۴
کد مطلب: 49640
۱

هر آنچه راجع به زوج درمانی باید بدانیم

هر آنچه راجع به زوج درمانی باید بدانیم
میگنا: زوج درمانی نوعی از روان درمانی است که درآن درمانگری که دارای تجربه بالینی است به همسرانی که دچار تنش و مشکلاتی در زندگی خود می شوند با ارائه راهکار و مداخلات درمانی کمک می کند که بینش بهتر و درست تری نسبت به زندگی مشترک داشته باشند. در زوج درمانی مشکلاتی که در رابطه بین زوجین وجود دارد جدای از مشکلات روانشناختی فردی هریک است به این معنا که ممکن است هر یک از زوجین به تنهایی مشکل روانشناسی خاصی نداشته باشند اما درروابط با یکدیگر با مشکل مواجه شوند. درمانگر تلاش می کند که باکمک اطلاعاتی که اززوجین می گیرد مشکلات را شناسایی کرده و به برطرف کردن آن ها بپردازد.

زوج درمانی از بروز مشکلات شدید و جدی تر جلوگیری می کند، اما باید توجه شود که اگر درمانگر مناسب انتخاب نشود ممکن است حتی مشکل حاد تر هم شود. برخی زوج درمان گرهای خوب و حرفه ای در تهران  از تست عاشقی اشتنبرگ برای دست یابی به میزان علاقه دو نفر استفاده می کنند. این آزمون از سه عنصر تشکیل می شود صمیمت، هوس و تعهد. البته این تست به صورت آنلاین و رایگان هم پیاده سازی شده است که با کلیک روی تست عاشقی می توانید آن را انجام دهید.


مراحل زوج درمانی
یافتن مشکل اصلی و تمرکز بر حل کردن آن
مشارکت زوج درمانگر در بهبود روابط زوجین با یکدیگر نه بطور فردی
ارائه راه کار های درمانی بر اساس مشکل اساسی زوجین وشروع کردن به ایجاد تغییراتی از ابتدای درمان
هدف گذاری و ایجاد انگیزه برای درمان
 

چه موقع به زوج درمانی نیاز داریم؟
مشکل بی اعتمادی
بی اعتمادی یکی از بیشترین مشکلاتی است که زوجین در روابط خود با آن مواجه می شوند که دلیل آن ممکن است دروغ گفتن بر اثر عوامل مختلف مثل مسائل مالی باشد یا اینکه یکی از طرفین خیانت کرده باشد و طرف مقابل را نسبت به خود بی اعتماد کرده باشد. برای بازیابی اعتماد از دست رفته نیاز است که مشاور خانواده بتواند آسیب پذیری هر یک از زوجین را شناسایی کرده و به کمک آن راهکار مناسب ارائه دهد، البته همکاری زن وشوهر نیز در دادن اطلاعات درست در رابطه با نقطه ضعف های خود از اهمیت بالایی برخوردار است.

عدم درک متقابل
گاهی بحث های زیادی بین زوجین وجود دارد که زمانی که در جلسات زوج درمانی ریشه یابی می شوند یک زوج درمانگر خوب به این نتیجه میرسد که این بحث ها اصلا مشکل اصلی نیست، بلکه مشکل اصلی که باعث بروز این بحث ها و جدال می شود عدم درک متقابل است، زوجین باید مهارت هایی را که به برقراری ارتباط موثر کمک می کند را یاد بگیرند تا توانایی درک طرف مقابل را داشته باشند.


مشکلات و بحث های تکراری
حتما به این موضوع توجه کنید که آیا موضوعات مورد بحث شما تکراری است؟ ویا گاها مشکلی جزئی و یا بزرگ است؟ در هرصورت باید توجه کنید که این استمرار در بحث و جدال نتایج غیر قابل جبرانی را در بلند مدت خواهد داشت، زیرا ممکن است این مشکلات ریز و جزئی دلایل و ریشه های عمیقی را داشته باشد که شما کاملا از آن ها غافل هستید. با انتخاب مرکز روانشناسی و مشاوره‌ زوج درمانی مناسب می توانید مشکلاتتان را ریشه یابی کنید.

ترس از هم کلامی
یکی دیگر از نکات مثبت روان درمانی این است که در اتاق مشاوره آنقدر حس امنیت توسط مشاور خانواده دریافت می کنید که همه آنچه که در ذهن تان مانده و جرئت باز گفتنش را ندارید میتوانید بگویید، یک مشاور دلسوز به شما شجاعت بیان خواسته هایتان را می دهد.


حادثه ای پیش آمده و دیگر نمی توانید رابطه قبلی خود را داشته باشید
برخی از زوجین در طی یک اتفاق ناگوار مثل مرگ فرزند، بیماری، بیکاری و یا مشکلاتی از این قبیل در زندگی، تصمیم می گیرند که هر کدام راه خود را بروند، باید توجه داشت که این اتفاق ناگوار، وحشت ناک نیست بلکه تاثیری که بر روابط زوجین میگذارد وحشت ناک است. ممکن است کمتر کسی به هنگام بروز این مشکلات برای حفظ رابطه خود به فکر زوج درمانی بیفتد اما توجه داشته باشید که در هنگام بروز این حوادث کمک گرفتن از یک زوج درمان حرفه ای میتواند کار ساز باشد.

داشتن الگوی مخرب
عادت ها و الگو های مخرب زیادی وجود دارد که ممکن است در زندگی مشترک به آن گرفتار شوید مثل عادت به قهر کردن، برخورد نامناسب با خانواده‌ها و هزاران مورد دیگر. برای ملموس شدن این موضوع می توان به این مثال اشاره کرد که همواره یکی از زوجین انتقاد می کند اما اگر طرف مقابل کوچک ترین انتقادی داشته باشد برایش غیر قابل تحمل است.

زوج درمانی برای هر رابطه ای از جمله روابطی که طرفین در شرف ازدواج، نامزد یا ازدواج کرده، غیرهم جنس، همجنس‌گرا، جوان یا پیر باشند مناسب و یا بهتر است بگوییم نیاز است. ممکن است یک زوج که تازه نامزد کرده اند برای مشاوره قبل از ازدواج از زوج درمانی برای یاد گیری نحوه برخورد و... با طرف مقابل به مراکز روانشناسی معتبر مراجعه کنند و یا ممکن است یک زوج بعد از سال ها زندگی در کنار هم این نیاز را در زندگی شان احساس کنند که به یک مشاور مجرب برای راهنمایی در مسائل و مشکلات مهم زندگی شان نیاز دارند.


 فواید زوج درمانی
به طور قطعی راهکار هایی که یک زوج درمانگر به زوجین می دهد میتواند زندگی آن هارا از نابودی به خوشبختی و سعادت بکشاند، امروزه به علت تفاوت های فرهنگی مشکلات زناشویی بسیار زیاد و حل کردن آن ها سخت شده است کمک گرفتن از زوج درمانی علاوه بر تقویت روابط عاطفی شما در تربیت فرزندانتان هم کمک بسزایی می کند. اکنون به چند مورد از مشکلاتی که عموما توسط زوج درمانگرهای حرفه ای  ریشه یابی می شوند وحل می شوند  اشاره می کنیم اما این نکته را درهمواره در نظر داشته باشید که هدف کلی همه روانشناسان تقویت دیدگاه عاطفی افراد می باشد:
دلایل طلاق و جدایی
دلایل خیانت و نحوه برخورد با آن
مشکل در کنترل خشم
مشکل در رابطه‌ی جنسی
مشکل مربوط به والدین زوجین
مشکل مربوط به ازدواج قبلی
مشکل مربوط به مسائل بهداشتی
ریشه یابی درگیری های مکرر
احیا کردن ارتباط
از به وجود آمدن نارضایتی جلو گیری می کند
یاد می گیرید که چگونه بدون درگیری مشکلتان را حل کنید

گاهی روابط زوجین به یک حمایت گر خارجی نیاز دارد که در رابطه بین آن ها داوری کند و آن ها را به راه درست هدایت کنه،که انتخاب یک مشاور خبره می تواند گزینه مناسبی باشد.
نکات مربوط به جلسات زوج درمانی
برای بدست آوردن نتیجه مطلوب باید زوجین همکاری کامل را با مشاور خانواده داشته باشند.
هرکدام از زوجین باید مشکل رفتاری خود را که توسط درمانگر تشخیص داده شده است بپذیرند و نسبت به اصلاح آن اقدام کنند.

اگر هر یک از زوجین برای رفتن به مشاور خانواده تردید دارد بهتر است یک جلسه بطور آزمایشی امتحان کند و در صورتی که از مشاور حس خوب دریافت نکرد و احساس راحتی نداشت می تواند مشاور خود را عوض کند تحقیقات نشان می‌دهند که مشکلات و درگیری های زوجین به طورمتوسط، 6 سال قبل از مراجعه به درمانگر آغاز شده اند،پس بهتر است هر چه زودتر اقدام به رفع مشکل کنید.

 انواع روش های زوج درمانی
زوج درمانی روان پویشی (روانکاوی)
کشف تضادهای حل نشده دوران کودکی با والدین واینکه این تضادها باعث بروز چه مشکلاتی در روابط زناشویی فعلی فرد شده است نحوه رشد در مراحل اولیه زندگی تعیین کننده ی نحوه رفتار بین افراددر آینده کودک است.فرایند روان پویشی روابط زناشویی و انتخاب همسر را با توجه به روابط والد و فرزند در مراحل اولیه‌ی رشد در دوران کودکی بررسی می‌کند.

زوج درمانی خودتنظیمی
فرایند خود تنظیمی به هر یک از زوجین کمک می کند که با کار کردن بر شخصیت خود توانایی انتقال احساسات خود را در رابطه بازیابی کنند.طبق این نظریه مشکلات به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند:
نابلدی هایی که از دوران کودکی بر ضمیر ناخود آگاه فرد بر جای مانده و بر روابط زناشویی اش تاثیر می گذارد.
واکنش بیمار به مشکلات و نرسیدن به آن چه که در تصوراتش ساخته و شایستگی اش را داشته است.
زوج درمانی رفتاری
زوج درمانی رفتاری با افزایش تعداد تعاملات مثبت و به موازات آن با کاهش تعاملات منفی به بهبود روابط زوجین کمک می کند. رفتار درمانی مبتنی بر این نظریه است که پاداش دادن به یک رفتار موجب تشویق به تکرار آن می شود.

زوج درمانی رفتاری تلفیقی
رفتاردرمانی تلفیقی عملکرد زوجین را مورد بررسی قرار می دهد و برای حل کردن مشکلات حاد زناشویی اختصاصی تر از روش زوج‌درمانی رفتاری وارد عمل می شود این رویکرد به مشکلات تکراری میپردازد که به دلیل همین تکرار منجر به اختلاف زناشویی شده است.

زوج درمانی شناختی رفتاری (CBT)
متخصصین زوج‌درمانی شناختی با استفاده از اسناد یا استانداردها، تعاملات بین زوجین را افزایش می‌دهند. این مدل تلاش می‌کند تا مدل های منفی ذهنی را که باعث ایجاد رفتارهای منفی و درنتیجه دامن زننده به اختلافات می‌شود، کشف کند.

زوج درمانی هیجان مدار یا عاطفه محور (EFT)
زوج درمانی هیجان مدار در ارزیابی و بیان احساساتی که با سرکوب شدن باعث به وجود آمدن مشکلات زناشویی می شوند میپردازد و معتقد است که هیجان محرک اصلی در روابط بین فردی است.  بطور کلی نظریه‌ی اصلی زوج‌درمانی هیجان‌مدار این است که اختلافات زوجین از نیاز های هیجانی که بیان نشده است سر چشمه میگیرد.

زوج درمانی ساختاری
زوج‌درمانی ساختاری ذهنیت های منفی را به چالش می کشد و  رفتار های احتمالی که ممکن است درست باشد را جایگزین می کند، این رفتار های جایگزین ذهنیت های مثبت را از طریق نقش بازی کردن تقویت می‌کند.

زوج درمان گر مناسب چه ویژگی هایی دارد؟
  زوج درمان گرهای خوبی در تهران و شهرستان ها وجود دارد، معمولا زوج درمانی توسط مشاور یا روانشناس انجام می پذیرد، البته به این نکته توجه داشته باشیم برای اینکار ضرورتی به حضور فردی با تحصیلات آکادمیک نیست و یک بزرگ تر معتمد و مطلع هم میتواند زوج درمانی را انجام دهد اما این نکته را مد نظر داشته باشید که یافتن فرد مورد اعتماد که از مشکلات شما سو استفاده نکند کاری بسیار دشوار است و بهتر است که بصورت حرفه ای این کار انجام شود و کمک گرفتن از یک زوج درمانگر خوب در تهران و یا شهرستان بسته به شرایط و محل زندگی شما توصیه می شود. مشاوره خانواده انواع مختلفی دارد که متناسب با نیاز هر کس باید انتخاب شود، اما به طور کلی تمرکز بر رفع مشکلات زناشویی از ابعاد مختلف است. باید در نظر داشت که زوج درمان گری انتخاب کنید که به طور کامل با او احساس راحتی داشته باشید.

نتایج حاصل از زوج درمانی موفق
کاهش بحث ها و درگیری های زناشویی.
هر یک از زوجین تلاش می کنند خود رادر جهت بهبود روابطشان تغییر دهند.
زوجین بیشتر به ویژگی های مثبت طرف مقابل شان توجه می کنند و ویژگی های منفی به مرور در ذهنشان کم رنگ می شود.

درمان تا زمانی که عملکرد هر دو طرف به میزان رضایت بخشی برای هردو برسد ادامه میابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.